תפריט עמוד

אמנות על הקירות

מוזיאונים משובחים הם חלק בלתי נפרד מכל חופשה עירונית, אבל יש לא מעט מקומות בהם האמנות הכי טובה נמצאת דווקא מחוץ לכותלי המוזיאונים, ברחובות העיר. הנה כמה ערים ששווה לבקר בהן אם אתם אוהבים אמנות רחוב

מברלין ועד סאו פאולו הנה חמש ערים שאמנות רחוב תוססת וצבעונית היא חלק מהרקמה העירונית שלהן. לא חייבים ללכת למוזיאונים כדי ליהנות מציורים ססגוניים, אפשר פשוט לשוטט ברחובות, להרים עיניים אל קירות הבתים וליהנות.

"משתינים על החומה", ציור קיר על חומת ברלין | צילום: אייסטוק

1. ברלין, גרמניה
חומת ברלין חילקה את העיר בין השנים 1989-1961 והיתה סמל לדיכוי. בתקופת המלחמה הקרה היה מכוסה חלקה המערבי של החומה בגרפיטי, שכלל סיסמאות רבות בעד החופש ונגד החומה והדיכוי. מי שהיה מעז לרסס בגרפיטי את חלקה המזרחי של החומה, היה מסכן את חייו. היום, למעלה משני עשורים לאחר נפילתה של החומה, דווקא חלקה המזרחי של החומה, או של שרידיה, מכוסה בציורי קיר צבעוניים העוסקים רובם בשלום ובאחוות עמים. החלק הארוך ביותר ששרד מן החומה נקרא East Side Gallery (גלריית הצד המזרחי). אורכו כ-1,300 מטר והוא נמצא ליד תחנת הרכבת המזרחית (Ostbahnhof). בזמן הביקור בברלין אסור להחמיץ הליכה ליד הקטע הזה של החומה, ולהתרשם מן הציורים והכתובות שמעטרות אותה. למעלה ממאה ציורים של אמנים מכל העולם, ובהם יצירות אמנות של ממש. חלק מן הציורים צוירו זמן קצר לאחר נפילת החומה ומבטאים את כמיהתם של תושבי מזרח אירופי לעתיד חופשי. אחד הציורים המפורסמים מתאר נשיקה בין אריך הונקר, מנהיגה לשעבר של מזרח גרמניה, לבין המנהיג הסובייטי ליאוניד ברז'נייב.

ציור קומיקס ענקי על קיר בבריסל. כתמי צבע מפתיעים  | צילום: BITC via OPT ©

2. בריסל, בלגיה
אין מקום שמזוהה יותר עם תרבות הקומיקס מאשר בלגיה. כאן נמצאים אמני הקומיקס הטובים ביותר, וכאן המציאו כמה מגיבורי הקומיקס המפורסמים ביותר, בהם טינטין ולאקי לוק. ברחבי העיר יש חנויות רבות שמתמחות בקומיקס ואפילו שני מוזיאונים שמוקדשים לנושא, אבל חובבי הז'אנר ישמחו לגלות כי גם בתים רבים בעיר מעוטרים בדמויות וציורי קומיקס של מיטב האמנים. כחלק מתהליך שיקום שעברה העיר בראשית שנות התשעים, נבחרו כשלושים קירות ריקים, חלקם של בתים נטושים, ובשיתוף פעולה בין אמני קומיקס לחברת צביעה מקצועית הם כוסו בציורים ענקיים, צבעוניים ומשעשעים של דמויות הקומיקס האהובות. ארבעת השודדים מתוך לאקי לוק, טינטין, החתול (Le Chat) – כל אלה מוסיפים כתמי צבע מפתיעים והרבה חן והומור לעיר האפרורית.

יצירת גרפיטי בדרום מנהטן

3. ניו יורק, ארצות הברית
ניו יורק, נחשבת, בעיני רבים, למוזיאון הגדול ביותר בעולם. לצד מוזיאונים קונוונציונליים, מהטובים בעולם, שיטוט ברחובות העיר יחשוף אתכם ללא מעט יצירות אמנות מדהימות על הקירות. האזור הטוב ביותר להתרשם בו מאמנות רחוב הוא צ'לסי, רובע הגלריות, בו האמנות יוצאת גם מחוץ לכותלי הגלריות. על הקירות האזור מתנוססות יצירותיהם של כמה מאמני הרחוב המפורסמים ביותר, בהם סוון (Swoon) ושייפרד פיירי (Shepard Fairey). האחרון, אגב, עיצב ב-2008 את הכרזה Hope לקמפיין הבחירות של אובמה, מה שמוכיח שאמני רחוב לא חייבים להיות אנטי ממסדיים. אמנות הרחוב לא שמורה רק למנהטן, וגם לברוקלין יש מעמד מכובד בתחום. כדאי לשים לב במיוחד לצפון רחוב מס' 6, והרחובות Ainslie ו- Roebling, ולעבודות המרשימות של ג'ודית סופין וניק ווקר.

יצירה של Banksy, אמן רחוב בריטי, על קיר בלונדון

4. לונדון, בריטניה
אי אפשר לכתוב על אמנות רחוב בלי להזכיר את לונדון. ברחבי הבירה הבריטית מתנוססים ציורי קיר של אמנים רבים, מפורסמים יותר ופחות. הריכוז הגבוה ביותר של ציורי קיר ואמנות רחוב נמצא באזור האיסט-אנד, במיוחד באזור הבריק ליין והרבעים התעשייתיים הסמוכים. גם כאן אפשר ליהנות מעבודותיו של שייפרד פיירי, בעיקר מציורים הנראים ככרזות תעמולה בצבעים הכל כך אופיניים לו של שחור, אדום ולבן. באזור אפשר למצוא גם ציורים של אמן מפורסם שהוא שם דבר בתחום, בנסקי (Banksy). בנסקי הוא אמן מחאה אמיתי, שמרבה להתריס נגד הממסד (ונגד שוטרים בעיקר), והוא צייר אפילו על גדר ההפרדה בבית לחם.

ציור קיר בסאו פאולו. העיר כגלריה פתוחה ענקית | צילום: nenesurreal, flickr

5. סאו פאולו, ברזיל
האחרונה ברשימה היא סאו פאולו, שמפורסמת במסורת מכובדת של אמנות רחוב פוליטית. סאו פאולו ממש כמו ניו יורק, גם סאו פאולו היא מעין גלריה פתוחה ענקית. שכונת ויה מדלנה (Vila Madlena) שבמערב העיר היא המקום הטוב ביותר ליהנות בו מאמנות רחוב. בשכונה נמצאת "סמטת באטמן" שמעוטרת בשלל ציורים. האמן המקומי המפורסם ביותר הוא סנטיאגו ולזקו, שיוצר ציורי מחאה כנגד מלחמות, מעצרים אלימים וכו', וצובע אותם בצבעים עליזים ועזים.


לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.