תפריט עמוד

מסלולי טיול מבטומי, גיאורגיה

את גיאורגיה היפה אפשר להכיר במסלול מקיף העובר דרך מרבית אתריה המרכזיים, או להתמקם במקום אחד ומשם לצאת לטיולי יום חוויתיים. הצעות לכמה מסלולי טיול בגיאורגיה

בטומי, ששוכנת בדרום מערב גאורגיה, לחוף הים השחור, מהווה בסיס טוב לטיולים במערב גאורגיה. הנה כמה הצעות של מסלולי טיול בגאורגיה, לטיולי יום בטומי:

טיול יום לקוטאיסי וסביבתה

קוטאיסי (Kutaisi), העיר השנייה בגודלה בגאורגיה, שוכנת למרגלות הקווקז הגבוה, על גדות נהר ריוני הציורי. מבטומי נוסעים בכביש E70 צפונה לאורך החוף, חולפים על פני העיר פוטי (Poti) ומתחברים לכביש E60 לכיוון מזרח (לעבר טביליסי) עד לקוטאיסי.

בקוטאיסי יש ארכיטקטורה נהדרת לצד מנזרים וכנסיות בעלי חשיבות רבה, אבל גולת הכותרת של העיר היא הרובע היהודי. קוטאיסי היתה מרכזה המפואר של הקהילה היהודית הגדולה בגאורגיה; היום נותרו כאן רק יהודים בודדים, אך עדיין ניתן להתרשם משני בתי הכנסת העתיקים, ובהם בית הכנסת הדו-קומתי שמהווה דוגמה ייחודית של ארכיטקטורה יהודית. מרבית הבתים של הרובע היהודי בנויים לאורך הרחוב הראשי המרוצף אבני בזלת. הבתים עצמם בנויים מאבן, עץ וברזל מחושל, ויש בהם קסם רב. מהרובע היהודי כדאי להמשיך לקתדרלה של באגארטי, שנבנתה על ידי המלך באגארט השלישי. הקתדרלה המרשימה, שאף הוכרזה כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו, ניצבת על גבעה שמתנשאת מעל גדתו של נהר הרִיוֹנִי, ומציעה תצפית נפלאה על העיר.

מנזר גלאטי הסמוך לקוטאיסי

מנזר גלאטי הסמוך לקוטאיסי | צילומים: שאטרסטוק

אחרי שמסיירים בשכיות החמדה של העיר, כדאי להמשיך מסלולי טיול בגאורגיה, אל שמורת סאטאפליה (Sataplia), מרחק נסיעה קצרה ממרכז העיר. בשמורה התגלו עקבות של מאות דינוזאורים שחיו במקום לפני יותר ממיליון שנה. ויש בשמורה מערות נטיפים יפהפיות שחצובות בין הרי הקארסט של הרכס הסאטפילי.

על גבעה מיוערת, כ-11 ק"מ מצפון-מזרח לקוטאיסי, נמצא מנזר גלאתי (Gelati), אתר מורשת עולמית של אונסק"ו. המקום נבנה בתחילת המאה ה-12 על ידי המלך דוד הבנאי, ולבקשתו הוא נקבר מתחת לשער הכניסה הראשית – המסורת מספרת שאמר כי בדרך זו כל נתין בממלכה יפקוד את קברו. במשך תקופה ארוכה פעלה כאן אקדמיה חשובה, שבה למדו לימודי תאולוגיה, מדעים, מוזיקה, שפות ועוד. למרות שהושחת כמה פעמים לאורך השנים, במנזר נותרו ציורי פרסקו מרהיבים, רובם מהמאה ה-16, וכן כתבי יד מהמאות 17-12. מדרום לגלאתי שוכנת כנסיית מוצאמתה (Motsameta) היפה מהמאה ה-8. מבטומי אפשר להגיע לקוטאיסי  ברכב שכור (על פי ההוראות למעלה) או ברכבת.

טיול יום לזוגדידי (עם אפשרות להרחבה)

זוגדידי (Zugdidi), ששוכנת על גדת נהר צ'חוֹאוּשי, היא בירתה ההיסטורית של סמגרלו, המחוז ההיסטורי שבמערב גאורגיה. יוצאים מבטומי על כביש E70 לכיוון צפון, אחרי פוטי (Poti) ממשיכים על כביש E60 מזרחה ואחר כ-30 ק"מ פונים שמאלה (צפונה) על כביש E97 לזוגדידי.

ארמון דדיאני בזוגדידי, אחד הארמונות המרשימים ביותר בקווקז

ארמון דדיאני בזוגדידי, אחד הארמונות המרשימים ביותר בקווקז

האטרקציה המרכזית של זוגדידי היא ארמון-מוזיאון דדיאני, אחד הארמונות הבולטים והמרשימים ביותר בקווקז. הארמון נבנה במחצית השנייה של המאה ה-19 על ידי נסיכי דדיאני. ב-1894 הוא נשרף, אך שוחזר בשנת 2000. הארמון, שמשמש גם כמוזיאון היסטורי, כולל בין מוצגיו את מסכת המוות של נפולאון בונאפרטה. הארמון מוקף בגנים ירוקים ומטופחים. מן הארמון כדאי להמשיך לאגם אנגורי היפהפה ולסכר אנגורי, שנחשב לשער הכניסה אל הקווקז הגבוה. הסכר ההידרו אלקטרי אדיר הממדים אחראי לאספקת החשמל לאזור כולו. מבטומי ניתן להגיע לזוגדידי ברכב שכור (על פי ההוראות למעלה) או באוטובוס.

אגם אנגורי הכלוא בין הרים

אגם אנגורי הכלוא בין הרים

אם אתם עדיין בעניין של מסלולי טיול בגאורגיה ויש לכם די זמן, הישארו ללון בזוגדידי (בעיר יש כמה מלונות וחדרי הארחה) וצאו מכאן לטיול של יום או כמה ימים ברחבי חבל סוונטי הפראי. זהו אזור עוצר נשימה ביופיו, שבנוסף לנופי הרים, מצוקים ושפע של מים, מציע מפגשים עם תושבים מקומיים, שגם בימינו הם שומרים על מסורות עתיקות ואפילו על שפה ייחודית. חבל סוונטי נחשב לאזור המיושב הגבוה ביותר באירופה וכדי להגיע לחלקיו הצפוניים ביותר יש להצטייד ברכב שטח, מומלץ עם נהג מקומי שישמש גם כמדריך. בירת המחוז, מסטיה (Mestia), נמצאת כ-130 ק"מ מצפון לזוגדידי, והיא מציעה נופים הררייים יפים להפליא, מרכז עתיק וכמה מגדלי שמירה – סימן ההיכר של חבל סוונטי.

חבל סוונטי. נופים הרריים פראיים וכפרים מסורתיים

חבל סוונטי. נופים הרריים פראיים וכפרים מסורתיים

מסלול מעגלי מבטומי

המסלול המוצע פה הוא מסלול מקיף בגאורגיה, שיוצא מבטומי וחוזר אליה ועובר דרך רכסי הקווקז – הגבוה והנמוך – וטביליסי. ניתן לעשות חלקים מהמסלול או את כולו, ובמקומות יפים במיוחד אפשר להישאר עוד לילה – הכל בהתאם לזמן העומד לרשותכם. חלקים מהמסלול המוזכר כאן עבירים רק ברכב 4X4, ואם אינכם נהגים מנוסים מומלץ בחום לשכור ג'יפ עם נהג או לצרף אליכם מדריך מקומי שקיבלתם עליו המלצות.

יום 1: בטומי – קוטאיסי
יוצאים מבטומי על כביש E70 צפונה ונוסעים לאורך החוף. אפשר לעצור בדרך לפיקניק על שפת הים או על גדת אגם פליאסטומי (Paliastomi). עוקפים את העיר פוטי (Poti) ומתחברים לכביש E60 לכיוון מזרח (לעבר טביליסי). ממשיכים עד העיר קוטאיסי, מתמקמים במלון ויוצאים לטייל ברחבי העיר ובסביבתה (פירוט לאטרקציות בקוטאיסי אפשר למצוא למעלה, במסלול ליום אחד מבטומי).

יום 2: קוטאיסי – גורי – מצחטה – טיבליסי
יוצאים מקוטאיסי על הכביש המהיר E60 לעבר בירת גאורגיה, טביליסי. רובו של היום מוקדש לנסיעות, עם עצירות בכמה תחנות לאורך הדרך. התחנה הראשונה היא העיר גורי, עיר הולדתו של יוסף סטלין. מעניין לבקר במוזיאון סטלין, השוכן בבית הולדתו והכולל חפצים אישיים, רהיטים, מתנות, מסמכים ואפילו אחת מ-12 מסיכות המוות (תבליט פני המת) שנלקחה זמן קצר לאחר מותו.

טבליסי, בירת גאורגיה. עיר מרתקת ורבת עניין

טבליסי, בירת גאורגיה. עיר מרתקת ורבת עניין

התחנה הבאה במסלול היא העיר מצחטה, בירתה העתיקה של גאורגיה. מצחטה היא העיר בה קיבל העם הגיאורגי את הנצרות, וכמה מהכנסיות היפות בעיר הוכרזו כאתרי מורשת עולמית של אונסק"ו בשל האדריכלות הימי-ביניימית המרשימה שלהן. אין להחמיץ את הביקור בקתדרלת סווטי צחובלי (Sveti Tskhoveli), כנסיית העמוד נותן החיים; ובמנזר ג'ווארי (Jvari) על גבעה שמשקיפה לעיר. ממצחטה ממשיכים בנסיעה לא ארוכה לטביליסי, שם לנים את הלילה השני בטיול.

יום 3: טביליסי
יומו השלישי של הטיול מוקדש לטביליסי, בירת גאורגיה. טביליסי היא עיר מודרנית ותוססת, שמציעה למטיילים בה מגוון רחב של אתרים מרתקים לצד שפע של בתי קפה ומסעדות. בין האתרים שלא כדאי להחמיץ אפשר למנות את קתדרלת סיאוני (Sioni) בעיר העתיקה, בה נמצא הצלב של נינו, נזירה-קדושה שהביאה את הנצרות לגאורגיה; כנסיית השילוש הקדוש המרשימה, מבצר נאריקלה (Narikala), שחולש על העיר, שכונת המרחצאות של טביליסי, אבאנותובאני (Abanotubani), ואת בית הכנסת המרכזי. מעבר לכך, נעים לשוטט במדרחוב שרדן שבו בתי קפה, ברים, גלריות, חנויות ספרים, בוטיקים ועוד. כדאי להסתובב גם בשדרת רוסטאוולי (Rustaveli) השוקקת. אסור לשכוח גם את השווקים הססגוניים של גאורגיה, כמו בבזרובה ושוק הפשפשים. לינה בטביליסי.


יום 4: טביליסי – גודאורי
ביום זה של הטיול מתגלים הנופים היפים של רכס הקווקז במלוא תפארתם. יוצאים מטביליסי אל עבר מצחטה, בה ביקרנו ביום השני של הטיול, ומכאן מתחילים לנסוע צפונה בכביש E117 אל רכסי הקווקז הגבוה. הדרך הזאת, המכונה הדרך הצבאית, מחברת בין טביליסי לוולדיקווקז ברוסיה. בחורף חלקים מהכביש עלולים להיות חסומים בשלגים וגם בשאר חלקי השנה הנהיגה כאן דורשת מיומנות וסבלנות – מדי פעם תיאלצו לרדת לשוליים כדי לאפשר לעדר כבשים לחצות את הכביש. אל תנסו לגמוא מרחקים במהירות, קחו את הזמן כדי ליהנות מהנופים המרהיבים של הרים מושלגים, אגמים, נהרות ויערות.

בקיץ האזור של עיירת הסקי גודאורי מתאים מאוד לטיולים בנופים ירוקים

בקיץ האזור של עיירת הסקי גודאורי מתאים מאוד לטיולים בנופים ירוקים

ליד אגם אנאנורי היפה עוצרים לפיקניק ומנוחה ומשאירים די זמן לביקור במצודת אנאנורי (Ananuri) המרשימה. המצודה, שנבנתה במאה ה-17, שמורה היטב ומראשה יש תצפית מרהיבה לעבר האגם המוקף בהרים. נפרדים מהמקום היפה הזה וממשיכים לגודאורי (Gudauri), עיירת סקי פופולרית בחורף ובסיס מצוין לטיולי הליכה בקיץ. בגודאורי יש כמה מלונות נעימים, מתמקמים באחד מהם ללילה או לשני לילות, תלוי במשך הזמן שתרצו להקדיש לאזור ההררי המיוחד הזה. אם החלטתם להישאר עוד יום, צאו בבוקר היום החמישי לטיול בסביבת קניון טרוסו (Truso Gorge), אזור המשופע במצוקים מיוערים, נהרות ואגמים וכפרים עתיקים בהם אפשר ליהנות מהכנסת אורחים מסורתית.

יום 5: גודאורי – קזבקי – בורג'ומי
קילומטרים ספורים מגודאורי נמצאת אנדרטת אחוות העמים, יוזמה רוסית שנועדה להעיד על האחווה השוכנת בין גאורגיה ורוסיה (אחווה שידעה תהפוכות לאורך השנים…). אם אתם מרגישים בכושר, תוכלו להגיע לכאן ברגל, בהליכה של כשעה. האנדרטה מקושטת בציורים צבעוניים ומבעד לקשתות שלה נשקפים נופים נפלאים של הרים וקניונים.

מגודאורי ממשיכה הדרך לקזבגי, עיירה קטנה עם נופים עוצרי נשימה של עמק גרגטי ושל פסגתו המושלגת של הר הקזבק. מוקד העניין המרכזי במקום הוא כנסיית השילוש הקדוש (Cminda Samebis) שניצבת בדד על פסגה בגובה 2,200 מטר וחולשת על נוף מרהיב. המדרונות התלולים של הקזבק ופסגתו המושלגת מהווים רקע מושלם לכנסייה המבודדת.

כנסיית השילוש הקדוש על רקע הר הקזבק

כנסיית השילוש הקדוש על רקע הר הקזבק

נפרדים מפסגת הקזבק ויורדים דרומה בדרך הצבאית אל עבר טביליסי. לפני שמגיעים לבירה מתחברים לכביש E60 לכיוון מערב. בצומת הדרכים בחאשורי (Khashuri) פונים שמאלה לעבר בורג'ומי (Borjomi), עיר קיט ומרפא נעימה, הידועה במים המינרליים המושבחים שלה. בורג'ומי נמצאת במיקום מרהיב – בתחתיתו של קניון עמוק ומיועד בצפיפות, שהוא חלק מהפארק הלאומי בורג'ומי. כאן, בלבו של רכס הקווקז הנמוך (או הקווקז הקטן) נבלה את הלילה.

יום 6: בורג'ומי – וארדזיה – בטומי
בקרבת העיירה בורג'ומי נמצא פארק בורג'ומי, יער טבעי רחב ידיים בגובה של 1,000 מ' מעל פני הים, ובו גדלים עצי אשוח, ערער, לבנה, אשור, אגוז ועוד, לצד מיני רבים של בעלי חיים כמו איילים, דובים, זאבים וחתולי בר. בפארק נובעים מעיינות המים המינרליים ויש בו מפלים, שבילי הליכה ונופים מקסימים. אפשר להקדיש חלק ניכר מיום זה לטיול בפארק ומכאן לחזור לכביש המהיר E60 ולנסוע בו בכיוון מערב אל קוטאיסי ומשם לבוטמי (בכיוון ההפוך לזה שנסענו ביומו הראשון של הטיול). אפשרות אחרת היא לקצר את הטיול בפארק לטובת ביקור באתר המערות המרתק וארדזיה.

וארדזיה, אתר המערות מהמאה ה-12

וארדזיה, אתר המערות מהמאה ה-12

אם בחרתם באפשרות השנייה, המשיכו מבורג'ומי לכיוון דרום-מערב אל עבר העיירה אחלציחה (Akhaltsikhe), שבעבר היתה בה קהילה יהודית גדולה; בית הכנסת הגדול הוסב לבית תרבות והקטן נהרס עוד בשנות החמישים. מאחלציחה הדרך מתפתלת דרומה ועוברת בנופים דרמטיים של קניונים צרים, שרידי מבצרים עתיקים, מצוקים ונהרות. סמוך לעיירה אספינדזה (Aspindza) נמצא אתר המערות המרהיב וארדזיה (Vardzia). האתר, שבנייתו החלה במאה ה-12 כמאחז אסטרטגי נגד פולשים, הכיל בעבר כ-3,000 מערות שאכלסו עשרות אלפי אנשים. רבות מהמערות נהרסו במהלך השנים על ידי בליה ורעידות אדמה, וכיום נותרו באתר המרשים שרידים של כ-500 מערות.

מכאן חוזרים באותה דרך שבה הגעתם, חולפים על פני בורג'ומי ובצומת הדרכים בחאשורי עולים על הכביש המהיר E60 לכיוון קוטאיסי ומשם לבטומי.

לקריאה נוספת:

גאורגיה – לאן כדאי לטייל
גיאורגיה מציעה משהו לכל אחד: יש בה אתרים היסטוריים מרתקים, טבע פראי, נופים הרריים דרמטיים, כפרים קטנים ומסורתיים וחשוב לא פחות – אוכל נהדר והכנסת אורחים לבבית

 

 

The Best of Georgia - 4K

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מגאורגיה

להלך בתוך סיפור – באטומי עם ילדים
להלך בתוך סיפור – באטומי עם ילדים

באטומי במערב גאורגיה מציעה אטרקציות מיוחדות לילדים, ושכיות החמדה שבה נקשרות לסיפורים מן המיתולוגיה וסיפורים עממיים, מה שהופך את הביקור בבאטומי לספר שבין דפיו ניתן לטייל ולרתק את הילדים. לימור צדוק ביקרה והתרשמה

אמנות הרחוב של בטומי: פנטזיה, אקולוגיה וקורונה
אמנות הרחוב של בטומי: פנטזיה, אקולוגיה וקורונה

לצד מלונות הפאר, בתי הקזינו, הטיילת האלגנטית ואטרקציות הנופש של עיר החוף הגיאורגית היפה, מבטאים אמני רחוב את אהבתם לעיר ואת רוח התקופה על קירות בתי המגורים ומבני הציבור במרכז העיר. תמצאו שם זעקה על גורלם של בעלי ...

סוף שבוע בטביליסי
סוף שבוע בטביליסי

מחפשים מקום מיוחד בחו"ל, עם תרבות, אמנות, שווקים, אוכל נהדר ויין מצוין לבילוי של סוף שבוע? טביליסי, בירת גאורגיה, היא בדיוק מקום שכזה. במרחק טיסה קצרה מישראל תגלו עיר שמחברת בין מערב למזרח, עם בניינים היסטוריים, תצפיות מקסימות, ...