תפריט עמוד

עשרת הגדולים של נורווגיה

נורווגיה התברכה בנופים מהיפים בעולם, ויש בה פסגות מושלגות, פיורדים מרהיבים, מפלים שוצפים, איים מבודדים, וגם ערים מקסימות ומוזיאונים מצוינים. הנה כמה מהמראות והחוויות שלא כדאי להחמיץ בנורווגיה

הטבע הוא השחקן הראשי בנורווגיה, ואפשר ליהנות ממנו בדרכים שונות ומגוונות: בנסיעה בדרכים נופיות, בהליכה במסלולי הטיול הרבים או בשיט. מלבד הטבע, יש לנורווגיה עוד כמה דברים להציע,  כמו ערים יפהפיות ותוססות ומוזיאונים משובחים. בחרנו עשרה דברים שאסור להחמיץ במהלך הטיול בנורווגיה:

מפת נורווגיה
מפת נורווגיה

1. מוזיאונים באוסלו
בירת נורווגיה היא עיר נעימה ומטופחת שמוקפת בטבע מרהיב, אך גולת הכותרת של העיר היא ההיצע הרחב של מוזיאונים מרתקים שיש בתחומה – בעיר יש למעלה מחמישים מוזיאונים וגלריות המוקדשים לנושאים שונים. אחד המוזיאונים החשובים בעיר הוא מוזיאון מונק, שמוקדש לצייר הנורווגי האקספריוניסטי המפורסם ומאכלס אוסף של אלפי ציורים ורישומים שהצייר הוריש לעיריית אוסלו. גם בגלריה הלאומית ניתן להתרשם מעבודתו של מונק לצד יצירות נוספות של אמנות נורווגית ובינלאומית. ביו היתר מוצג בגלריה הלאומית הציור המפורסם ביותר של מונק – "הצעקה". לא רק מוזיאונים לאמנות יש בעיר. לא כדאי להחמיץ את מוזיאון ויגלנד ואת פארק ויגלנד הסמוך, שבו כמאתיים פסלי ברונזה וגרניט של דמויות אנושיות שהקים במקום גוסטב ויגלנד. בחצי האי ביגדוי יש כמה מוזיאונים נפלאים נוספים, בהם המוזיאון הפתוח מוזיאון הפולקלור הנורווגי; המוזיאון לספינות ויקינגיות; מוזיאון קון טיקי שבו סירות וחפצים ממשלחותיו של החוקר תור היירדאל; מוזיאון ספינת הקוטב פראם ששימשה למסעות לחקר הקטבים והמוזיאון הימי הנורווגי.

פסלי ברונזה וגרניט בפארק ויגלנד

2. ברגן
אוסלו היא אמנם בירת נורווגיה אבל ברגן (Bergen), העיר השנייה בגודלה בנורווגיה, היא העיר היפה ביותר במדינה. ברגן מוקפת בתפאורה נהדרת של הרים וים, אך העיר עצמה יפה לא פחות. יש בה נמל ציורי ובתי עץ צבעוניים מימי הביניים שהפכו לסמלה של העיר. ברגן היא בירת חבל הפיורדים ומהווה בסיס מצוין לטיול באזור. גם בעיר עצמה יש לא מעט מה לראות: עם מוקדי העניין המרכזיים בעיר אפשר למנות את רובע בריגן (Brigen) ובו בתי עץ עתיקים וצבעוניים בעלי גגות משופעים, שהוסבו לגלריות של אמנים שונים; מוזיאון ההנזה; שוק הדגים; האקווריום של ברגן; והרכבל שעולה לפסגת הר פלויין, ממנה נשקף נוף נפלא של העיר. בנוסף לאלה, ברגן היא עיר עם חיי תרבות עשירים והיצע רחב של מוזיאונים, הצגות וקונצרטים.

 רובע בריגן בברגן, ובו בתי עץ צבעוניים מימי הביניים
רובע בריגן בברגן, ובו בתי עץ צבעוניים מימי הביניים

3. גייראנגרפיורד
הביקור בחבל הפיורדים הוא גולת הכותרת של הביקור בנורווגיה. הנופים עוצרי הנשימה של האזור הם מוקד המשיכה המרכזי של נורווגיה. הפיורד שנחשב ליפה ולדרמטי מכולם הוא גייראנגרפיורד (Geirangerfjord), שזכה לכינוי "מלך הפיורדים". זהו פיורד עמוק, כחול וצר במיוחד, המוקף בהרים גבוהים ותלולים. השיט בפיורד, בין הלסילט (Hellesylt) לגייראנגר (Geiranger), הוא מטיולי השיט הנופיים ביותר בנורווגיה, והוא כולל תצפית על ההרים ועל מפלי מים אדירים, שהמרשים מכולם הוא מפל שבע האחיות, שמפוצל לשבעה מפלי משנה שנופלים לים מגובה רב. השיט מסתיים בעיירה הקטנה והתיירותית גייראנגר, שסביבו יש מסלולי טיולי רגליים רבים.

בנוסף לגייראנגרפיורד, יש בנורווגיה עוד לא מעט פיורדים שאין להחמיץ את הביקור בהם, כמו סוגנֶפיורד (Sognefjord), הפיורד הארוך ביותר בנורווגיה כולה, ונורדפיורד (Nordfjord), פיורד באורך של 110 קילומטר ששוכן צפונית לסוגנפיורד ומציע מבחר נופים נהדרים, בהם נופו של קרחון בריקסדאל (Briksdalsbreen).

מטפסים על קרחון בריקסדאל בנורדפיורד

4. שיט בהורטיגרוטן
אפשר ליהנות הנאה מרובה מטיול ברחבי נורווגיה ברכב או בשילוב של רכבות ואוטובוסים, אבל אחת הדרכים המעניינות והמיוחדות ביותר לטיול בארץ הפיורדים היא בשיט בהורטיגרוטן (Hurtigruten), ספינת משא שיוצאת מדי יום מברגן, בירת מחוז הפיורדים, אל קירקנס שבצפון הרחוק. המסע הלוך-חזור נמשך 12 יום, אבל אפשר לנסוע רק בכיוון אחד, או להצטרף רק לחלק מהמסע. הספינה עוצרת ב-34 נמלים לאורך הדרך, כאשר בכל אחד מהם אפשר לרדת ולהמשיך עם הספינה הבאה שמגיעה לנמל. השיט מאפשר ליהנות ממיטב הנופים שיש לנורווגיה להציע במבט מהים: הרים נישאים, פיורדים, קרחונים, מפלים, איים וכפרי דייגים זעירים. הספינה עוצרת בכמה מהאטרקציות המרכזיות של נורווגיה, כמו פיורד גיירגנר ואיי לופוטן. השיט, חשוב לציין, הוא לא שיט תענוגות מפנק, אבל התנאים נוחים למדי ובספינות יש אווירה מיוחדת שמחברת ביחד תרמילאים, תיירים מבוגרים ומשפחות.
אתר אינטרנט

ספינה נכנסת לכפר הדייגים או באיי לופוטן

5. איי לופוטן
גם אם אינכם מתכוונים להגיע עד לכף הצפוני, כדי לעשות את המאמץ שכרוך בהגעה לצפון נורווגיה על מנת לבקר באיי לופוטן (Lofoten), קבוצת איים הררים ששוכנת מול העיירה נארוויק (Narvik), מעברו השני של וסטפיורד (Vestfjord). פסגות ההרים, חלקן מושלגות, בולטות מעל פני הים לאורך כ-190 קילומטר ונראות מרחוק כמו חומה שמזדקרת מן הים. זהו גן עדן לכל מי שמחפש חופשה שקטה ושלווה בחיק הטבע. תעשיית הדיג באיים היא מהחשובות בנורווגיה, ובכפרי הדייגים הציוריים ניתן לראות דגי בקלה התלויים לייבוש על מתלי עץ. כדאי במיוחד לבקר בכפר הדייגים או (A), שבקתות הדייגים האדומות שלו הפכו רובן למוזיאון פתוח. ראוי לבקר גם בכפר קבלוואג, שבו נמצא מוזיאון לופוטן; ובכפר נוספיורד (Nusfjord) שבתי הדייגים העתיקים שבו השתמרו היטב. האיים ואראיי (Voeroy) ורסט (Rost) הם איי ציפורים, שאליהן מגיעות בחודשי הקינון (מאי עד אוגוסט) המוני ציפורים, כמו אווזים, שחפים ופאפינס, ולצידן מגיעים לאיים המוני תיירים שרוצים לחזות במחזה המופלא הזה.

לקריאה נוספת על איי לופוטן »

הכף הצפוני. הנקודה הצפונית ביותר באירופה
הכף הצפוני. הנקודה הצפונית ביותר באירופה

6. הכף הצפוני
הכף הצפוני (Nordkapp) הוא חצי אי ששוכן בצפונו של האי מאגריי (Magerøya) במחוז פינמרק (Finnmark) שבצפון נורבגיה. חצי האי התפרסם בשל צוק בגובה של 307 מטר בצפונו המזדקר מעל מימי האוקיינוס הארקטי. הצוק נחשב לנקודה הצפונית ביותר באירופה ואם אתם רוצים להרגיש שהגעתם לסוף העולם, זה המקום. במקום יש מרכז תיירות ובו, בין היתר, סניף דואר שבו אפשר להטביע חותמת על גלויה שמוכיחה שהייתם במקום. הכפר הסמוך ביותר הוא הונינגסווג (Honningsvag), שנחשב לכפר הצפוני בעולם. אין בכפר מוקדי עניין מיוחדים למעט מוזיאון הקוטב, אבל יש בו מסעדות, בנקים, חברה להשכרת רכב ונמל, והוא מהווה נקודת מוצא טובה לטיול בכף הצפוני.

7. מסלולי נסיעה נופיים
כיאה למדינה שהתברכה בנופים מהיפים בעולם, נורווגיה מציעה כמה מסלולי נסיעה נופיים נפלאים ברכב או ברכבת. אחד ממסלולי הנסיעה המפורסמים ביותר הוא דרך הטרולים (Trollstigveien), כביש מפותל שמהווה חלק מכביש 63 שמחבר בין העיירה אנדלסנס (Andalsnes) שבצפון לעיירה סילט (Sylte) שבדרום. הכביש עובר בעמק פורה כשברקע נראים הרים מושלגים, מהגבוהים ביותר בנורווגיה, שנושאים שמות כמו הר המלך, הר המלכה והר הבישוף. הדרך תלולה מאוד, רצופת פיתולים ושיפועים חדים, והנהיגה בה מתאימה לנהגים מיומנים בלבד. לצידי הכביש יש נקודות תצפית, ואין להחמיץ את העצירה על גשר האבן שצמוד למפל סטיגפוסן השוצף.

דרך הטרולים. שופעת פיתולים ושיפועים חדים
דרך הטרולים. שופעת פיתולים ושיפועים חדים

דרך נופית נוספת בכביש 63 היא דרך הנשרים (Orneveien), קטע דרך של 25 קילומטרים שמוביל מאיידסדאל (Eidsdal) לגייראנגר ובו עיקולים תלולים לצד תצפית נהדרת על פיורד גייראנגר והכפרים וההרים שמקיפים אותו.
גם הרכבת מציעה נופים נהדרים, כאשר נסיעת הרכבת הנופית והמרגשת ביותר היא נסיעה בת 45 דקות ממירדל (Myrdal) לפלום (Flam). במסלול זה הרכבת יורדת ירידה תלולה של כ-1,000 מטרים, ומציעה נופים נהדרים של הרים מושלגים, מפלים שוצפים ועמק ירוק.


כמה מהנופים והמראות שמבהירים למה נורווגיה היא יעד נפלא כל כך לטיולים

8. אורות הצפון בחורף ושמש חצות בקיץ
באותם אזורים בצפון נורווגיה שנמצאים מצפון לחוג הארקטי, אפשר ליהנות משתי תופעות טבע ייחודיות, שכדאי מאוד להרחיק צפונה ולתזמן היטב את זמני הביקור בשביל לצפות בהן – אורות הצפון בחורף ושמש חצות בקיץ. אורות הצפון, המכונים גם הזוהר הצפוני, הם תופעת טבע המאופיינת בהופעה של אורות בצבעים שונים בשמי הלילה, בעיקר ירוק, אך גם צבעים נוספים כמו אדום, כחול, צהוב וסגול. התופעה הזו מתרחשת בקרבת הקוטב הצפוני, בלילות בהירים בעונת החורף. ככל שמתרחקים ממקומות יישוב הסיכויים לצפות בה גדלים. בנורווגיה, שנמצאת במרכז של חגורת הזוהר הצפוני, הסיכויים לצפות בתופעה גבוהים במיוחד בכל לילה נטול עננים בין נובמבר למרץ. העיר טרומסו (Tromso), בירתה של צפון נורווגיה, היא נקודת מוצא טובה לצפייה בזוהר הצפוני.

אורות הצפון באזור טרומסו

מאחר ומרבית התיירים מגיעים לנורווגיה בקיץ ולא בחורף, רבים יותר הסיכויים לצפות דווקא בשמש חצות במהלך הביקור בנורווגיה. שמש חצות הינה תופעת טבע המתרחשת בחודשי הקיץ בקווי רוחב בסביבת החוג הארקטי וצפונה לו ובה השמש נראית בחצות הליל. התופעה מתרחשת ברחבי נורווגיה מאמצע אפריל ועד אמצע אוגוסט, כאשר באזור החוג הארקטי ניתן לצפות בה מה-12 ביוני ועד ה-1 ביולי, ואילו בכף הצפוני השמש לא שוקעת כלל מה-14 במאי ועד ה-29 ביולי.

מטפסת הרים משקיפה על הנוף בפארק הלאומי יוטונהיימן
מטפסת הרים משקיפה על הנוף בפארק הלאומי יוטונהיימן

9. טרקים
נורווגיה היא גן עדן לאוהבי ההליכה. בנורווגיה עוברים כ-18 אלף קילומטר של שבילי הליכה, וטיול רגלי במדינה הוא אחת מהדרכים הטובות ביותר ליהנות מיופייה הטבעי של המדינה. לאורכם של שבילי ההליכה פרושות מאות בקתות הרים בהן ניתן ללון ובחלקן גם ליהנות מארוחה חמה. אחד מאזורי הטיול הפופולאריים ביותר במדינה הוא רמת הארדינגר ההררית שבדרום נורווגיה, שבה פסגות עשרות מסלולי הליכה ונופי פסגות הרים מושלגות, יערות, אגמים, מפלים וחוות כפריות. אזור נוסף שאהוב על חובבי ההליכה הוא הפארק הלאומי יוטונהיימן (Jotunheimen), שמורת הטבע הפופולארית בנורווגיה. שבילי ההליכה שבפארק עוברים באזורי קרחונים, פסגות, מפלים גבוהים ועמקים. יותר ממאתיים פסגות בתחומו מתנשאות לגובה של יותר מאלפיים מטר מעל פני הים, ביניהן הגבוהה במדינה גאלדהפיגן, שמתנשאת לגובה 2,469 מטר.

כנסיית העץ בורגנד, המרשימה מבין כנסיות הלוחות בנורווגיה
כנסיית העץ בורגנד, המרשימה מבין כנסיות הלוחות בנורווגיה

10. כנסיות עץ עתיקות
לא רק טבע ונופים יש בנורווגיה, כי אם גם עניין תרבותי וארכיטקטוני. כנסיות העץ העתיקות הן דוגמה טובה לכך.  28 כנסיות עץ עתיקות, כנסיות הלוחות  (Stavkirke),  פזורות באזור סוגנפיורד. הכנסיות, בנות יותר מאלף שנים, שופכות אור על ההיסטוריה, התרבות והאמנות של הויקינגים. הכנסיות, שנבנו במתכונת נוצרית אבל עם סממנים פגאניים כמו ראשי דרקונים שניצבים על גגות המבנים. בתוך הכנסיות בולט העיצוב הויקינגי  שמאופיין בגילופי עץ וציורי קיר ייחודיים. מבין הכנסיות הללו מומלץ במיוחד לבקר בכנסייה שבאורנס (Urnes), שנחשבת לעתיקה מבין כנסיות ומתוארכת ל-1130 לספירה. כנסיות נוספות שמומלץ לבקר בהן הן הכנסייה בקאופנגר (Kaupanger) שנחשבת לגדולה מסוגה בנורווגיה וכנסיית כנסיית בורגנד (Borgund) שהיא המרשימה והמתוירת מכולן.

• לקריאה נוספת על כנסיות הלוחות »

מפת נורווגיה:

לחצו להגדלה

נורווגיה: מקומות מופלאים

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.