תפריט עמוד

ברחבי הארץ פזורות אינספור נקודות שישמחו את כל חובבי המתוק, בין אם מדובר בשוקולד, דבש, חלבה או מרציפן. מחנויות בוטיק מיוחדות שהביקור בהן חווייתי וטעים, דרך מפעלים קטנים וביתיים ועד לסדנאות בהן אפשר לקחת אופן פעיל בהכנת דברי המתיקה. בכל המקומות האלה אפשר להצטייד במתנה נהדרת לחג או במזכרת שתבטיח שלפחות תחילת השנה תהיה מתוקה.

דבש: על דבורים ודבוראים
מכל דברי המתיקה, דבש הוא המזוהה ביותר עם ראש השנה, ונהוג לטבול תפוח בדבש ולאכול עוגות דבש כדי שתהיה שנה טובה ומתוקה. ברחבי הארץ פזורות מכוורות בהן ניתן לרכוש דבש איכותי וגם, במידה והגעתם עם ילדים – להשתתף בפעילויות הקשורות בדבש.

ב"דבורת התבור" שבמושב שדמות דבורה בגליל התחתון אפשר להשתתף בסיור במרכז המבקרים שבמכוורת, שבסופו תדעו כל מה שאי פעם רציתם לדעת על דבורים ועל דבש. הסיור כולל ביקור במכון רדיית דבש , בו לומדים איך הפרח מושך את הדבורה ואיך רודים דבש מן החלות; ביקור במצפה דבורים בו צופים בעבודת הדבוראים (מה שפעם נקרא כוורנים) ופעילות יצירה הקשורה בדבש; כמו הכנת נר דונג בריח דבש, הכנת שכמיית דבורה והכנת שוקולד דבש אינדיאני. בסיום הביקור אפשר לרכוש דבש טהור ומתוקים נוספים שהדבש מככב בהם, כמו שוקולד דבש או חלבה דבש. במקום יש גם פינת חי, משחקייה ואולם גידול של פקעות משי.

דבורת התבור
כתובת: שדמות דבורה, משק 32
טלפון: 04-6769598
אתר אינטרנט

ריבות: שרה בישלה ריבה
שרה קוזיקרו מקדמת צבי מכינה ריבות מגיל מאוד צעיר, אבל לפני שנתיים היא החליטה להתמסר לאהבה הישנה והקימה בחצר ביתה את בית הריבות של שרה, בו היא מוכרת למעלה ממאה סוגים של ריבות שהיא רוקחת במטבח הביתי. שרה מדברת על עשיית הריבות כמו נערה מאוהבת, וכשכל כך הרבה אהבה מעורבת בתהליך, קשה שלא לחוש את זה בתוצאה הסופית. בית הריבות הוא היכל קטן וקסום של ריבות, שעל מדפיו מסודרות מאות צנצנות של ריבות במגוון עצום של טעמים: מטעמים שגרתיים כמו שזיפים, מנגו או ענבים ועד לשילובים מיוחדים ששרה רוקחת כמו אגס, קפה ורום או תפוח, לבנדר וטימין.  גם לריבות השגרתיות היא נותנת טאץ' מיוחד – המשמשים בריבת המשמשים בושלו בשמש, מה ששומר על טעמם ועל עסיסיותם, ומתאנים היא עושה וריאציות שונות ומשונות של ריבות, כמו ריבת תאנים עם מחטי אורן. שרה לא מפסיקה לעשות ניסויים במטבח וליצור עוד ועוד טעמים מעניינים, ולצד טעמי הפירות אפשר למצוא אצלה ריבת בצל עם משמש או אפרסק, ריבת דלעת עם גרעיני דלעת שמתפצפצים בפה וריבת שום נהדרת. כל הריבות נעשות מפירות טריים, ללא חומרים תעשיתיים ובעיקר עם המון המון אהבה, וטעמן הביתי מזכיר לטועמים את הריבות האהובות מבית סבתא, כשריבות עדיין בושלו בסיר גדול במטבח ולא במפעל.

בית הריבות של שרה
כתובת: קדמת צבי, רמת הגולן
טלפון: 052-6485803

היכל קסום של ריבות. בית הריבות של שרה | צילום: בני קידר

מרציפן: פסלים אכילים
מרציפן, אותו בצק שקדים מתוק, הוא מדברי המתיקה שאי אפשר להישאר אדישים אליהם. או ששונאים, או שמתמכרים. אם אתם נמנים על הזן השני, כדאי להכניס את מוזיאון המרציפן בכפר תבור כתחנת חובה בדרך לצפון. המוזיאון, שהוא למעשה מרכז המבקרים של מפעל "שקד תבור", הוא גן עדן לכל חובבי המרציפן. במוזיאון יש תערוכה מקסימה וצבעונית של פסלים מרציפן. בנוסף לתצוגה ניתן לצפות בסרט שמתאר את תהליך הייצור של המרציפן ולהשתתף בפעילות יצירה במרציפן. החגיגה האמיתית לחובבי המרציפן מחכה דווקא בחנות, שם נמכרים מרציפנים בשלל טעמים, מילויים וצורות, מחתלתול מרציפן שנמכר בחמישה שקלים ועד לכיכר של מרציפן טהור למכורים כבדים שמשקלה קילו ומחירה 69 שקלים. בנוסף נמכרים במקום מוצרי שקדים כמו שקדים טחונים וממרח שקדים, וכן מוצרים נוספים של יצרנים מאזור הגליל, כמו טחינה ודבש.

מוזיאון המרציפן
כתובת: חוות היין, שדרות קק"ל, כפר תבור
טלפון: 04-6772111
אתר אינטרנט

מוזיאון המרציפן. פסלים מתוקים

תמרים: בריאות מתוקה
מבין דברי המתיקה למיניהם, תמרים מהווים את אחד הנשנושים היותר בריאים. הם מאוד מזינים ואפשר לאכול מהם (במידה, כמובן) בלי לחוש יותר מדי רגשות אשמה. העובדה הזו הופכת אותם למאוד פופולאריים ולא במקרה בחרו להקדיש להם חנות שלמה ומרכז מבקרים. חנות "תמר בכפר" היא חנות מתוקה להפליא ששוכנת במושבה כנרת, בין הרפת למטע התמרים. החנות מתמחה בתמרים ומוצרי תמרים מכל הסוגים – ממרחי תמרים, תמרים ממולאים, סילאן ועוד. במרכז המבקרים מוקרן, בחינם, סרט קצר על סודות גידול התמרים ועל תולדות המשפחה שהקימה את המקום. אם תרצו לצאת לפיקניק באזור הכנרת, תוכלו להצטייד בחנות גם בפירות יבשים, תבלינים, יינות, חליטות תה ושמן זית. אם לא תרצו להרחיק, גם במטע התמרים הצמוד יש שולחנות פיקניק. לפחות בנוגע לקינוח לא יהיה שום ויכוח.

תמר בכפר
כתובת: המושבה כנרת
טלפון: 04-6709954

חלבה: מהמזרח באהבה
קשה לעמוד בפני הממתק הזה, שמבוסס על טחינת שומשום גולמית. והפיתוי קשה עוד יותר כשעומדים מול גושי החלבה העצומים שנמכרים לעיתים קרובות בחנויות שמתמחות בממתקים מזרחיים, שכמותן יש בשפע בעכו, בנצרת ובעיר העתיקה של ירושלים. בשוק מחנה יהודה בירושלים יש דוכן חלבה שנושא את השם המבטיח "ממלכת החלבה". כאן תמצאו כארבעים סוגים וטעמים שונים של חלבה: חלבה אורגנית, חלבה מתולתלת, חלבה עם פרג, חלבה עם קצח, חלבה עם פולי קפה ועוד ועוד מינים שונים ומשונים של חלבה. בנוסף לחלבה מוכרים במקום גם טחינה אורגנית, מלאה, נהדרת ויקרה להפליא.

ממלכת החלבה
כתובת: עץ חיים 10, שוק מחנה יהודה, ירושלים

מישי והשוקולדים. פרלינים קלאסיים במגוון טעמים ומילויים

שוקולד: בוטיקים מתוקים
בשנים האחרונות התפתחה בארץ תרבות שוקולד מבורכת. לצד חנויות בוטיק שמתמחות בשוקולד מיובא משובח, יש יותר ויותר שוקולטיירים ישראלים שלמדו את רזי המקצוע והקימו בתי מלאכה קטנים של שוקולד בעבודת יד. ברבים מהם, כדי להעצים את החוויה, מקיימים גם סדנאות שוקולד, חלקן מיועדות לילדים וחלקן למבוגרים.

מישי בלוג הוא מבכירי וותיקי השוקולטיירים בארץ. הקונדיטוריה שלו בקריית טבעון נפתחה ב-1979 ומאז 1994 הוא מייצר פרלינים משובחים, טראפלס ומוצרי שוקולד נוספים. את השוקולדים של מישי ניתן להשיג בחנויות מתמחות ברחבי הארץ, אבל מומלץ בחום להגיע לבוטיק השוקולד של מישי בקריית טבעון. החנות מעוצבת ומזמינה, עם מינים רבים של פרלינים קלאסיים במגוון טעמים ומילויים – מילויי נוגט, מרציפן, אלכוהול, קפה וגם טעמי פירות כמו פסיפלורה, תות או תפוז. הטעם הנפלא מוכיח שגם עם כל השוקולטיירים החדשים, מישי עדיין שומר על מעמדו כאחד מהשוקולוטיירים הטובים בישראל. במקום מתקיימות גם סדנאות שוקולד, למבוגרים בלבד, בהן מתנסים בטימפרור (חימום וקירור מבוקר של השוקולד) ויוצרים פרלינים. יש גם סדנה מקצועית שנמשכת שישה מפגשים שבסופה יכולים המשתתפים להכין לבד בבית פרלינים מסוגים שונים.

מישי בוטיק שוקולד
כתובת: מרכז זייד, קרית טבעון
טלפון: 04-9835722
אתר אינטרנט

השוקולטיירית גלית אלפרט למדה במשך שלוש שנים בבלגיה את רזי הכנת השוקולד. אחרי שובה לארץ היא פתחה בקיבוץ דגניה ב' את חוות השוקולד גליתא. הרפת הראשונה של הקיבוץ הוסבה לממלכת שוקולד שהביקור בה גורם אושר רב לילדים וגם למבוגרים שמכורים לזהב החום הזה.  הביקור במקום חווייתי וכולל צפייה בסרט המספר על תהליך הכנת השוקולד והצצה דרך חלונות על מפעל השוקולד (בימים א'-ה'). תמורת תשלום ניתן להשתתף גם בסדנאות המתוקות שמוצעות במקום ומתאימות לבני כל הגילאים. הקטנטנים (4-2) יכולים להכין כדורי שוקולד ממולאים במרשמלו, הגדולים יותר יכולים להכין ממתקי שוקולד והמבוגרים מכינים פרלינים וטראפלס. בראש השנה תתקיים במקום סדנא של הכנת תפוח משוקולד וברכת שנה טובה על מקל. את החוויה אפשר לחתום בישיבה בבר שבמקום בו אפשר ללקק את הגלידה הביתית המצוינת של גליתא, ובחנות בה ניתן לרכוש מגוון מוצרי שוקולד. הפרלינים במקום נושאים שמות כמו פרלין הבריאות (עם קרם שמנת, שוקולד חלב, חלבה וטחינה גולמית), פרלין המיניות (עם קרם אגוזים מריר ותפוז) או פרלין השפע (קרם שמנת ושוקולד לבן עם ליקר אייריש קרים בייליס). יש גם טבלאות שוקולד, ליקר שוקולד, כפיות שוקולד להמסה במשקה חם, ערכות יצירה משוקולד, פירות ואגוזים מצופים בשוקולד ועוד פינוקים מתוקים.

גליתא
כתובת: קיבוץ דגניה ב'
טלפון: 04-6755608
אתר אינטרנט

לקריאה נוספת:

אטרקציות מתוקות
אטרקציות מתוקות
רכבת שוקולד, מוזיאון מרציפן ומפעל לשוקולד הם אטרקציות שכל חובבי המתוקים ישמחו לשלב בטיול. לא רק לילדים

צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מישראל

חוזרים לאילת: להירגע מול הים
חוזרים לאילת: להירגע מול הים

אחרי שאירחה מפונים בכמות הזהה למספר תושביה, אילת מנסה לחזור לשגרה ומייחלת לשובם של הנופשים. עם מיזם תיירותי חדש, שנקרא לוקאלס, ומקומות מושלמים להירגע, לאכול טוב ולמלא מצברים, העיר הדרומית היא המקום הנכון בימים אלו

מבוא לנדודים 64: הגברת של הטאבון
מבוא לנדודים 64: הגברת של הטאבון

רונן רז חונה על הכרמל הגשום והסוער, ומרגיש בבית. הוא מזדהה עם הקדמונים הפרהיסטוריים שאהבו לחיות בהר ובחוף הכרמל, אשר להם שפע מכל טוב - אדמה פוריה וגשם רב שהניבו צמחי מאכל, פירות ופטריות, יערות שהזינו את האש, ...

עין קינייא: כפר המעיינות הנסתר
עין קינייא: כפר המעיינות הנסתר

מבין ארבעת הכפרים הדרוזיים בגולן, עין קנייא הוא הפחות מוכר. יואב יעקובי ממליץ לא לוותר, ולהתרשם מזרימת נחל סער (בחורף), מהטראסות החקלאיות (בזמן הפריחה), מהגראפיטי הצבעוניים ופסלי האבן, ומהאתרים הרבים סביב הכפר. בתכנון בקרוב: שביל המעיינות, בין התצפיות ...