תפריט עמוד

צילום במחצבות נטושות

מחצבות נטושות הן פצע נופי שקשה להתעלם ממנו, אבל הן גם מסתירות בתוכן אוצר בלום: מגוון עשיר של בעלי חיים התמקמו בבית הגידול המיוחד הזה. אייל ברטוב מצלם כבר שנים במחצבות חוליות נטושות, שם הוא מוצא עולם ומלואו

קשה להתייחס בחיוב או בשוויון נפש אל הפצע הנופי שמותירה מחצבה בהרים. הנוף הפגוע לא משתקם מהר, ולפעמים לא משתקם לעולם. אבל מתברר כי מחצבות חוליות נטושות בכל רחבי הארץ, הופכות עם השנים לבתי גידול עשירים ויוצאי דופן. כבר לפני 20 שנה התחלתי לצלם במחצבת קיבוץ האון, שם התוודעתי לעושר המינים בבית הגידול המיוחד הזה.

מינים רבים של בעלי חיים מנצלים את קירות החול האנכיים והחשופים, שנותרים במחצבה נטושה, כדי לבנות בהם בית. הראשונים שמזהים את פוטנציאל ההתיישבות, הם בני משפחת הכחלאים – שרקרקים, שלדגים, כחלים ופרפורים, שחופרים מחילות קינון אופקיות בקירות האנכיים. מושבות צפופות של שרקרק מצוי מאפיינות את מרבית מחצבות החול הנטושות, כשלצידם דוגרים בני המשפחה הנוספים – כחלים ושלדגים.

כישרון החפירה של הכחלאים אינו נחלת כלל עופות, ומינים רבים מנצלים חפירות קיימות של שרקרקים ומקננים בהן לאחר התאמה ושיפוץ מזערי. כך נהנים מהמחילות החפורות דורסי לילה כמו כוס החרבות, האוח והתנשמת, דורסי יום כמו הבז המצוי, וגם יוני סלע שמשתלטות על כל דירה פנויה במצוק.

על קירות המחצבה אפשר לפגוש גם זוחלים כחרדונים ושממיות, ואפילו נחשים המנסים לטרוף ביצים וגוזלים בקנים החפורים, אך הם עצמם עלולים להפוך לארוחה של מי מדיירי המחצבה.

עם הזמן מתנחלת בכל מחצבה גם משפחת שועלים, שמרחיבה כמה מחילות, וניזונה מדיירי המצוק והסביבה הקרובה. ולעתים אפשר לפגוש גם משפחת גיריות שחיה למרגלות המצוק, במערכת מחילות מרובת פתחים.

צלמי טבע רבים מזהים את העושר, נמשכים למחצבות, והתוצאות הצילומיות אכן מרשימות. לצערנו, יש צלמים שבלהט הצילום אינם מקפידים על כללי שמירת הטבע, מתקרבים ללא הסוואה מתאימה אל העופות המקננים, וגורמים נזק והפרעה בעונת הקנון הרגישה.

הנה כמה מדיירי המחצבה בפעילות יום-יומית:

שרקרק מצוי בתעופה | צילום: אייל ברטוב
שרקרק מצוי בתעופה

שרקרק מצוי בנחיתה, צילום: אייל ברטוב
שרקרק מצוי בנחיתה

שלדג לבן חזה עם חומט במקורו, צילום: אייל ברטוב
שלדג לבן חזה עם חומט במקור

שלדג לבן חזה עם נחש במקור, צילום: אייל ברטוב
שלדג לבן חזה עם נחש במקור

שרקרק מצוי צד דבורים, צילום: אייל ברטוב
שרקרק מצוי צד דבורים

כחל בתעופה, צילום: אייל ברטוב
כחל בתעופה

שרקרק מצוי במנוחה, צילום: אייל ברטוב
שרקרק מצוי במנוחה

זוג שרקרקים במצוק
זוג שרקרקים במצוק

זוג כוסים בפתח קינם במצוק, צילום: אייל ברטוב
זוג כוסים בפתח הקן שלהם במצוק

שועל מצוי בפתח מחילתו במצוק, צילום: אייל ברטוב
שועל מצוי בפתח מחילתו במצוק

חרדון מצוי, צילום: אייל ברטוב
חרדון מצוי

צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    אפשר לבצע דברים נפלאים במחצבות עתיקות ונטושות. בעולם מספר דוגמאות מרשימות בנושא.

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מישראל

חוזרים לאילת: להירגע מול הים
חוזרים לאילת: להירגע מול הים

אחרי שאירחה מפונים בכמות הזהה למספר תושביה, אילת מנסה לחזור לשגרה ומייחלת לשובם של הנופשים. עם מיזם תיירותי חדש, שנקרא לוקאלס, ומקומות מושלמים להירגע, לאכול טוב ולמלא מצברים, העיר הדרומית היא המקום הנכון בימים אלו

מבוא לנדודים 64: הגברת של הטאבון
מבוא לנדודים 64: הגברת של הטאבון

רונן רז חונה על הכרמל הגשום והסוער, ומרגיש בבית. הוא מזדהה עם הקדמונים הפרהיסטוריים שאהבו לחיות בהר ובחוף הכרמל, אשר להם שפע מכל טוב - אדמה פוריה וגשם רב שהניבו צמחי מאכל, פירות ופטריות, יערות שהזינו את האש, ...

עין קינייא: כפר המעיינות הנסתר
עין קינייא: כפר המעיינות הנסתר

מבין ארבעת הכפרים הדרוזיים בגולן, עין קנייא הוא הפחות מוכר. יואב יעקובי ממליץ לא לוותר, ולהתרשם מזרימת נחל סער (בחורף), מהטראסות החקלאיות (בזמן הפריחה), מהגראפיטי הצבעוניים ופסלי האבן, ומהאתרים הרבים סביב הכפר. בתכנון בקרוב: שביל המעיינות, בין התצפיות ...