תפריט עמוד

האיים הקריביים – החיפוש אחר האי המושלם

האיים הקריביים מציעים הרבה יותר מחופים לבנים ומים בצבע טורקיז. יש בהם איים מפותחים וממוסחרים ואיים מבודדים שנמצאים מחוץ למסלול, איים שמתאימים לחופשת בטן-גב וכאלה שמתאימים לטיולים בטבע. מורה נבוכים לקריביים

ארכיפלג האיים הקריביים, שבו כ-7,000 איים ואיונים, מתוכם כ-50 מיושבים, שוכן בים הקריבי, מקובה ועד לטרינידד הסמוכה לונצואלה. האיים נחלקים לשלוש קבוצות עיקריות: האנטילים הקטנים, האנטילים הגדולים והאיים הדרומיים. יש שמכלילים את איי בהאמה שמדרום מזרח לפלורידה כקבוצה נוספת. קבוצת האנטילים הגדולים שוכנת דרומית לאיי בהאמה, וכוללת ארבעה איים גדולים יחסית: קובה, היספניולה (שמחולק לשתי מדינות: האיטי והרפובליקה הדומיניקנית), ג'מייקה ופורטו ריקו, וכן את איי קיימן, קבוצת איים קטנים מערבית לקובה. האנטילים הקטנים הם שרשרת איים קטנים בצורת קשת, המשתרעת מפוארטו ריקו ועד חופי ונצואלה, וכוללת את איי הבתולה של ארצות הברית, איי הבתולה הבריטיים, סנט קיטס ונוויס, אנטיגואה, דומיניקה, ברבדוס ועוד. קבוצת האיים הדרומיים שוכנת בסמוך לחופי ונצואלה וכוללת, בין היתר, את טרינידד וטובאגו, ארובה ובונאייר.

תמונת לוויין של הים הקריבי. אלפי האיים והאיונים, מהם כחמישים מיושבים

כל האיים והטריטוריות בקריביים, היו בנקודת זמן כלשהי קולוניות, מחוזות שמעבר לים או טריטוריות חסות של אומות מרוחקות. רובם החליפו בעלויות וידיים פעמים רבות, וזאת כתוצאה ממלחמות בין האומות השליטות וכן על ידי הסכמי מכירה והסכמים אחרים. עדיין ישנם איים רבים שלא מהווים מדינות עצמאיות ושייכים למדינות שונות, בעיקר ארצות הברית, צרפת, אנגליה, הולנד וונצואלה.

לאיים הקריביים יש תדמית, מוצדקת למדי, של גן עדן עם חופים של חול לבן ורך, מים בצבע טורקיז וקוקטיילים טרופיים שמקושטים במטרייה צבעונית. רבים מדמיינים את החופשה בקריביים כחופשת בטן-גב נטולת דאגות. אבל זהו רק פן אחד של האיים, ויש להם עוד הרבה מה להציע. ערים קולוניאליות, תרבויות מרתקות, יערות גשם, ואתרי טבע נפלאים חלק מהחוויה של האיים. המגוון עצום ולכל אי יש את אופיו הייחודי. הנה מדריך מקוצר שיעזור לכם להחליט מהו האי האידיאלי לחופשה שלכם.


בים הקריבי נמצאת שונית המחסום (Barrier Reef) השנייה בגודלה בעולם, אחרי זו של אוסטרליה. כמה מהמראות הקסומים שאפשר לראות מתחת למים

הכי מפותח: ברבדוס

האי הקטן ברבדוס, שצורתו כצורת אגס, הוא אחד האיים הקריביים הכי פופולאריים והכי מפותחים מבחינה תיירותית. חצי מיליון תיירים מגיעים לאי מדי שנה, רבים מהם בריטים, אמריקאים וקנדים שמחפשים מקום חמים ושטוף שמש לבלות בו את חופשת החורף. הם נמשכים לחופים היפים עם החול הלבן והמים הצלולים, אבל גם לנוחות ולתנאים המודרניים שמוצעים באי כמעט יותר מכל אי אחר בקריביים. אם אתם חולמים על אי בודד זה לא המקום בשבילכם, אבל אם אתם מחפשים אי עם חופים יפים, חיי לילה תוססים ושירותי תיירות מפותחים הגעתם למקום הנכון.

במערב האי נמצאים החופים היפים ביותר, ואילו בחופים שבמזרח האי המים סוערים והם מתאימים בעיקר לגולשי גלים. בנוסף לחופים, יש עוד כמה דברים שלא כדאי להחמיץ בזמן הביקור באי, כמו משחק קריקט, הספורט הלאומי באי שמכונה "אנגליה של הקריביים". כדאי מאוד לבקר גם בבירה ברידג'טאון, עיר שוקקת עם מבנים קולוניאליים שיש בה אפילו בית כנסת ובית קברות יהודי; ביער הפרחים שהוא למעשה גן בוטני נפלא בו גדלים כמעט כל מיני הצמחים שהתגלו בברבדוס; ובאחוזות המטעים היפות שבהן ניתן ללמוד על ההיסטוריה המקומית. מחיי הלילה התוססים של האי ניתן ליהנות באזור סיינט לורנס גאפ, שם יש שפע של מסעדות, מועדונים, ברים, חנויות ומסיבות רחוב.

טיילת ושורת בתים צבעוניים בברידג'טאון, ברבדוס

הכי מגוונים: סנט לושה וטרינידד וטובגו

סנט לושה
סנט לושה הוא אחד מהאיים המגוונים ביותר בקריביים. לצד חופים נפלאים שכמותם אפשר לראות ברוב האיים, יש בו גם הרי געש, יערות גשם סבוכים, מפלים, מעיינות גופרית, ערים יפות וכפרי דייגים ציוריים. מי שמחפש פעילות קצת יותר אקטיבית מבטן-גב בחופים ימצא כזו בשפע: אפשר לטייל במסלולי ההליכה הרבים, לשנרקל, לצאת לשיט צפייה בדולפינים או להשתתף בפעילויות אתגריות כמו גלישה באומגה בין צמרות העצים ביערות הגשם. עיר הבירה, קסטריס, היא עיר יפה השוכנת לחופו של מפרץ מוגן ומוקף גבעות יש בה נמל תוסס ושוק ססגוני.

הסמל של האי הוא שני הרי הגעש המכונים פיתונס (Pitons) המתנשאים לגובה של כ-700 מטר וצונחים בתלילות אל הים. ההרים שופעים צמחייה ירוקה והטיפוס עליהם מאתגר אך מתגמל. למרגלות הפיתונס נמצאת העיר סופרייר, שבסביבתה יש יערות גשם שבהם מפלים ומעיינות גופרית. גם בחופים זכה האי למגוון, מחופים עם חול לבן ומי טורקיז ועד לחופים עם חול וולקני שחור. יש גם מפרצים מרהיבים ביופיים כמו מפרץ מאריגוט המוקף בגבעות ירוקות. האי מתאים למי שמחפש שקט ושלווה, אבל מי שמחפש קצת יותר אקשן יכול להצטרף למסיבות הרחוב אשר מתקיימות אחת לשבוע בגרוס איזלט.

הפיתונס, הרי הגעש שהפכו לסמל של סנט לושה

טרינידד וטובגו
הרפובליקה של טרינידד וטובגו מציעה למבקרים בה שילוב של ערב רב של תרבויות, קרנבל צבעוני, אתרי צלילה מרהיבים ויערות גשם שמהווים גן עדן לחובבי צפרות. כל אלה הופכים את טרינידד וטובגו ליעד נופש מרתק שיש בו משהו לכל אחד. מדי ינואר מתקיים בבירה פורט אוף ספיין אחד הקרנבלים התוססים והמפורסמים בעולם, עם המון מוזיקה, תהלוכות צבעוניות ותחפושות. גם בשאר השנה אפשר ליהנות מחוויה תרבותית מרתקת בטרינידד, בעיקר באזור דרום-מערב האי שם אפשר לחוש את התרבות ההודית שהתמזגה עם תרבויות האי בצורת מקדשים צבעוניים וריחות של קארי הנישאים באוויר. מי שרוצה לתפוס קצת שקט ושלווה אחרי כל המסיבות, מוזמן לטייל ביערות הגשם של טרינידד וטובגו, בהם ניתן לראות מינים רבים ונדירים של ציפורים.

טובגו, הקטן מבין שני האיים, הוא שליו ורגוע יותר וגדודי התיירים עדיין לא גילו אותו. בטובגו אפשר גם ליהנות מאתרי צלילה נהדרים ואפילו לצלול עם מנטה ריי, חלומו של כל צוללן.

מתחת למים בטובגו. גן עדן לצוללים | צילום: Jennie, flickr

בטן גב: אנטיגואה

האי אנטיגואה, שמהווה חלק מהמדינה אנטיגואה וברבודה, מצטיין בחופים מרהיבים במיוחד, שנראים כמו פרסומת לאיים הקריביים, עם חול לבן ורך ומי טורקיז צלולים, חמימים ורגועים. זהו בדיוק המקום להשאיר את הדאגות מאחור, להשתרע על מזרן ים, ללגום קוקטייל טרופי ולהירגע. לא מעט מפורסמים, בהם אריק קלפטון וג'ורג'יו ארמאני, חושבים גם הם שאנטיגואה היא מקום נהדר לנפוש בו ורכשו בתים באי.

עיקר התיירות באי, כאמור, מבוסס על החופים הנהדרים, שלחלקם ניתן להגיע רק בסירה. אחד החופים הפופולאריים ביותר באי הוא חוף מפרץ דיקנסון (DICKENSON BAY BEACH) בצפון מערב האי שהמים בו שקטים ורגועים אך לא כך האווירה בחוף, שעמוס בבתי מלון, מסעדות ומועדוני ספורט ימי. בדרום מערב האי ובמזרח יש חופים יפהפיים, רגועים יותר, שחלקם מבודדים. מי שלא מסתפק ברביצה על החוף יכול לצאת לשיט בסירות בעלות תחתית שקופה ולהציץ על שוניות האלמוגים שבמי האוקיינוס, וכן ליהנות מפעילויות ספורט ימי כגון צלילה, סקי מים, גלישת רוח, גלישה, שחייה, שחיית שנורקלים ושחייה עם דולפינים. מלבד החופים, מוקדי העניין העיקריים באנטיגואה הם הבירה סנט. ג'ונס, הפארק הלאומי מספנת נלסון, ומפעל הסוכר בטי'ס הופ.

חוף לבן מושלם באנטיגואה

חוויה תרבותית: קובה

האי קובה, ששוכן בסך הכל 145 קילומטרים מדרום לקי ווסט שבפלורידה, הוא הגדול מבין האיים הקריביים. זוהי גם המדינה המאוכלסת ביותר באיים הקריביים. החופשה בקובה שונה מכל אי אחר בקריביים. גם בקובה יש חופים יפים, אבל התיירים מגיעים אליה קודם כל בשביל הערים, התרבות, המוזיקה והמפגש עם המקומיים. שנים של שלטון ספרדי קולוניאלי, ביחד עם המסורת האינדיאנית המקומית, התרבות שהביאו איתם העבדים שהגיעו מאפריקה והמשטר הקומוניסטי שקיים במדינה מאז המהפכה של שנת 1959 – כל אלה תרמו ליצירת התרבות המיוחדת של האי.

האווירה בקובה היא של עולם הולך ונעלם, ולכך תורמות גם המכוניות האמריקאיות משנות החמישים והשישים שעדיין נוסעות ברחובות. אפשר לרקוד סלסה במועדונים, לצפות בלהקות רחוב שמנגנות מוזיקה קובנית תוססת, לבקר במפעל לסיגרים ולהתיידד עם המקומיים מסבירי הפנים. מוקדי התיירות המרכזיים הם הבירה הוואנה, בה ניתן להתרשם מארכיטקטורה נהדרת ורבת סגנונות, טרינידד שלחוף הים הקריבי, סנטיאגו דה קובה, עיר תוססת עם המון מוזיקה ופסטיבלים ואזור פינאר דל ריו הירוק והפורה, שיש בו שפע של שדות טבק ומטעי סוכר.

רחובות הוואנה בקובה. מכוניות ישנות ואדריכלות קולוניאלית

לאוהבי טבע: דומיניקה

האי דומיניקה שבאנטילים הקטנים אינו אי קריבי טיפוסי. במקום חופים חוליים לבניים יש בו חופים עם חול וולקני שחור, ואולי מהסיבה הזו הוא פחות פופולרי מהאיים השכנים, והתיירות בו פחות מפותחת. יחד עם זאת, האי הוא גן עדן לחובבי טבע, והממשלה עושה מאמצים לפתח תיירות אקולוגית במקום. האי מכוסה ברובו ביער גשם טרופי סבוך, ונחשב לאחד המקומות הגשומים בעולם. האי מהווה חלק ממערכת הרי הגעש של האנטילים הקטנים, והוא מרובה סלעים געשיים. כיאה לאי וולקני, יש בו גם מעיינות חמים וגייזרים. בנוסף על אלה, יש בו גם נופי הרים דרמטיים (הנקודה הגבוהה ביותר באי היא פסגתו של הר הגעש מורן דיאבלוטינס Morne Diablotins, שגובהו 1,447 מ' מעל פני הים), מפלים, נהרות ואגמים. מוקד המשיכה העיקרי בדומיניקה הוא הפארק הלאומי מורן טרואה פיטון שבמרכז המדינה, שמרבית שטחו מכוסה ביער גשם פראי, ויש בו אתרי טבע רבים בהם האגם הוולקני בוילינג, מפלי טרפלגר המרשימים, בריכת האזמרגד ועמק הבדידות.

בריכת אמרלד בדומיניקה. גן עדן לחובבי טבע

לאוהבי מוזיקה: ג'מייקה

ג'מייקה היא אחד האיים המרתקים ביותר בקריביים, ויש לה הרבה מה להציע מעבר לחופים יפים (שגם מהם יש בשפע). יש בה הרים ירוקים ועתיקי צמחייה טרופית, נהרות רחבים, מערות, מפלים ואתרי טבע נהדרים, אבל מה שבאמת מבדיל את ג'מייקה משאר האיים הקריביים הוא המוזיקה. ג'מייקה היא מולדתם של ז'אנרים מוזיקליים שונים, כמו דאנסהול ובעיקר רגאיי. בכל מקום אפשר לשמוע את המקצבים הקריביים המקומיים – מקליפסו דרך סוקה ועד רגאיי – ממערכות הסטריאו, ממערכות הסאונד המפלצתיות בפסטיבלים מקומיים או בהופעות חיות. בוב מארלי, יליד ג'מייקה, הוא הגיבור הלאומי, וגם שנים רבות אחרי מותו הוא נותר דמות נערצת.

מדי קיץ מתקיים במונטגו ביי פסטיבל הרגאיי, וגם בפסטיבל ג'מייקה שמתקיים בחורף או באביב יש הופעות חיות של מוזיקה וריקודים סוערים. כיאה למדינה שמזוהה יותר מכל הרגאיי, ג'מייקה מושכת אליה, לצד תיירים אמידים ששוהים באתרי הנופש היוקרתיים, גם לא מעט תרמילאים וקהל זרוק יותר. ג'מייקה גם נחשבת ליעד פחות בטוח ממרבית האיים הקריביים, ובבירה קינגסטון יש אזורים הידועים ברמת פשיעה גבוהה במיוחד, אבל באתרי הנופש הגדולים כמו מונטגו ביי, נגריל ואוצ'ו ריוס לרוב אין ממה לחשוש, וכשמפזזים עם כוס רום ביד לצלילי המוזיקה אפשר לשכוח מהדאגות. עם אתרי התיירות שלא כדאי להחמיץ ניתן למנות את המוזיאון של בוב מרלי בקינגסטון , ההרים הכחולים שמצפון לקינגסטון, אזור מונטגו ביי שיש בו יערות ירוקים, נהרות, מערות ואתרים היסטוריים, נגריל שבה נמצאים החופים היפים באי, כמו חוף שבעת המייל, אוצ'ו ריוס שבה נמצא מפל דאנס ריבר היפהפה, פורט אנטוניו שיש בה מפרצים מרהיבים ומסלולי הליכה בהרים ואזור החוף הדרומי שיש בו חופים נהדרים.

חתול ים בסטינגריי סיטי בגרנד קיימן

לצוללנים: איי קיימן

קבוצת האיים שמהווה מושבת כתר בריטית ומשתייכת לאנטילים הגדולים, מונה שלושה איים: גראנד קיימן, ליטל קיימן וקיימן בראק. המים הצלולים, שפע אתרי הצלילה ומגוון המינים השוכנים במים הופכים את האי לאחד מיעדי הצלילה הטובים בעולם. מי הטורקיז נראים שלווים ורגועים, אבל מתחת להם יש קירות דרמטיים היורדים בתלילות לרצפת האוקיינוס ושוניות אלמוגים עשירות. עם היצורים שחיים מתחת למים ניתן למנות דגי תוכי, דגי-צפרדע זוהרים, צבי ים, כרישים וחתולי ים. אחד מאתרי הצלילה המפורסמים ביותר הוא בלאדי ביי וול, הממוקם בסמוך לליטל קיימן. חתולי ים ניתן לפגוש מקרוב ב-STINGRAY CITY, אזור רדוד בים מצפון לגרנד קיימן, שם אפשר לשחות ולצלול ליד חתולי ים, להאכיל וללטף אותם. אתרי גם על פני האדמה יש לאיי קיימן מה להציע. גרנד קיימן הוא האי המתויר והמפותח מכולם, ויש בו גנים בוטניים ססגוניים, אתרים היסטוריים ושבילי הליכה ביערות עתיקים. באי ליטל קיימן נמצאת שמורת הטבע בובי פונד, בה חיות סולות ואנפות. באי קיימן בראק יש חופים יפים, מערות ושמורות תוכים.

לקריאה נוספת:

אירועים בקריביים – מוכרחים להיות שמח

לעיתים נדמה שבאיים הקריביים החגיגה לעולם לא נגמרת, עם הרבה מוזיקה, ריקודים, תלבושות ססגוניות והמון רום. שפע הפסטיבלים והקרנבלים שמתקיימים באיים מצדיקים את התדמית הזו. הנה כמה אירועים בולטים שלא תרצו להחמיץ

 

מחול הקקאו, אגם אטיטלן, גואטמלה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.