תפריט עמוד

איי אנדמן – אם יש גן עדן

איי אנדמן, במפרץ בנגל מדרום להודו, מציעים את השילוב המושלם: יופי טבעי, חופים נהדרים ואתרי צלילה מצוינים, ועם זאת, הם עדיין לא נכבשו על ידי גדודי תיירים ונותרו ראשוניים ובלתי מופרעים

איים בתוליים עם חופים לבנים, ים בצבע תכלת משגע, אתרי צלילה משובחים ושלווה אינסופית. אם זה נשמע כמו תיאור של גן עדן, ודאי תשמחו לשמוע שמדובר במקום ארצי לגמרי, שרק נראה ומרגיש כמו גן עדן. איי אנדמן, קבוצה של יותר מ-300 איים הפזורים במפרץ בנגל, מדרום להודו, מציעים טבע בתולי, אוכלוסייה מקומית מרתקת ותחושה של ראשוניות שקשה למצוא במקומות אחרים.

איי אנדמן קרויים על שמו של האל ההינדי האנומן, שגופו כגוף אדם ופניו פני קוף. האל-הקוף, הקרוי לפעמים האנדומן, הוא מגינו של האל ראמה ואחראי על שמירת ההרמוניה. במשך אלפי שנים התגוררו באיים שבטים שהיו מנותקים משאר העולם, וכשהזרים הראשונים הגיעו הם התקבלו במטר של חצים. אבל במאה ה-19 גן העדן הזה נכבש על ידי הבריטים וסופח לאימפריה שלהם, שכללה גם את הודו הסמוכה. במלחמת העולם השנייה האיים נכבשו על ידי יפן, וב-1947, כשהודו זכתה בעצמאות, איי אנדמן סופחו אליה.

רק 40 מהאיים מיושבים, כשהאוכלוסייה הילידית המקורית הפכה למיעוט, ורוב התושבים כיום הם צאצאי מהגרים שהגיעו לכאן בתקופת השלטון הבריטי. לפני שנים אחדות איי אנדמן התגלו על ידי כובש מסוג אחר – התיירים. אבל גם כיום, כשהתיירות מפותחת למדי, איי אנדמן עדיין מציעים יופי טבעי, הרבה רוגע ושלווה ומפגשים מרתקים עם האוכלוסייה הילידית, כפי שאפשר לראות בסרטון הבא:

לשחות עם פילים
למרות שרב הפיתוי לבלות את החופשה באנדמן ברביצה על החוף, לצד דקל נטוי על צדו, כשים אנדמן הכחול משתרע ממול, האיים מציעים לא מעט אטרקציות ופעילויות למבקרים בהם, וכדאי להתנסות לפחות בכמה מהן.

האי המתויר ביותר הוא האבלוק (Havelock), עם חופיו היפים ותשתיות התיירות הטובות. באי יש כמה חופים שכדאי להגיע אליהם, ואחד המיוחדים שבהם נקרא חוף הפילים, על שם דייריו הענקיים, שמשמשים ככוח עבודה מרכזי בתעשיית העץ המקומית. כדי להגיע לחוף הפילים צריך ללכת כברת דרך בג'ונגל, אבל המאמץ משתלם – מעבר לעובדה שזהו חוף מקסים, אפשר לראות בו פילים עובדים, הולכים על החוף ואפילו שוחים. כדי שיוכלו לעבור מאי לאי, הפילים המקומיים אולפו לשחות. אחת החוויות המיוחדות שהמקום מציע היא לשחות לצדם של הפילים או לצלול בזהירות לידם ולהתבונן כיצד הם מניעים במים את רגליהם המאסיביות בקלילות שאינה תואמת את משקלם העצום.

חוף באי האבלוק, המתויר מבין האיים | צילומים: אייסטוק

בהאבלוק נמצא גם אחד ממועדוני הצלילה היחידים באיים. מועדון Barefoot המצוין מציע קורסי צלילה למתחילים ולמתקדמים וצלילות מיוחדות לבעלי רישיון צלילה. בזכות העובדה שהאזור אינו נמצא על מפת הצלילות העולמית, השוניות כאן נותרו שמורות היטב ואפשר לראות שפע של דגים ואלמוגים בצבעים מרהיבים. ספורט ימי נוסף שצובר פופולריות רבה (אם כי פגיעתו במרקם האקולוגי העדין עלולה להיות הרסנית) הוא דיג. מהאבלוק יוצאות הפלגות דיג, שהמשתתפים בהן כמעט תמיד חוזרים עם שלל מרשים – ותמונות למזכרת לאלבום המשפחתי.

חוף הפילים בהאבלוק. פילים משמשים כוח עבודה מרכזי בתעשיית העץ המקומית

עוד דרך להתרשם מהסביבה הימית העשירה היא לבקר בפארק הלאומי הימי על שם מהטמה גנדי ( Mahatma Gandhi Marine National Park), הכולל 15 איונים קטנים ואת המים המקיפים אותם. הפארק נועד להגן על החיים התת-ימיים בכלל ועל אוכלוסיית צבי הים המקומית בפרט, והאיסור בדיג או ציד הופך את המקום לתצוגה יפהפייה של עולם החי והצומח העשיר. אל הפארק מגיעים בהפלגה מהאי וונדור (Wandoor), ואפשר לסייר בו בסירה עם קרקעית מזכוכית, לצלול או לשנרקל. בכל מקרה, מובטחים לכם מראות יפהפיים מעל ומתחת למים.

ביקור בעיר
לא רק טבע וים יש באיי אנדמן, אלא גם עיר. אמנם אחת ויחידה, אבל מעניינת מאוד. פורט בלייר, בירת האיים והעיר היחידה בהם, משמשת נקודת מוצא לטיולים בסביבה ולהפלגות בין האיים (כאן גם נמצא שדה התעופה היחיד באיי אנדמן, ומגיעות אליו טיסות מקומיות מהודו). אחד מאתרי החובה בעיר מחזיר את המבקר לעבר העגום של האזור – בית הכלא סלולאר (Celular Jail, מהמילה האנגלית "תאים"), שבו נהגו הבריטים לכלוא את ההודיים שהתנגדו לשלטונם. פעמיים ביום יש מופע אורקולי העוסק בלוחמי החופש, ויש גם מוזיאון קטן המוקדש לנושא.

מקדש בפורט בלייר, בירת האיים והעיר היחידה בהם

אם הגעתם בהרכב משפחתי, קחו את הילדים לפארק גנדי במרכז העיר (לא להתבלבל בינו לבין הפארק הימי על שם גנדי), שיש בו לונה פארק קטן עם מתקני שעשועים לילדים, אגם, שבילי הליכה, מסעדה ומקדש. פורט בלייר מציעה גם פעילויות של ספורט ימי במרכז מיוחד המיועד לכך והכולל גלשנים וסירות מסוגים שונים – משוטים, פדלים, קיאקים ועוד. כדאי גם לבקר בשוק העירוני שבו אפשר לקנות סחורה מקומית.

מצפון לפורט בלייר נמצא הר הארייט, שמפסגתו המתנשאת לגובה של 365 מ' מעל פני הים נשקפת תצפית מרהיבה. חובבי הליכה ייהנו לטפס על ההר, אחרים יכולים להגיע אליו בהסעה מאורגנת היוצאת מהבירה.

עוד מידע על טיול להודו

לקריאה נוספת:

איי אנדמן: לשחות עם פילים
התושבים באיי אנדמן שבמפרץ בנגל, שמעסיקים פילים בהעברת בולי עץ ממקום למקום, מצאו דרך מקורית להעביר את הפילים מאי לאי: הם אילפו אותם לשחות!

 

 

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.