תפריט עמוד

רשימת המאה 2012 – הזוכים

מהי שמורת הטבע הכי יפה, לאן כדאי לנסוע עם ילדים, מהי העיר התוססת ביותר ואיזה אי אהבתם במיוחד? לפניכם הזוכים ברשימת המאה 2012. לאן ניסע ומה נראה בשנה הקרובה

כמו בכל שנה, גם השנה עזרתם לנו להרכיב את רשימת המאה. בכל אחת מעשר קטגוריות התבקשתם לבחור את המקום הראוי ביותר לדעתכם, וכך נוצרה רשימת המאה 2012. אז מהי העיר המוצלחת ביותר, איפה נמצאת שמורת הטבע הכי מפעימה, לאן כדאי לקחת את הילדים ומהו היעד המרתק ביותר לטיול עומק? כל התשובות לפניכם:

שמורות טבע: מפלי האיגוואסו
כמו בשנה שעברה, גם השנה בחרתם ברוב מוחץ במפלי האיגוואסו למקום ראשון בקטגורית שמורות הטבע. ומה הפלא? 257 מפלים מרשימים להפליא, מהיפים בדרום אמריקה ואולי בעולם כולו, נופלים בשצף-קצף מגובה של עשרות מטרים. כמויות המים האדירות, הרסס התמידי שקרני השמש יוצרות בו קשתות ססגוניות, הצמחייה הטרופית העשירה – כל אלה הופכים את האיגוואסו לפלא טבע מדהים. המפלים האדירים מושכים אליהם יותר ממיליון מבקרים בכל שנה, שמגיעים למפגש הגבולות ברזיל, ארגנטינה ופרגוואי. הכמות הגדולה ביותר של מפלים נמצאת בארגנטינה, ולכן המקום היפה ביותר לצפות בהם הוא דווקא מהצד הברזילאי. מלבד צפייה מנקודות תצפית מוסדרות, אפשר גם לצאת לשיט בקרבת המפלים, לטוס מעליהם במסוק ולטייל ביערות הגשם שמקיפים אותם שם מתוודעים לעולם החי והצומח העשיר. עוד על מפלי איגוואסו בכתבה הבאה.

מפלי האיגוואסו. כמויות אדירות של מים וצמחייה טרופית עשירה

שמורות טבע ברשימת המאה 2012 (בסדר יורד): מפלי האיגוואסו, פארק ילוסטון בארצות הברית, הרי גווילין בסין, מפרץ האלונג בווייטנאם, מפרץ מילפורד בניו זילנד, שונית המחסום הגדולה באוסטרליה, קרחון וטניוקול באיסלנד, שמורת מגדלי הפיינה בצ'ילה, קילימנג'רו בטנזניה, מפלי ויקטוריה, זמביה-זימבבואה.

ערים: ניו יורק
אם תשאלו את תושבי ניו יורק, הם גרים בלב הפועם של העולם והבחירה בעירם טבעית ומתבקשת. בכרך הגדול שלא מפסיק להתחדש תמיד יש מקום טרנדי חדש, מסעדה שפשוט חייבים לבדוק, חנויות שאסור להחמיץ, מוזיאונים, גלריות, הצגות ואופרות, מועדונים והפעלות לילדים, וגם את הפארק העירוני המוצלח מכולם. בין אם אתם מבקרים בפעם הראשונה או בפעם המאה, בניו יורק פשוט אי אפשר להשתעמם. וכל זה מסביר למה גם השנה, כמו בשנה שעברה, בחרתם בניו יורק למקום הראשון בקטגורית הערים. על מקומות מיוחדים ופחות מוכרים בניו יורק תוכלו לקרוא בכתבה הבאה
, שם גם מופיעה הרשימה המלאה של קטגורית הערים  ברשימת המאה 2012.

ואם תרצו לחסוך קצת כסף, יש לנו כמה הצעות מעניינות בשבילכם:

ניו יורק: לבלות בחינם בתפוח הגדול
ניו יורק: לבלות בחינם בתפוח הגדול
ניו יורק היא עיר בהחלט לא זולה בכל מה שקשור ללינה ולאוכל. אולי בשביל לפצות על כך יש בעיר המדהימה הזו שפע של אפשרויות לבילויים חינמיים

טיולי משפחות: קמפינג במערב ארצות הברית
הבחירה בטיול קמפינג בארצות הברית למקום הראשון בקטגורית טיולי המשפחות מפתיעה ומשמחת. קשה לתאר במילים את החוויה המיוחדת והמגבשת של לינה בחיק הטבע, כשמעל פרושים אלפי כוכבים וירח, והידיעה שלמחרת מצפים לכם עוד נופים מפעימים ומפגשים מרגשים עם בעלי חיים, בהם סנאים, שועלים, איילים, זאבים ואפילו  דובים. לא בטוח שתצליחו לנתק את הדור הצעיר באופן מוחלט מהעולם הווירטואלי, אבל לפחות יהיו להם המון חוויות ותמונות לעלות לפייסבוק – הזדמנות מצוינת לאסוף עוד כמה לייקים מהחברים שנשארו בבית.

טיול קמפינג. להוציא את הדור הצעיר מהעולם הווירטואלי לחיק הטבע

טיולי משפחות ברשימת המאה 2012 (בסדר יורד): טיול קמפינג במערב ארה"ב, פארקי שעשועים בפלורידה, חבל טיול וזלצבורג באוסטריה, היער השחור בגרמניה, יערות הגשם בקוסטה ריקה, טבע וחופים בתאילנד, כפרי נופש בהולנד, נפוש בכרתים, פארקי שעשועים באזור פריז

על משפחה אחת שהגשימה את החלום:

קמפינג בפארקים: תחת שמי המערב
קמפינג בארצות הברית: תחת שמי המערב

עשרת אלפים קילומטרים, אוהל קטנטן ונופים שאין דומים להם. משפחת דגני ויתרה על מלונות של חמישה כוכבים לטובת מיליוני כוכבים בשמים ויצאה לטיול קמפינג ארוך בפארקים במערב ארצות הברית וקנדה

שווקים: לה בוקריה בברצלונה
גם סרבני הקניות הגדולים ביותר לא יכולים להישאר אדישים אל מול שוק מקומי מלא חיים ועניין. בין אם בשוק הזה נמכרים דגים, פנינים או ספרים משומשים – תמיד אפשר ללמוד משהו חדש ומרתק על המקום שבו אתם נמצאים. למקום הראשון ברשימת המאה שלנו הגיע שוק לה בוקריה הנמצא בלבה של העיר ברצלונה (שהיא עצמה זכתה במקום ראשון בקטגורית חופשות סוף שבוע). אין כמעט תייר שמדלג על השוק הגדול, המגוון והצבעוני הזה, אבל מה שמוצלח בו כל כך שהוא לא נועד לתיירים אלא באמת משמש את תושבי ברצלונה ואפשר להשיג בו את הסחורה הטרייה ביותר במחירים נוחים. עוד על שוק בוקריה תוכלו לקרוא בכתבה הבאה, שבה גם מופיעה רשימת השווקים על פי סדר בחירתם.

ירקות ופירות בשוק לה בוקריה בברצלונה. הסחורה הכי טרייה במחירים נוחים

טרקים: דרך האינקה בפרו
ממלכת האינקה, שהתקיימה לאורך כ-300 שנה החל משנת 1200, הותירה אחריה כמה שרידים מרשימים במיוחד, בהם כמובן מאצ'ו פיצ'ו. אבל לא רק מבנים נותרו מהתקופה המפוארת ההיא, אלא גם רשת דרכים מדהימה שחצתה שטח אדיר, שהיום עובר בגבולן של פרו, בוליביה, צ'ילה וארגנטינה. הדרכים האלו התחלקו לדרכי חוף ודרכי הר (שהן גם המפעימות ביותר) ואפשרו להעביר סחורות ומידע בין חלקיה הרחוקים של הממלכה. בחלק מהדרכים העתיקות אפשר ללכת גם היום, והידועה שבהן מכונה דרך האינקה או אינקה טרייל והיא מחברת בין קוסקו למאצ'ו פיצ'ו. ההולכים בה נחשפים לנופים הרריים, טרסות ושרידים של מבני אינקה, וכל זה בגבהים עוצרי נשימה, תרתי משמע. כל זה אחראי לבחירה שלכם בדרך האינקה למקום ראשון בקטגורית הטרקים לשנת 2012. עוד על טרקים בדרך האינקה בכתבה הבאה, שבה תוכלו לראות היכן ממוקמים הטרקים האחרים ברשימת המאה.

טיול עומק: טיול טבע בפטגוניה
טיול טבע בפטגוניה, חבל ארץ יפהפה שמשתרע בדרום אמריקה, בצ'ילה ובארגנטינה, הוא בגדר הגשמת חלום לרבים, וגם אתם בחרתם בו שוב (ממש כמו בשנה שעברה) לזוכה בקטגורית טיולי העומק. חבל פטגוניה מציע טבע מדהים ובלתי מופרע – הרים ירוקים ופסגות מושלגות, אגמים כחולים כמו חלום, קרחונים ופיורדים. טיול כאן יפגיש אתכם עם בעלי חיים כמו גואנקו (בן ממשפחה של הלמה), שועלים, פומות, ארמדילים, בזים ובחצי האי ולדס – אפילו פינגווינים. מה עוד אפשר לבקש?


קרחון פריטו מורנו בפטגוניה. טבע פראי ולא מקולקל

טיולי עומק ברשימת המאה 2012 (בסדר יורד): טיול טבע בפטגוניה, בין גייזרים לקרחונים באי הדרומי של ניו זילנד, טבע ומקדשים בווייטנאם וקמבודיה, חציית ארצות הברית בדרכים צדדיות, טיול אמנות בטוסקנה, טיול גסטרונומי בפרובנס, טיול מוזיקלי בקובה, תרבויות וטבע בפפואה ניו-גיני, בעקבות הגורילות באוגנדה ורואנדה, אנגליה בעקבות סופרים.

חופשות סופשבוע: ברצלונה
על ברצלונה, הזוכה בקטגורית חופשות סוף שבוע השנה (וגם בשנה שעברה) אין צורך להכביר מילים. זהו יעד מושלם לחופשה קצרה, עם שפע של מלונות בכל הרמות, אינספור מסעדות וברים, שדרות רחבות ידיים וכיכרות מלאות עניין, מוזיאונים משובחים, אדריכלות ייחודית ומפתיעה, נמל תוסס, קבוצת כדורגל שהיא אהובת רבים בכל העולם, וגם בישראל, ואווירה כללית כובשת לב. אחרי שתבלו בנעימים סוף שבוע בברצלונה, אין ספק שתרצו לחזור שוב ושוב.

מבט-על על שדרת רמבלה במרכז ברצלונה, שמציעה שלל מסעדות וחנויות

חופשות סופשבוע ברשימת המאה (בסדר יורד): ברצלונה, רומא, פראג, בודפשט, כרתים, וינה, מלטה, רודוס, קפריסין, בורגס.

נוסעים לסוף שבוע בברצלונה? הנה כמה הצעות למיצוי מקסימלי של הזמן:

שלושה ימים בברצלונה
שלושה ימים בברצלונה
ברצלונה מציעה למבקרים בה שילוב של ארכיטקטורה מרתקת, גנים יפים, מוזיאונים, אוכל טוב ובילויים עד השעות הקטנות. איך מספיקים את כל אלה בסוף שבוע קצר? מדריך לשלושה ימים אינטנסיביים בברצלונה

איים: המלדיביים
חופים לבנים, דקלי קוקוס תמירים, מי טורקיז צלולים ושקט מוברך – לא פלא שבחרתם באיים המלדיביים למקום הראשון בקטגוריית האיים. אלף איי אלמוגים פזורים כאבני חן במימיו הכחולים של האוקיינוס ההודי ובאחדים מהם תוכלו להגשים עד תום את הפנטזיה על חופשה באי בודד: בכל אי תיירותי ישנו רק מלון אחד, עם כל הפינוקים האפשריים, כולל חדרים ששתולים ממש בתוך המים. את הדגים הצבעוניים תוכלו לראות דרך רצפת הזכוכית שבחדר, בשנרקול או בצלילה באחת משוניות האלמוגים הרבות. על הקונספט המיוחד של התיירות במלדיביים תוכלו לקרוא בכתבה הבאה, שבה מדורגים האיים האחרים ברשימת המאה 2012.

קיץ באלסקה. האיילים משירים את כסות החורף ונהנים מעשב רענן למאכל

מחוץ למסלול התיירות המקובל: אלסקה
ב-1867, כשארצות הברית רכשה את אלסקה מיד רוסיה, הרוסים ודאי חשבו לעצמם שעשו עסקה לגמרי לא רעה: הם המירו את ערבות השלג והקרח וההרים הטרשיים בשבעה מיליון דולרים. מה יכול להיות רע? ההמשך מוכר וידוע – נפט, פחם, זהב וגז טבעי שהתגלו בשפע מתחת לאדמות הקפואות הניבו לארצות הברית הכנסות אדירות. אבל לא רק מחצבים נחבאים באלסקה, גם נופים מדהימים ביופיים, מרחבים לא מופרעים, מגוון מרתק של בעלי חיים ואפשרות לצפות בתופעת טבע מופלאה – הזוהר הצפוני שצובע את השמים בזרקורי אור צבעוניים. הטבע הפראי והמסקרן של המדינה הצפונית ביותר בארצות הברית אחראי לבחירתה של אלסקה כמקום הנבחר בקטגורית מחוץ למסלול התיירות המקובל.

מחוץ למסלול המקובל ברשימת המאה 2012 (בסדר יורד): אלסקה, חוג הקוטב הצפוני בלפלנד, בוטאן, אנטארקטיקה, אלבניה ומקדוניה, איי הפסחא, איי מיקרונזיה, קמצ'טקה בסיביר, מערב אפריקה, גרנלנד.

העיר האסורה. המתחם שהיה סגור בעבר, הפך לאחד האתרים המתוירים בסין

אתרי מורשת: העיר האסורה, סין
ב-1972 הוקמה באונסק"ו ועדה מיוחדת שתפקידה לבחור אתרי מורשת עולמיים – אתרים הראויים לשימור בשל חשיבותם המיוחדת למורשת המשותפת לאנושות. נכון לכתיבת שורות אלו רשימת אתרי המורשת כוללת 936 אתרים ב-154 מדינות‏, מהם 725 אתרי תרבות, 183 אתרי טבע ו-28 המשלבים את שני התחומים. העיר האסורה, ששימשה כארמונם קיסרי סין  במשך כ-500 שנה – מהמאה ה-14 ועד תחילת המאה ה-20 – נבחרה כאתר מורשת בשנת 1987 והיא נחשבת לאחד האתרים המתוירים ביותר בסין, עם יותר משמונה מיליון מבקרים בשנה. המתחם האדיר כולל מאות מבנים מרשימים, חצרות פנימיות, גשרים וכיכרות, פסלים ומזרקות, ואוספי אמנות וחפצי חן שערכם לא יסולא מפז. כל ההוד וההדר הללו, שבעבר היו נחלתם של קיסרים בלבד, פתוחים כיום לכל מי שמבקר בבייג'ין. על החיים במתחם הסגור בתקופת שושלות מינג וצ'ינג תוכלו לקרוא בכתבה הבאה, שבה גם מופיע הדירוג של אתרי המורשת מרשימת המאה 2012.

___

הצילומים בכתבה: אייסטוק, Dungodung, GFDL, Luca Galuzzi


לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.