תפריט עמוד

קניונלנדס: ארץ הקניונים של דרום יוטה

בין הפארקים המדבריים של דרום מערב ארצות הברית, אחד הנידחים והמעניינים ביותר הוא פארק קניונלנדס שבמדינת יוטה. מגדותיו הגבוהות יש תצפיות נפלאות ויש בו גם מישורים מלאים במחטים ומגדלים עשויים סלע חשוף

בין הפארקים המדבריים של דרום מערב ארצות הברית, אחד הנידחים והמעניינים ביותר הוא פארק הקניונלנדס (Canyonlands National Park). בגיוונו גדול הוא גם מהגרנד קניון. טווח גבהיו נע מ-1,200 מטר בראש אגם פאוול ליותר מ-2,500 מטר מעל "פלג המלח". כמו הגרנד קניון גם הקניונלנדס "מחביא" בתוכו גיא פנימי גדול חתור על ידי נהר הקולורדו, עם גדות גבוהות המציעות תצפיות נפלאות. אך כאן, בנוסף, קיימים מישורים מלאים במחטים ובמגדלים עשויים סלע חשוף, סבך קניונים צדדיים עטורים בקשתות אבן מאסיביות ואתרים ארכיאולוגיים רבים עשירים בציורי סלעים.

שני נהרות חותכים את הקניונלנדס לשלושה חלקים, ללא אפשרות מעבר. בין נהרות הקולורדו והגרין נמצאת הרמה "אי בשמים" (Island in the Sky), המאפשרת תצפיות נדירות מהגדות, ודרך הג'יפים במחצית המדרון מקיפה אותה לאורך של 160 ק"מ. ממזרח נמצא איזור "המחטים" (The Needles), הכולל מגדלים, קניונים וקשתות, חורבות וציורים. מצד מערב שוכן האיזור המבודד והנידח ביותר – "המבוך" (The Maze). הנהרות עצמם יוצרים איזור רביעי – מימיהם השטוחים של הקולורדו והגרין העליונים, ו-24 אשדות מתוך 52 שהיו לפני הצפת אגם פאוול, ממקום מפגש הנהרות והלאה.

הקניונלנדס רוחש חיים: שיחים מדבריים, עצי ערער (Juniper), אורנים ובעלי חיים הקשורים לבית הגידול: איילים גדולים מדלגים על הצוקים, מכרסמים מתרוצצים ברחבי הרמות, פרחים פורחים אחרי הגשם. אך זהו בעיקר נוף של סלע, והמרחבים הגדולים מרשימים יותר מכל דבר אחר.

קשת מסה (Mesa Arch) בפארק קניונלנדס | צילום: National Park Service

תנועה בפארק
זהו אינו פארק "דרייב אין" רגיל, כמו מרבית הפארקים הלאומיים ברחבי ארצות הברית. דרכים רבות בארץ בראשית זו הן דרכי עפר קשות, ורובן מתאימות רק לרכב עם הנעה קדמית. ניתן לערוך טיולי ג'יפים, סיורים על גבי סוסים, לחדור לפארק "מהדלת האחורית" על ידי שייט בקאנו או בסירת גומי בנהר הקולורדו או לטוס מעליו במטוס קל. אך ברור כי הדרך הטובה ביותר היא טיולים רגליים.

מסלולים נבחרים
נביא כאן כמה הצעות של אתרים ומסלולים מתוך שפע ההיצע בפארק. נוסף על המסלולים המוכרים המסומנים במפות, קיימים מסלולים פחות ידועים המסומנים לעיתים בשטח על ידי רוג'ומים, ריכוז של אבנים המשמשות לסימון דרך. המעוניינים במסלולים לא ממוסדים טוב יעשו אם ישאלו בעצת שומרי הפארק לציוד מתאים. חשוב לקחת מים בכמות מספקת – בקיץ חם מאוד כאן! בין שלושת חלקיו של הפארק עוברים נהרות היוצרים חיץ, מבחינה זאת אלה הם שלושה פארקים נפרדים שהמעבר ביניהם מחייב נסיעה ארוכה מסביב.

אזור אי בשמים (Island in the sky)
סמוך לכניסה הצפונית לפארק נמצאת "נקודת סוס מת" (Dead Horse Point), ששייכת מבחינה מנהלית לפארק אחר, מקומי, אך בלי ספק הינה חלק מארץ קניונים זו. מכאן יש תצפיות עוצרות נשימה על "צוואר האווז", נפתולו של הקולורדו, ועל הקניונלנדס. דרך עפר ממשיכה עמוק לתוך "אי בשמים", כ-12 מיילים נוספים על פני רמה צרה וארוכה שמסתיימת בלשון. כאן נמצאת נקודת התצפית הגדולה של האי לעבר ים של נקיקים, מצוקים וקניונים. ניתן להשאיר כאן את הרכב ולרדת מהצוק בשביל תלול מאוד (המסומן בתחילתו כ-8-T) לעבר הבלתי נודע.

מסלולי כיפת ההפוך (Upheavel Dome)
זוהי כיפת מלח מוזרה מאוד, הנראית בצורה הטובה ביותר מהאוויר, אך ניתן לראותה היטב מ"סלע הלוויתן" (Whale Rock), שאליו אפשר להגיע בשביל באורך חמישה מיילים (כשבעה קילומטרים) מדרך העפר. הכיפה נמצאת במעין מכתש עשוי אבן חול, שאליו מתקרב שביל קצר נוסף.

אזור המחטים (The Needles)
לכאן העמיק הכביש חדור יותר ממקומות אחרים בפארק. באזור דרכי ג'יפים ומסלולים רגליים רבים, יש להתעניין אצל שומרי הפארק. מסלולים רבי עניין מגיעים ל"צ'סטר פארק", למפגש הנהרות, ל"קניון האבוד", ל"קשת המלאך", ל"קניון הסוס" ועוד.

אזור המבוך (The Maze)
למטייל שהתאמץ להגיע לכאן בדרך העפר הארוכה ממערב, מצפות הפתעות. יש להביא מים ומפה טופוגרפית. מנקודת הריינג'רים מתפצלות שלוש דרכים עיקריות, כולן מיועדות לרכב 4X4.

קניון הפרסה (Horseshoe Canyon)
באזור זה חתר ערוץ ברייר (Barrier Creek) קניון מפותל יפהפה עם קירות סלע זקופים. סיורי סלע רבים מעטרים את הגדות, בהם "הגלריה הגדולה של הרוחות" באורך של 70 מטר, שאין שני לה בכל אמנות הסלע הצפון אמריקנית.עדיין לא הוברר סופית איזו תרבות אינדיאנית אחראית לציורים ומה פירושם.

מסלול המבוך
דרך ג'יפים מגיעה עד "תצפית המבוך", וכאן מתחיל שביל הנכנס לסבכי המבוך עצמו. המרחק ל-Harvest Scene הוא כשלושה מיילים (כחמישה קילומטרים) בדרך העוברת בין סלעי אבן חול ענקיים ומגיעה לציורי סלע נוספים.

מסלול מדרגות הזהב (Golden Stairs Trail)
זהו מסלול באורך של 22 מייל שניתן לעברו בג'יפ או בהליכה של חצי יום. יוצאים ממנו מסלולים קטנים יותר. נקודת ההתחלה מייל וחצי מתחת נקודת הריינג'רים והסיום ב"בית הבובות". תצורות סלע מדהימות. מכאן 13 מיילים נוספים מובילים לתצפית מרשימה על חיבור נהר הקולורדו עם גרין.

נהר הקולורדו חתר בשטח גיא עמוק שמגדותיו נפקף נוף נפלא  | צילום: NPS

פארק קניונלנדס

סרטון מנופי הקניונלנדס

נופי הפארק התפרסמו בשנים האחרונות בסרט "127" ששיחזר סיפור אמיתי על הישרדות שאירעה באיזור

לאן נעלמו הכוכבים?

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מפארקים בארצות הברית

חשיפה כפולה 1: דיאלוג בהרי הסמוקי
חשיפה כפולה 1: דיאלוג בהרי הסמוקי

מדור חדש: אנחנו אורית ורפי, בני זוג מכרכור, בני חמישים וקצת. שנינו מצלמים, והצילום הוא חלק בלתי נפרד, ואפילו משמעותי, מהטיול שלנו. בטיול המתואר להרי הסמוקי בארה"ב היינו עוד לפני גיל 50, והוא היה אחד מהטיולים הרבים למדי ...

טיול מהבית: סיורים וירטואליים בפארקים לאומיים
טיול מהבית: סיורים וירטואליים בפארקים לאומיים

גם בתקופות שבהן אין מגבלות על טיולים, טיול בשמורות הטבע האמריקאיות מצריך תכנון רב, במיוחד בשמורות המרוחקות והפחות מוכרות. אז עד שאפשר יהיה לחזור ולטייל בחופשיות, וגם לאחר מכן, כדאי לצאת לסיורים וירטואליים בכמה מהפארקים הלאומיים הכי מיוחדים ...

טרקים בארצות הברית
טרקים בארצות הברית

הדרך הטובה ביותר להכיר את נופיה המגוונים של ארצות הברית היא בטרק רגלי. בין אם אתם בוחרים בטרק יומי או רוצים לצאת למסע ארוך ומאתגר, יש לנו כמה הצעות מצוינות עבורכם. רק אל תשכחו להתכונן מראש