תפריט עמוד

מקסיקו: המקומות שלא כדאי להחמיץ

מקסיקו היא מדינה מגוונת להפליא, שמציעה שילוב של אתרים ארכיאולוגיים מרתקים, אתרי טבע מפעימים, אדריכלות קולוניאלית, שווקים ססגוניים ונופש בחופים. הנה כמה דברים שכדאי לעשות ולראות במקסיקו

חובבי ארכיאולוגיה ותרבות, תרמילאים, משפחות וזוגות בירח דבש – מקסיקו מושכת את כולם. קשה להתחרות במגוון העצום של מקסיקו, שמציעה כל מה שתייר יכול לבקש. יש בה עיר בירה סואנת ושוקקת, עם חיי תרבות עשירים ומוזיאנים משובחים; ערים קולוניאליות מקסימות שיגרמו אושר לכל חובבי האדריכלות; חופים מהיפים בעולם, עם אתרי צלילה מרהיבים; אתרים ארכיאולוגיים מרתקים הכוללים שרידים לתרבויות שהתקיימו בעבר במקסיקו, בהן התרבות האצטקית ותרבות המאיה; אתרי נופש תוססים, שווקים ססגוניים, כפרים ציוריים, מגוון רחב של נופים, מנופי מדבר דרך יערות גשם ועד להרים מושלגים, ואפילו פארקי מים שמתאימים במיוחד למשפחות עם ילדים. מתוך המגוון העצום הזה, בחרנו כמה אתרים שלא כדאי להחמיץ במהלך הביקור במקסיקו.

ארכיאולוגיה 1: טיאוטיהואקאן
טיאוטיהואקאן (Teotihuacan), אחד האתרים הארכיאולוגיים החשובים ביותר במקסיקו, נמצא במרחק של כחמישים קילומטר מצפון-מזרח למקסיקו סיטי. פירושו השם "המקום בו נוצרו האלים", והאתר המפעים הזה, שנבנה בין המאה הראשונה לשביעית, שימש כעיר האלים של האימפריה האצטקית, שאכלסה בשיאה כ-300 אלף איש. ב-1987 הוכרזה העיר כאתר מורשת עולמית על ידי אונסק"ו.

הרחוב הראשי של טאוטיהואקאן היה "שדירת המתים", שהשתרעה לאורך כשני קילומטרים עד פירמידת הירח (Piramide del la Luna) שבקצה הצפוני. מרשימה עוד יותר היא פירמידת השמש (Piramide del Sol), שהינה הפירמידה השלישית בגודלה בעולם. אורך ורחוב בסיסה הם כ-225 מטר, גובהה כ-65 מטר ושטחה במקור כ-765 אלף מטר רבוע. 248 מדרגות מוליכות אל ראשה ועל אף שהטיפוס מעייף הוא מומלץ. היא נבנתה משלושה מיליון טונות אבנים, לבנים וחצץ, והייתה צבועה באדום. עוד במתחם העיר: הסיודאדלה (La Ciudadela) ומקדש קצלקואטל (Quetzalcoatl). באתר יש ציורי קיר ענקיים ומרהיבים, מקדשים ומוזיאון המציג פריטים שנמצאו בחפירות באתר.

פירמידת השמש בטאוטיהואקאן, השלישית בגודלה בעולם | צילומים: שאטרסטוק

ארכיאולוגיה 2: צ'יצ'ן איצ'ה
אתר צ'יצ'ן איצ'ה (Chichen Itza), שניצב על הכביש בין מרידה לקנקון, הוא אחד האתרים הארכיאולוגיים החשובים ביותר במקסיקו, והפופולרי ביותר מבין אתרי המאיה במדינה. העיר העצומה שהיוותה מרכז חשוב באזור יוקטן, התחילה כעיר של תרבות המאיה, אך החלק המאוחר יותר שלה כבר נבנה בהשפעת תרבות הטולטק. את השילוב של שני הסגנונות ניתן לראות בפירמידה הגדולה, אל קסטיו (El Castillo), בה נמצא מקדש קוקולקן (Kukulkan). מכל צד מטפסות לראשה 365 מדרגות, כמספר הימים בשנה הסולרית. מאחורי הפירמידה משתרעת רחבה ענקית למשחקי כדור עם קירות אבן. המשחק היה מעין שילוב בין כדורגל לכדורסל עם קבוצות בנות שבעה שחקנים, וכסל שימשה טבעת אבן מעוטרת התלויה בגובה שבעה מטרים. אל תחמיצו גם את מקדש הלוחמים האדיר (Templo de los Guerreros), הסנוטה (Cenota) והמנזר (Nunnery).

פירמידת אל קסטיו בצ'יצ'ן איצ'ה

ארכיאולוגיה 3: פלנקה
מאות אלפי מבקרים פוקדים מדי שנה את פלנקה (Palenque) העתיקה שבמדינת צ'יאפס, שנחשבת לאחד מאתרי העתיקות היפים והמסתוריים ביותר במקסיקו כולה. מיקומה של העיר הוא אחת הסיבות לכך: העיר העתיקה התקיימה באלף הראשון לספירה ואחריו כוסתה כליל בידי הג'ונגל, ששלח את שורשיו הארוכים והעלים את מבניה המונומנטליים בתוך סבך ירוק ופראי. העיר השתרעה על פני יותר משישים קילומטר רבוע, ורק חלק קטן יחסית ממנה, כ-35 מבנים, נחשפו ממעטה היער. השאר עדיין ממתינים חבויים במעבה הג'ונגל. סיבה נוספת לפופולאריות של פלנקה היא ההשתמרות יוצאת הדופן של מבניה. מרשים במיוחד הוא מקדש הכתובות (Temple of Inscriptions), הגבוה בין מבני פלנקה, בו נמצאת הקריפטה של המלך פאקאל מהמאה השביעית לספירה. הזמן הטוב ביותר לביקור בפלנקה הוא מוקדם בבוקר, כשצעיף ערפל לבן עוטף את מבניה, וציוצי הציפורים שרק השכימו נשמעים ברקע.


העיר העתיקה פלנקה, השוכנת בלב הג'ונגל

מוזיאון: המוזיאון הלאומי לאנתרופולוגיה במקסיקו סיטי
אם צריך לבחור מוזיאון אחד לבקר בו במקסיקו, הרי שזהו המוזיאון הלאומי לאנתרופולוגיה, שנוסד ב-1964 וביסס מאז את מעמדו כאחד המוזיאונים המובילים בעולם בתחומו. המוזיאון אוצר אוסף מרתק של מוצגים מתרבויות העבר של מרכז אמריקה, שביניהן כדאי להתעכב במיוחד על האולמות המוקדשים לתרבויות המאיה והאצטקים. בין המוצגים נמצאת אבן במשקל 25 טון, שנמצאה ב-1790 בחפירות בכיכר המרכזית בעיר, ועליה חרוט לוח השנה האצטקי. לוח זה מנה 18 חודשים בני ארבעה שבועות, שכל אחד מהם נמשך רק חמישה ימים. אתר המוזיאון


אולם תצוגה במוזיאון הלאומי לאנתרופולוגיה

תרבות מקומית: סן כריסטובל דה לאס קאסאס
מקסיקו היא גן עדן לכל מי שמתעניין בתרבויות, אבל אחד המקומות המעניינים ביותר למפגש תרבותי במקסיקו הוא העיר הקולוניאלית הססגונית סן כריסטובל דה לאס קאסאס (San Cristobal de las Casas) שממוקמת ברום של של 2,100 מעל פני הים במדינת צ'יאפס. העיר, שהיתה בעבר חלק מגואטמלה, מצטיינת בארכיטקטורה ספרדית-קולוניאלית, אך לבה אינדיאני. יותר משלושים שבטים אינדיאניים שונים, צאצאים של בני המאיה, חיים בכפרי האזור, ומגיעים לעיר מדי בוקר לקנות ולמכור בשוק המרכזי. התלבושות הצבעוניות הן לא הצגה לתיירים, למרות שאלה נרגשים מאוד לבקר בשוק הססגוני ולקנות את עבודות היד של בני השבטים. לצד סיור בעיר המשומרת היטב על הרחובות המרוצפים והכיכרות היפות שבה, כדאי מאוד לבקר במרכז ללימודי מדע, נה-בולום (Centro de Estudios Cientificos, Na-Bolom), שבו ספרייה, מוזיאון וגסט-האוס. לא כדאי להחמיץ גם ביקור במוזיאון שמופעל על ידי ארגון OMIECH, ארגון המרפאים הילידים של מדינת צ'יאפס, הפועל לשימורה של הרפואה המסורתית של בני המאיה, וכמובן את השוק המרכזי. סיורי הליכה ורכיבה על סוסים יוצאים מסן כריסטובל אל כפרי האינדיאנים בני הצוציל (Tzotzil) בסביבה. הכפרים זינקנטאן (Zinacantan) וסן חואן צ'מולה (San Juan Chamula) נמצאים במרחק של כעשרה קילומטרים מסן כריסטובל, והם המעניינים ביותר לביקור, במיוחד בימי ראשון, אז נערך בכל אחד מהם שוק קטן אך ססגוני.

הכיכר המרכזית בסן כריסטובל

טבע: קניון הנחושת
האזור המכונה קניון הנחושת (Braranca del Cobre) הוא למעשה סדרה של מספר קניונים ברכסי הסיירה מדרה המערבית במדינת צ'יוואווה שבצפון מערב מקסיקו. האזור משתרע על שטח של כ-4,000 קילומטר רבוע והוכרז כשמורת טבע. ואכן, זהו אזור נהדר של טבע, עם קניונים עמוקים אשר גדולים פי ארבעה מהגרנד קניון בארצות הברית, נהרות ויערות אדירים בהם גדלים עצי אורן, אלון, קטלב ועוד. בקניון מתגוררים בני שבט הטרהומרה, אשר אימצו באופן רשמי את הדת הנוצרית אבל עדיין סוגדים לאלי השמש והירח. המפגש איתם מרתק, הטקסים שהם עורכים צבעוניים וגם עבודות היד שהם מוכרים לתיירים ססגוניות במיוחד. הדרך הטובה ביותר לטייל באזור היא ברכבת החוצה את הסיירה מדרה המערבית, מצ'יוואווה ועד לוס מוצ'יס (או להיפך). הרכבת, שנוסעת על פני עשרות מנהרות וגשרים, מציעה נופים מרהיבים של האזור, ומאפשרת עצירות בדרך לטיולים באזור.


הרכבת הנוסעת בקניון הנחושת, דרך עשרות מנהרות וגשרים

עיר: וואחקה
מקסיקו סיטי היא אמנם בירת מקסיקו, אבל וואחקה (Oaxaca) נחשבת בעיני רבים לעיר האהובה במקסיקו, בשל התמהיל המצוין שהיא מציעה של אדריכלות קולוניאלית נהדרת, אתרים ארכיאולוגיים, מנזרים וכנסיות, מוזיאונים וגלריות, שוק יפהפה והרבה מסעדות מצוינות. בעיר יש כמה מוקדי עניין חשובים ובהם קתדרלת סנטו דומינגו היפהפייה, המוזיאון לאמנות בת זממנו ואתר העתיקות מונטה אלבן הסמוך לעיר. אסור להחמיץ את השוק הססגוני שמתקיים בעיר מדי שבת, אליו נוהרים מאות סוחרים אינדיאניים מכפרי הסביבה, לבושים בתלבושות מסורתיות ומוכרים עבודות יד, בהן כלי חרס מצוירים וחיות מגולפות בעץ.


בתים ססגוניים בוואחקה

נופש: אקפולקו
אחד מאתרי הנופש הפופולריים במקסיקו הוא אקפולקו (Acapulco) שלחוף האוקיינוס השקט. כיאה לאתר שחביב במיוחד על תיירים אמריקאיים, יש בו מלונות ענק, מרכזי קניות, חיי לילה סוערים, אווירה ממוסחרת והרבה המולה. זה אולי לא נשמע מפתה במיוחד, ואם אתם מחפשים שקט ושלווה וחופים בתוליים עדיף להגיע לאזור אחר, אבל אם רצונכם בחופשה מפנקת עם כל השירותים הנלווים, לצד נופים נפלאים של אוקיינוס, שקיעות מרהיבות וחופים רחבים עם חול לבן, הגעתם למקום הנכון. למרות שרבים באים לאקפולקו בשביל חופשת בטן-גב, יש לא מעט מה לראות ולעשות באזור. עם מוקדי העניין המרכזיים ניתן למנות את ציורי הקיר הנהדרים של דייגו ריוורה שנמצאים בקאסה דולורס אולמדו, את מבצר סן דייגו שצופה לנמל, את הצוק לה קבראדה (La Quebrada) ממנו קופצים המקומיים לים מגובה של 40 מטר ואת השוק המקומי. משפחות ייהנו באקווריום Magico Mundo Marino ובפארק סיסי שיש בו מופעי דולפינים, כלבי ים וציפורים, אקווריום ובריכת גלים.


חוף באקפולקו, אחד מאתרי הנופש הפופולריים של מקסיקו

חופים: טולום
החופים בטולום (Tulum) הם מהיפים בחופי מקסיקו. כאן תוכלו להגשים את הפנטזיה הטרופית האולטימטיבית: בקתות פשוטות הפזורות על חוף חול לבן, בתולי ורך, ים בצבע טורקיז, ערסל צבעוני מתנדנד במרפסת וכוס מרגריטה ביד. בניגוד לקנקון הסמוכה ולאתרי הנופש הגדולים במקסיקו, האווירה בטולום רגועה ושלווה מאוד והאזור לא סובל מפיתוח יתר. במקום מלונות ענק מפוארים, אפשרויות הלינה בטולום כוללות לרוב בקתות על החוף, חלקן בסיסיות ביותר וחלקן משודרגות ומפנקות. ברבים ממקומות הלינה אין חשמל בלילה וכדאי לקחת זאת בחשבון. למרות שהפיתוי להישאר בערסל עצום, יש באזור טולום כמה אטרקציות תיירותיות שכדאי לבקר, כמו עתיקות טולום שממוקמות על צוקים מעל חוף הים היפהפה, או אתר המאיה קובה שממוקם בלב ג'ונגל טרופי. באזור נמצאת גם השמורה הביוספרית סיאן קאאן (Sian Kaa'an) הכוללת  יערות טרופיים, צמחיית מנגרובים ומינים רבים של בעלי חיים, בהם פומה ויגואר.


חוף בטולום. בטולום תמצאו חופים מהיפים ביותר במקסיקו

משפחתי: פארק המים הטבעי של-הא
אחד האתרים הפופולריים ביותר בקרב משפחות במקסיקו הוא פארק המים הטבעי של-הא (Xel-Ha) שנמצא בחצי האי יוקטן, על הדרך בין פלאיה דל כרמן (Playa del Carmen) לטולום (Tulum). ייחודו של הפארק בכך שמימי האוקיינוס מתמזגים עם מימי הנהרות שמגיעים ממערב ויוצרים מקווי מים, אגמים, מפרצים ולגונות. בפארק השכילו לנצל את הנתונים הטבעיים לטובת אטרקציות לכל המשפחה. בין הפעילויות שאפשר להתנסות בהן: שנירקול במי האוקיינוס הצלולים ומפגש עם מגוון יצורים תת מימיים, שייט אבובים וקיאקים בנהר, חתירה בקיאק באגמים קטנים, צפייה בדולפינים בבריכת הדולפינים (בתוספת תשלום אפשר גם לשחות עם הדולפינים) וטיולים רגליים במסלולים המיוערים שברחבי הפארק. במקום יש גם בריכות שחייה, ספא, חוות תוכים ופינות מנוחה. הבילוי כאן הוא בסגנון "הכל כלול" – במחיר הכניסה כלולות האטרקציות השונות, אביזרים נדרשים (משקפת ושנורקל, סניפירים וכדומה), לוקר, ארוחות בופה עשירות ושתייה חופשית, כולל אלכוהול. אתר אינטרנט


לגונה טרופית יפהפייה בפארק המים הטבעי של-הא

בתמונה הפותחת: עתיקות טולום על צוק מעל חוף יפהפה

לקריאה נוספת:

טיול במקסיקו - בין עבר מפואר להווה מרתק
טיול במקסיקו – בין עבר מפואר להווה מרתק
הצעה לטיול בן שבועיים ממקסיקו סיטי ליוקטן – בין ערים ומקדשים, מוזיאונים וחופים זהובים. בסופו של המסלול מומלץ לנפוש בנחת ליד הים הקאריבי, לשחות ולצלול במים הצלולים ולקבל את פני השקיעה עם כוס מרגריטה או בירה מקומית מצוינת

 

מחול הקקאו, אגם אטיטלן, גואטמלה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות ממקסיקו

קנקון: המקומות והחוויות שלא כדאי להחמיץ
קנקון: המקומות והחוויות שלא כדאי להחמיץ

קנקון, ששוכנת על שפת הים הקריבי, היא עיר הנופש והמסיבות של מקסיקו, אבל יש בה הרבה יותר מזה – חופים מדהימים. אתרים ארכאולוגיים מרתקים, אתרי טבע מרגשים ואטרקציות לכל המשפחה. הנה כמה מהחוויות שלא כדאי להחמיץ בקנקון

מבוא לנדודים 58: לצלול עם כרישים ומנטות
מבוא לנדודים 58: לצלול עם כרישים ומנטות

מקסיקו. לעת ערב יצאנו מנמל קאבו סן לוקאס בדרום באחה קליפורניה, אל האוקיינוס הפתוח, להפלגה ארוכה בת 28 שעות אל איי סוקורו, הנחשבים לאחד האתרים המובילים בעולם התת ימי. עלינו לספינת הצוללים 'נאוטילוס' יחד עם עוד שלושים צוללים ...

מבוא לנדודים 57: באחה קליפורניה – משפחתי וחיות אחרות
מבוא לנדודים 57: באחה קליפורניה – משפחתי וחיות אחרות

בסוף מאי כאשר העשב ברמת הגולן הצהיב והקוצים חידדו את להביהם, נסעתי עם ילדי הגדולים ענבל ונדב לצפון מקסיקו, אל דרום חצי האי באחה קליפורניה וחופי האוקיינוס השקט וים קורטז. בגיל צעיר התאהבתי בעולם התת ימי, שנירקלתי ובהמשך ...