תפריט עמוד

דברים שכדאי לדעת לפני שיוצאים להפלגה

שייט תענוגות, או בשמו הלועזי קרוז, מהווה חוויה שונה מכל חופשה אחרת בחו"ל. הספינות בהן שטים, בעיקר הגדולות שבהן, הן מעין מלון צף, עם שפע של פינוקים, שמהווה את אמצעי התחבורה, מקום הלינה והארוחות וספק הבידור והפנאי של הנופשים. אניות נופש הן דרך נהדרת לבילוי חופשה משפחתית: אין צורך לפרוק ולארוז את המזוודות בכל פעם מחדש, לא משתעממים בנסיעות ארוכות, ואין צורך להתלבט לגבי מקום הלינה או לחפש שעות ארוכות מסעדה טובה. לכל אלה יש להוסיף את מגוון הפעילויות והמתקנים שמציעות האניות. גם זוגות בירח דבש ייהנו מאוד מהפלגה שכזו, ויש אפילו הפלגות מיוחדות לפנויים ופנויות.

כדי למצות את החוויה עד תומה, כדאי לדעת כמה דברים על ספינות הקרוז, היעדים, הפעילויות במהלך ההפלגה ועוד. הנה 10 דברים שחשוב לדעת לפני שיוצאים להפלגה:

1. לאן כדאי להפליג?
חברות הקרוזים בארץ ובעולם מציעות מגוון עצום של מסלולי שיט: מחופי הים התיכון, דרך הפיורדים בסקנדינביה ועד לאיים הקריביים, אלסקה וקנדה, דרום אמריקה, אוסטרליה וניו זילנד. ויש אפילו מסלולי שייט מסביב לעולם. בבחירת היעד יש לקחת בחשבון שיקולים כמו זמן, מחיר והמרחק של מקום היציאה להפלגה. רבים משלבים קרוזים במסגרת טיול לחו"ל, כמו קרוז לאיים הקריביים אחרי ביקור בפלורידה או קרוז לאלסקה אחרי ביקור במערב קנדה. גורם נוסף שחשוב לתת עליו את הדעת הוא תחומי העניין שלכם: מי שמתעניין בארכיאולוגיה עשוי להעדיף הפלגה לאי יוון, מי שאוהב חופים יפים וצלילות יעדיף לנסוע לקריביים ומי שמחפש טבע פראי ונופים מרהיבים ירצה לשוט לאלסקה או לפיורדים בנורווגיה.

הפלגה באלסקה. אפשר לשוט ליעדים ים תיכוניים קרובים או למקומות רחוקים ומיוחדים

הפלגה באלסקה. אפשר לשוט ליעדים ים תיכוניים קרובים או למקומות רחוקים ומיוחדים

2. כמה זמן נמשכת ההפלגה?
יש קרוזים קצרים שיוצאים מישראל לשלושה ימים – לרוב לקפריסין או לאיי יוון ויש הפלגות ארוכות שנמשכות שבועיים ויותר. משך החופשה נגזר, בין השאר, מההרכב בו נוסעים: למשפחה מומלץ לצאת להפלגה בת שבוע, שכן ילדים קטנים עלולים להקשות להיפרד מהבית לתקופה ארוכה יותר, וגם התשלום עבור הפלגה ארוכה למשפחה עלול להיות יקר מאוד. אנשים מבוגרים, שזמנם בידם ונוח להם לטייל בתנאים מצוינים ובלי לדאוג לתחבורה או מלונות, ייהנו מקרוז ארוך ליעדים רחוקים ואקזוטיים, שאולי לא היו מגיעים אליהם בדרך אחרת.

3. האם הגודל קובע?
מרבית הנוסעים בוחרים באוניות הגדולות של אחת מחברות הקרוז המוכרות. לאוניות גדולות יש יתרונות רבים: הן יציבות מאוד, הסיכוי לחלות בהן במחלת ים קטן והן מציעות לנוסעים מגוון גדול של פינוקים שלא אפשרי באוניות קטנות, כמו בריכת שחייה, מתקני ספורט, חנויות ועוד. יחד עם זאת, גם לאוניות שנחשבות לקטנות יחסית יש יתרונות משלהן. גודלן מאפשר להן לשוט במקומות שלא נגישים לאוניות גדולות, ולעגון בנמלים קטנים יותר, שפעמים רבות הם יותר יפים וציוריים מהנמלים הגדולים וההומים. בנוסף, האוניות הקטנות מציעות את אותן היתרונות של מלון בוטיק, כמו אינטימיות רבה יותר לצד שירות ויחס אישי. השיט באניות הקטנות מיועד לרוב לחובבי טבע והרפתקנים ופחות למי שמעוניין בעיקר לנפוש על האנייה.

4. איך בוחרים חדר?
יש כמה סוגי חדרים על אוניות הקרוז, ומחירם משתנה בהתאם למיקומם באוניה. חדר חיצוני עולה יותר מחדר פנימי, וחדר בקומה גבוהה עולה יותר מהחדרים בקומות הנמוכות. וכמובן שחדר עם חלון יקר יותר מחדר ללא חלון. מי שמתכנן לבלות רוב היום על הסיפון או בפעילויות שונות מחוץ לחדר, יכול להסתפק בחדר פנימי ללא חלון, אבל מי שמתכנן לחזור לחדר באמצע היום למנוחה יעדיף חדר גדול יותר ועם חלון. לפינוק אמיתי, יש גם חדרים עם מרפסת, ואם התקציב לא מהווה בעיה, יש גם סוויטות מפנקות.

 

החדרים באנייה נעים מחדרים פנימיים קטנים ועד לסוויטות רחבות ידיים עם מרפסת המשקיפה לים

החדרים באנייה נעים מחדרים פנימיים קטנים ועד לסוויטות רחבות ידיים עם מרפסת המשקיפה לים

5. מה כלול במחיר?
בשונה מחופשה רגילה בחו"ל, ביציאה לקרוז אין הרבה הוצאות נוספות מעבר למחיר הרשמי שמפורסם. המחיר כבר כולל לינה, ארוחות, נסיעות ובידור. יחד עם זאת, יש לקחת בחשבון עלויות נוספות שלא כלולות במחיר. ראשית, מסי נמל, אותם יש לשלם בכל נמל בו האנייה עוגנת. כמובן שהמחיר גבוה יותר ככל שהאנייה עוגנת במספר רב יותר של נמלים. הוצאה הכרחית נוספת היא על משקאות – ממים מינרלים ועד שתייה חריפה. כדאי להביא בחשבון גם את הטיפים לנותני השירות באנייה, וכאלה יש רבים: מלצרים, ברמנים, חדרנים (סטיוארט) ועוד. נותני השירות לרוב יוצאים מגדרם על מנת להעניק שירות טוב, ולכן מקובל מאוד לתגמלם בסוף השיט. בחלק מן האניות אף מחייבים את הנוסעים בתשלום קבוע עבור דמי השירות.
יתכנו הוצאות נוספות שאמנם אינן הכרחיות, אך כדאי לקחתן בחשבון, כמו קניות או טיפול בספא האנייה.

עוד הוצאה שיש לקחת בחשבו היא סיורי החוף (ראו בהמשך). כשהאנייה עוגנת, סביר להניח שתרצו לצאת לטייל בסביבה. סיורי החוף שמציעות חברות השייט אינם כלולים במחיר, וגם אם תבחרו לטייל באופן עצמאי תצטרכו להוציא כסף על תחבורה.

6. מתי כדאי להזמין קרוז?
התפיסה המקובלת, לפיה הזמנת נופש ברגע האחרון עוזרת להשיג מחיר זול יותר, אינה נכונה בהכרח בעולם הפלגות הנופש. פעמים רבות, ככל שמקדימים להזמין קרוז המחירים זולים יותר, ויש גם סיכוי גבוה לשדרוג החדר לקומות גבוהות. החיסרון הוא שדמי הביטול מאוד גבוהים – התנאים משתנים מחברה לחברה ובהתאם למשך ההפלגה ולעונה, אבל מקובל שמחייבים בדמי ביטול ביטולים שנעשים שלושה חודשים לפני ההפלגה, ואם מבטלים את ההפלגה במועד הסמוך לה (כשבועיים לפני) מחויבים במלוא המחיר. יש חברות שיט שמציעות לרכוש כיסוי להפתחת דמי ביטול, וכדאי לשקול זאת, בנוסף לביטוח במקרה של ביטולי חירום שמציעות חברות הביטוח. בעת ההזמנה, בדקו אם יש מבצעים להפלגה שבחרתם. מלבד הנחות במחיר, לפעמים יש מבצעים אטרקטיביים כמו ילד בחדר ההורים בחינם, נוסע שני ב-50% הנחה ועוד.

חופשה שונה מכל מה שהכרתם: האנייה משמשת מעין מלון צף שלוקח אתכם בין יעדים מרתקים

חופשה שונה מכל מה שהכרתם: האנייה משמשת מעין מלון צף שלוקח אתכם בין יעדים מרתקים

7. מתי כדאי לצאת לקרוז?
ככלל, מחוץ לעונה מחירי הקרוזים יורדים באופן משמעותי, אולם אז יש סבירות רבה יותר למזג אוויר בעייתי. לדוגמה, מחירו של שיט לאיים הקריביים בסוף הקיץ עשוי להיות זול באופן מפתיע, שכן זוהי עונת ההוריקנים, מה שאומר שיתכן כי לא תוכלו לרדת אל החוף בעצירות שבדרך בשל מזג האוויר הסוער.

ההמלצה למי שרוצה ליהנות ממחירים נוחים בלי להתפשר על מזג האוויר היא לצאת ב"קצוות" של העונה – ממש בתחילתה או לקראת סופה. כך תיהנו ממחירים זולים יותר מאשר בעיצומה של העונה, הסיכוי להיתקל במזג אוויר סוער קטן מאשר מחוץ לעונה, וגם ההפלגות שלוות יותר שכן משפחות עם ילדים נוהגות לצאת לקרוזים בזמן חופשות בית הספר. ודבר אחרון שחשוב לזכור – אין עונה אחת להפלגות. כשאצלנו החורף בעיצומו, באזור קו המשווה ובחצי הכדור הדרומי זוהי העונה החמה להפלגות, בעוד ששיא העונה להפלגות בצפון אירופה הוא הקיץ.

8. מה עושים על האנייה?
אניות הנופש, בעיקר הגדולות שבהן, הן מעין בית מלון צף עם פינוקים ופעילויות במשך רוב שעות היום והלילה. ובמרבית ספינות הקרוזים יש היצע רחב של מסעדות וברים, בריכות שחייה, מתקני ספורט, חדר כושר, סאונה חנויות (פטורות ממכס), קזינו ועוד. באניות מפוארות במיוחד יש מתקנים כמו אולם החלקה על הקרח, קיר טיפוס, פארק מים ועוד. יש אניות בהן מוצעים שיעורים וקורסים שמאפשרים לנצל את החופשה ללימוד והעשרה.

מה עושים בקרוז? נחים, אוכלים, קונים, מטיילים וגם נהנים בבריכה

מה עושים בקרוז? נחים, אוכלים, קונים, מטיילים וגם נהנים בבריכה

לצד כל אלה יש הפעלות לאורך כל שעות היממה – לגדולים ולקטנים. הילדים נהנים מפעילויות יצירה, משחקי וידאו, תחרויות היתוליות, פעילויות ספורט ועוד, בעוד שלמבוגרים מוצעות פעילויות דוגמת הרקדות, סרטים, שיעורי יוגה, מופעים מושקעים, בינגו וכן הלאה.  להשלמת החגיגה, יש נשפים וארוחות ערב רשמיות – הזדמנות מצוינת להציג לראווה את שמלת הערב המפוארת והחליפה המהודרת שלא מזדמן לכם ללבוש בבית.

9. מה אוכלים בקרוז?
עבור נופשים רבים, הארוחות מהוות חלק חשוב, אפילו עיקרי, מחוויית הקרוז. במחיר ההפלגה כלולות לרוב ארוחות בוקר, צהריים וערב, ולעתים גם ארוחות לילה. וכדי שלא תרעבו חלילה, לאורך היום מוגש אוכל קל וחטיפים. השפע לעתים קרובות בלתי נתפס, והמזנונים הם בסגנון אכול כפי יכולתך. כדאי לדעת שחדר האוכל במרבית האניות לא ערוך לקלוט את כל הנוסעים בו זמנית, ולכן בדרך כל יש שני מחזורי ארוחות. בזמן הזמנת השיט עליכם להזמין גם את זמן הארוחה המועדף. המחזור המוקדם מתאים בדרך כלל למשפחות עם ילדים קטנים, והמחזור המאוחר לכל השאר. במרבית האניות סידורי הישיבה בחדר האוכל קבועים לכל אורך השיט וגם המלצר קבוע. יחד עם זאת, כיום יותר ויותר אניות מציעות סידורי ישיבה וזמני אכילה גמישים מבעבר.

קוקטיילים מול הים. אוכל ושתייה הם חלק בלתי נפרד מהנאות הקרוז

קוקטיילים מול הים. אוכל ושתייה הם חלק בלתי נפרד מהנאות הקרוז

בנוסף לחדר האוכל הראשי, מציעות חלק מהאניות גם מסעדות אשר פונות לטעמים שונים. בהפלגות של הולנד אמריקה ליין, למשל, אפשר ליהנות ממסעדה איטלקית, מסעדת גריל, מסעדה אסייתית, מסעדות שף וכדומה. במסעדות אלו זמני הארוחות גמישים יותר (אם כי יש להזמין מקום מראש) ובחלקן יש לשלם דמי שירות לצוות. יש אניות בהן יש גם מסעדות יוקרה שמגישות מאכלי גורמה. במסעדות אלו הארוחה כרוכה בתשלום נוסף, אבל היא מציעה אווירה אינטימית ורומנטית יותר מזו המקובלת בחדרי האוכל הגדולים, וגם האוכל משובח בדרך כלל. לזוגות שהגיעו לחופשה רומנטית מומלץ להשקיע במהלך השיט את הסכום הנוסף ולאכול לפחות פעם אחת באחת ממסעדות הגורמה של האנייה.

10. מה כדאי לעשות כשהאנייה עוגנת?
בכל אחת מהתחנות בהן הספינה עוגנת מוצעים סיורי חוף, אשר מחירם אינם כלול במחיר השייט. סיורים אלו כוללים ביקור באתרים ובאטרקציות הבולטים של האזור. מחירי הסיורים משתנים בהתאם לפעילות המוצעת: הסיורים הזולים כוללים בדרך כלל סיור רגלי או סיור מודרך באוטובוס באזור הנמל (למשל, סיור מודרך ברובע הגותי של ברצלונה או טיול לאקרופוליס של לינדוס ברודוס). הסיורים היקרים ביותר כוללים אטרקציות ייחודיות לאזור, כמו טיסה בהליקפוטר, נחיתה על קרחון וגלישה במזחלות רתומות לכלבים באלסקה, או טיול משולב ברכב ובהליקופטר באי קאווי שבהוואי. בטווח המחירים האמצעי ניתן למצוא חוויות כמו שחייה עם דולפינים בקוזומל שבמקסיקו, שיט בקיאק ימי בניו זילנד או צלילת סקובה באיי קיימן.

בכל נמל שהאנייה עוגנת אפשר לצאת לסיורי חוף (בתשלום נוסף)

בכל נמל שהאנייה עוגנת אפשר לצאת לסיורי חוף (בתשלום נוסף)

מבחר הסיורים מופיע באתר האינטרנט של חברת ההפלגות, וניתן להחליט מראש מהם הסיורים שמעניינים אתכם ולברר את מחיריהם. ייתכן שעלות הסיורים תהיה זולה יותר אם תקיימו אותם באופן עצמאי, אך כדאי לדאוג מראש לתחבורה מהנמל אל המקום בו רוצים לטייל, ולוודא שתספיקו לסיים את הסיור ולחזור לספינה בזמן. יתרונם של הסיורים המאורגנים בכך שאין צורך לבזבז זמן על סידורים שונים לאחר ההגעה לנמל. כדי לקחת בחשבון שמרבית סיורי החוף לא כוללים ארוחות, ולכן תצטרכו להוציא סכום נוסף על אוכל (או לדלג על ארוחה ולאכול עם שובכם לאנייה).

 

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.