תפריט עמוד

דרום הולנד: חומות של חול, סכרים ונהרות

למסלול בדרום הולנד כדאי לבחור כנקודת מוצא את אחת הנקודות במרובע המחבר את ברדה, טילבורג, ס'הטרוחנבוס (דן בוש) ודורדרכט.

יום 1: כאן היה ים
היום הראשון מוקדש לאזור המבטא יותר מכל את מאבקם של ההולנדים בים, הקרקעות שיובשו. פונים מכביש A16 ליד העיר ברדה (Breda) לכביש A58 לכיוון רוסנדאל (Roosendaal). מכאן ממשיכים לעבר ברחן אופ זום (Bergen op Zoom). ממשיכים עם כביש A58 מערבה עד מידלבורג (Middelburg), חוצים את התעלות המקיפות את העיר העתיקה ומחנים את הרכב בסמוך לכיכר השוק (יש כאן לשכת מודיעין לתיירים). השוק מתקיים כאן ביום חמישי. חולפים על פני בית העירייה והמנזר מהמאה ה-12, המשמש היום כמשכנה של ממשלת חבל זילנד (Zeeland). כשממשיכים לצעוד בכיוון צפון-מזרח מגיעים לאתר שנקרא Miniatuur Walcheren, הכולל דגמים מיניאטוריים של מבנים מחצי-האי ואלכרן, בקנה מידה 1:20. האתר נחמד, אך מתגמד לעומת המדוּרוֹדָם שבהאג.

ממידלבורג נוסעים במסלול מעגלי מערבה, לעבר זוטלנד (Zoutelande) ואחר כך לעבר דומבורג (Domburg). מכאן ממשיכים לעבר סכר וירסגט (Veersegatdam), המהווה חלק ממפעל המים הענק דלתא אקספו. אזור הדלתא מורכב מכמה איים ועליהם ערים עתיקות, שהיה חשוף לרוחות ולגלים ששוטפים את החופים. האיים נוצרו בפתחם של שלושת הנהרות: ריין (Rijne), מאס (Maas) וסכלדה (Schede). חלק משטחם של האיים נמוך מגובה פני הים, וחלק מגיע לגובה של פחות מחמישה מטרים מעל פני הים. במסגרת המאבק הבלתי נפסק של ההולנדים בים, נבנו פה סוללות חול; אך לאחר מותם של כאלפיים אנשים בסוף ינואר 1953 בשיטפון שהציף את כל האיים, יזמו את הפרויקט הענק שכלל הקמת ארבעה סכרים מול הים הצפוני, ועוד סדרה של סכרים פנימיים וגשרים.

בהמשך הדרך מגיעים לסכר סכלדה המזרחי (Oosterscheldedam), שאורכו כתשעה קילומטרים. כאשר נושבות רוחות חזקות, נסגר נתיב זה לתנועה, וכלי הרכב עוברים בגשר זילנד שהוקם מזרחית לסכר. על אחד האיים המלאכותיים שהוקמו כאן, כחלק מייבוש הקרקעות, יש תצוגה שמסבירה את המלחמה הממושכת של ההולנדים בים. התצוגה כוללת, בין השאר, שיט בסירה.

ממשיכים לאי סחוּוֶן (Schouwen) ופונים מזרחה, לעיירה עתיקה בשם זיריקזי Zierikzee)). תעלת מים מחברת את הדלתא עם החלק העתיק שלה. העיר מוקפת חומה, והבולטים משערי הכניסה אליה צמודים לתעלת המים החודרת ללב העיר העתיקה מדרום-מזרח, ונקראים שער הנמל הצפוני ושער הנמל הדרומי. בתוך העיר העתיקה כדאי להתמקד בבית העירייה, בכיכר השוק ובמגדל סנט ליוונס (St. Lievens). מכאן חוזרים מערבה לכיוון סכר ברוֹבֶר (Brouwersdam). עוברים עליו לאי גוּרֵי (Goeree Overflakkee) וממנו לסכר הרינחוולייט Haringvlietdam) ) שנבנה בשנים 1955 ו-1971.

קינדרדייק. המקבץ הגדול ביותר של טחנות בהולנד | ג'ייסון ג'נצקי

יום 2: משתעשעים באפטלינג
עולים על כביש A16 לכיוון רוטרדם. עוברים את דורדרכט (Dordrecht), וכעבור כעשרה קילומטרים נוספים פונים לכביש A15. ביציאה של Alblasserdam עוברים לכביש צר, המשיק לקו המים. הכביש מתעקל עד שמגיעים לקינדרדייק (Kinderdijk). חולפים על פני עיירה קטנה זו, ומצידו הימני של הכביש משתרע מתחם של 19 טחנות רוח. רוב הטחנות מרוכזות בשתי שדרות מקבילות וביניהן תעלת מים, שאפשר לשוט בה בסירה. זהו המקבץ הגדול ביותר של טחנות בהולנד. בשעות היום המוקדמות ניתן לבקר באחת מהן. כשממשיכים בכביש לאורך הנהר לק (Lek), אפשר לראות ליד היישוב גרוט אמרס (Groot-Ammers) כמה טחנות נוספות.

מכאן ממשיכים עוד כמה קילומטרים עד כביש N216, ופונים בו דרומה. נוסעים בכיוון דרום-מזרח כ-17 קילומטר, עד למפגש הכבישים A15 ו-A27. ממשיכים בכביש A27 דרומה, ואחרי עשרים קילומטר פונים מזרחה בכביש A59 לעבר ס'הטרוחנבוס (s-Hetrogenbosch) הנקראת גם דֶן בוש. לאחר כ-12 קילומטר מתחברים לכביש A261 ופונים בו דרומה, לכיוון טילבורג (Tilburg). נסיעה של כשבעה קילומטרים נוספים מביאה את המטיילים לפארק השעשועים אפטלינג (De Efteling), הממוקם מערבית לכביש.

המוני משפחות מגיעות מדי יום לפארק הזה, המכונה גם פארק אגדות הילדים, משום שבמהלך הסיור נתקלים בדמויות המככבות באגדות ובסיפורים כמו "שלגיה ושבעת הגמדים", "כיפה אדומה" ועוד. מומלץ לשים לב לפסלים המשמיעים "תודה" לכל ילד שזורק את האשפה לתוך פיהם (הילדים שמחים לבצע משימה זו ותרים אחר כל פיסת אשפה, על מנת ליהנות מתגובת הפח, ואמנם התוצאות ניכרות בנקיון הרחובות). הפארק גדול למדי, וכל פינה בו מעוצבת היטב. יש להביא בחשבון שביקור בו יימשך זמן רב, וסביר להניח ששעת העזיבה תתקרב לשעת הסגירה של האתר.

במרכז הפארק יש פגודה המתנשאת לגובה רב. בחלקו המזרחי של הפארק יש מתקני שעשועים, המוכרים גם מפארקים אחרים בעולם. בחלק המערבי יש מתקן אבובים, גם ובו סירות שמשייטות בניחותא לצורך התרגעות, יער אגדות, פאטה מורגנה וביתן הודי.

בחלק הצפוני של הפארק, סמוך לכניסה אפשר להתיישב בקרון ולנסוע במסלול בין ביתנים תוך כדי הפעלת שרירי הרגליים; זאת, כדי להזכיר למטיילים שהם במדינה שבה האופניים הם כלי תחבורה נפוץ.

מי שנותר בו כוח, יכול לנצל את שארית היום לביקור בעיר ס'הטרוחנבוס, עירו של הצייר ההולנדי בן המאה ה-15, הירונימוס בּוֹש. מרכז העיר מוקף מים, וכדאי ללכת ברגל לאורכו של רחוב הינטהאמר (Hinthamerstraat), שבו ממוקמת כנסיית סנט יאנס (St. Jans-Kathedraal), אחת הקתדרלות היפות ביותר בהולנד, שנבנתה בימי הביניים. מערבה משם נמצאת כיכר השוק. מכאן חוזרים לבית המלון.

רוטרדם. שווה להקדיש לה לפחות יום ואפילו יומיים | צילום: דניאל לפנס

יום 3: נמל, אמנות וחיות ברוטרדם
בבוקרו של היום השלישי אפשר לבקר בבֵּיקסֶה ברחן (Beekse Bergen), כמה קילומטרים דרומית לעיר טילבורג. מכאן ממשיכים מערבה לכיוון העיר ברדה ומתחברים לכביש A16 המוביל צפונה. הפעם ממשיכים עד רוטרדם.

לאחר שחוצים את הנהר נויה מאס (Nieuwe Maas; בגשר עילי שנקרא Van Brienenoordburg) פונים מערבה ונכנסים לעיר (יציאה מספר 25 Centrum). מעט אחר הפנייה מערבה נצמדים לנהר (שדרות מאס, Maasboulevard) וממשיכים עד שרואים משמאל פארק עם אגמים. בפינתו מתנשא היורומאסט (Euromast) שהוקם ב-1960 לרגל הפלוריאדה של אותה שנה. המעלית מטפסת לגובה 92 מטר, ממרפסת התצפית אפשר להשקיף הן על העיר, שאחד המבנים הבולטים בה הוא גשר ארסמוס (על שמו של ההומניסט מתקופת הרנסנס, ארסמוס מרוטרדם) והן על הנמל.

לאחר שיורדים מהמגדל, כדאי לחזור מזרחה לכיוון גשר ארסמוס וכיכר ווילם (Willem), שם מצטרפים לשיט בנמל המאפשר להתרשם בתוך 75 דקות מהנמל הגדול ביותר באירופה. האורך הכולל של הרציפים מגיע לארבעים קילומטר, מה שמאפשר לנמל לשרת 500 אוניות בו-בזמן. הנמל הטרוגני מאוד, ואפשר לראות בו מכולות, צובר (מטענים בתפזורת, יבשים או נוזלים), נפט ותוצרי לוואי שלו. במהלך השיט אפשר להעיף מבט נוסף אל גשר ארסמוס ועל שני מגדלי האיוורור שמשני צידיה של מנהרת מאס. במנהרה זו יכולות מכוניות לחצות את הנהר מתחת למים.

בקרבת היורומאסט ממוקם מוזיאון בוימאנס ון בויניגן (Boijmans Van Beuningen), אחד הגדולים בהולנד, אשר מהווה מוקד משיכה לאוהבי אמנות. יש בו אוסף מרשים, הכולל בין השאר את יצירותיהם של רמברנדט, רובנס, טיציאן, טינטורטו, מונה, פיסארו, גוגן ועוד.

במרכז העיר מומלץ ללכת במדרחוב שמתחיל ב-Kortelijn, חוצה את רחוב הקניות Lijnbaan ומסתיים מול בית העירייה. בכיכר שמול העירייה יש לשכת תיירות (VVV). כדאי לשים לב לפסלים, לערוגות הפרחים ולבתי הקפה שבצידי המדרחוב. רחוב ליינבאן (Lijnbaan) הסמוך הוא רחוב החנויות, ועשוי לתת מענה ליצר קניות בלתי נשלט.

אתר מעניין נוסף – בפרט לילדים – הוא גן החיות בליידורפ (Blijdorp Zoo), צפונית-מערבית לתחנת האוטובוסים המרכזית בעיר. יש כאן, בין השאר, אקווריום של מים מתוקים וגם של מים מלוחים ועופות טרופיים.

כדי להספיק את כל שיש לרוטרדם להציע, כדאי לשקול שהות של יום נוסף באזור.

מטעמים הולנדיים

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מהולנד

הולנד לנוסע העסקי
הולנד לנוסע העסקי

לעבוד עם הולנדים? לכאורה זה דבר פשוט ומתאים מאוד לישראלי, זאת מדינה מערבית שבינה לבנינו יש פער ההתנהגותי קטן יחסי. נכון, הוא קטן ביחס לתרבויות אחרות, אבל עדיין יש פערים והבדלים, וניתן ליפול למלכודות ולקלקל את הפעילות המשותפת. ...

סיור קולינארי באמסטרדם
סיור קולינארי באמסטרדם

הסיור הקולינארי באמסטרדם הוא טיול לאורך תולדותיה. הוא מתחיל בראשיתה של ההתיישבות באזור זה, אחד האזורים העניים ביותר באירופה עד סוף ימי הביניים. ממשיך אל תקופת הפאר והתהילה של האימפריה המסחרית ההולנדית שהיא גם תקופת פריחת הנצרות הקלוויניסטית ...

ביקור באיינדהובן: הרבה יותר מכדורגל
ביקור באיינדהובן: הרבה יותר מכדורגל

איינדהובן שבדרום הולנד מהווה בסיס מצוין לטיולים באזור, אבל לפני שיוצאים לטיול, כדאי לבלות כמה ימים בעיר עצמה. איינדהובן, הנחשבת לבירת העיצוב של הולנד, מציעה מוזיאונים מצוינים, אוכל טוב, פארקים ירוקים וכמובן כדורגל משובח