תפריט עמוד

קפריסין: טיול בהרי הטרודוס

הרי הטרודוס הגבוהים, בלבו של האי, זרועים בכפרים ציוריים, כנסיות עתיקות ונופים סוחפים. נפלא לטייל פה בכל עונה: בקיץ קריר ונעים בגבהים, בחורף השלג צובע את היערות בלבן

יום ראשון: טראסות גפנים וכנסייה ביזנטית
תחילת הדרך זהה למסלול שבוע באי של אפרודיטה: מנמל התעופה בלרנקה נוסעים בכביש המהיר ללימסול עד מחלף 13. משם מטפסים צפונה אל פאנו לפקרה (Páno Léfkara, לפקרה עילית) וממשיכים מערבה אל צומת אורה
(Ora). כאן פונים צפונה, חוצים את הרכס בדרך עפר שוממה וגולשים בעברו האחר, בכיוון המנזר המרשים מָכֶרָאס (Macherás, "עושה הסכינים"). המנזר הוא השער לחבל פיציליה (Pitsiliá) הנידח, במורדות המזרחיים של הטרודוס, ולשרשרת כפרונים נטושים כמעט, שבתיהם בנויים לבני חומר חומות-אדמדמות. לזניאס (Lazaniás) הוא דוגמה לכפר כזה. סטייה מהכביש מובילה לפיקארדו (Fikárdo) שבו יש מסעדה קטנה עם מרפסת ונוף, ובחורף – אח בוערת.

בקלו כוריו (Kalo Chorió) פונים מערבה בכיוון הכביש הראשי ניקוסיה-אגרוס, ומטפסים חזרה צפונה, עד פלכורי (Palechóri). כאן מסתעף הכביש אל שרשרת כפרים, שרחובותיהם בקיץ הם מנהרות ירוקות של גפנים מטפסות; למשל אלונה היפה. ליד לגודרה (Lagoudéra) מסתעף כביש טוב צפונה: כדאי לסטות צפונה לפנאייה טו אראקה (Panagia tou Áraka, "מריה של האפונה"), כנסייה ביזנטית מהמאה ה-12. בכאנדריה (Chándria) פונים דרומה, בין פסגות משוננות וטראסות נטועות גפנים, ללינת לילה באגרוס, כפר בגובה אלף מטר.

בחורף השלג צובע את היערות בלבן

יום שני: ליקר דודבנים לצד המעיין
אחרי בוקר רגוע באגרוס, שעשוי לכלול ביקור בבתי המלאכה המשפחתיים לייצור מי ורדים וגליקה (פירות מסוכרים), ממשיכים מערבה, עד צומת הכביש הטוב לכיוון ניקוסיה. פנייה צפונה מובילה לקקופטריה (Kakopetriá). את השיטוט בסמטאות הרובע העתיק של הכפר אפשר לסיים בלגימת קפה ואכילת אגוזים מסוכרים בבית הקפה שמעל הפלג.

דרך עפר טובה מובילה מקקופטריה ארבעה קילומטרים מערבה אל כנסייה ביזנטית מוזרה, איוס ניקולאוס טיס סטייס (Agios Nikólaos tis Stégis "ניקולאוס הקדוש של הגג"). הדרך חוצה את הרכס אל המלון הכפרי המצוין Churchill Pinewood Valley ואל הכפר ההררי פרודרומוס (Pródromos). התחנה הבאה היא בכפר הדובדבנים היפהפה פדולאס (Pedoulás). מרחבת הכנסייה יש מבט מצוין אל עמק מָרָתָאסָה. עוצרים להפסקת צהריים. את הגליקה המסורתית מגישים כאן בליווי ליקר דובדבנים, וברקע מפכפכים מי המעיין.

כביש טוב מתפתל מפדולאס מערבה, בין הרים מיוערים, אל העשיר והמפואר שבמנזרי האי – מנזר קיקוס. בשעת אחר צהריים מאוחרת כדאי לגלוש דרומה, ביערות אורנים צפופים, ללינה באחד המלונות הנחמדים של פאנו פלאטרס
(Pano Plátres).

קקופטריה. את השיטוט בסמטאות הרובע העתיק של הכפר אפשר לסיים בלגימת קפה ואכילת אגוזים מסוכרים בבית הקפה שמעל הפלג

יום שלישי: בריטניה הקטנה וחופי סוריה
פלאטרס, בגובה 1,200 מטר, היתה בימי הזוהר שלה "בירת הקיץ" של קפריסין הבריטית. בין עצי האורן נבנו בשנות העשרים והשלושים של המאה הנוכחית וילות מפוארות, בתי מלון ומסעדות, עבור פקידי שלטון, קציני צבא ומשפחותיהם. הרחוב העליון – בין צומת הכניסה לבתי המלון New Helvetia ו- Forest Park, שרוח בריטית שורה עליהם – חולף ביער עבות בין וילות מעוטרות בצריחים, ממש כמו בסימלה, בירת הקיץ של הודו הבריטית, שרבים מקציניה פרשו לגמלאות בקפריסין.

מפלאטרס הכביש מעפיל לטרודוס (Troödos) בשורה ארוכה של קבביות ומתקני סקי. כשני קילומטרים מכאן, בכיוון פרודרומוס, פונה כביש דרומה, אל האנטנות הכיפתיות בפסגת האולימפוס, הגבוהה באי (1,951 מטר), ומסתיים במגדל תצפית של שירות היערנים. מכאן נפרסת תצפית מצוינת: מזרחה – אל פסגות פיציליה, צפונה – מישורי מסאוריה, רכס קירניה ומפרץ מורפו, מערבה – אל רכס טיליריה; בימים בהירים אפשר לראות עד חופי תורכיה וסוריה.

בחזרה לפלאטרס. בחורשות שממזרח לכביש חבוי מעון הקיץ של נשיא קפריסין, שנבנה במקור עבור הנציב העליון הבריטי. משאירים את המכונית בחניון ויורדים ברגל כארבעים דקות בשביל נוח אל מפלי קלידוניה. כשחוזרים, אפשר להקדיש זמן לארוחת צהריים של דגי פורל בחוות הדגים של Psilodéndro בצומת הכניסה לפלאטרס או מֶזֶה קפריסאי עשיר במיוחד במסעדת המזטים קלידוניה (Kaledonia) שבמרכז הכפר – הבחירה לא קלה.

את אחר הצהריים אפשר להעביר במנוחה בכפר, בשחייה בבריכה היפה של מלון Forest park או בחורף עם משקה לצד האח הבוערת במלון Pendéli. אפשר להוסיף סיורים קצרים באזור: למנזר טרודיטיסה (Troödítissa) או למנזר הנטוש ליד הפלג הזורם במספוטאמוס (Mesapótamos).

הרי הטרודוס זרועים בכפרים ציוריים ונופים סוחפים

יום רביעי: שש-בש ותחרה
יוצאים דרומה. כבר במטעי הפרי של קאטו פלאטרס ("פלאטרס תחתית") נפרדים מהגוש הגבוה של הטרודוס. היערות נעלמים והסלעים הכהים מתחלפים במורדות אפרפרים וכרמים ירוקים אינסופיים. פנייה מזרחה בצומת מאנדריה (Mándria) מובילה אל כמה כפרים מסורתיים קטנים – פרה פדי (Pera Pédi), קילאני (Koiláni) וווני (Voúni). ליד איוס אמוורוסיוס (Agios Amvrósios) פונים במעלה הכביש לאומודוס (Ómodos), כפר משובב נפש בסגנון איי יוון, בתוספת בריטית של לבנים אדומות וארובות. למרות המסחור, השיטוט בכיכר המרכזית ובסמטאות – בין רוקמות תחרה ושחקני שש-בש – הוא תענוג גדול.

את הרושם המסחרי יתקן הכפר ואסה (Vasa) – מקום מצוין לשיטוט בסמטאות ולסעודה במרפסת הענקית של מסעדת הכפר הצמודה לכנסייה הוונציאנית שבמרכזו. אחרי הארוחה גולשים בכביש צר, במטעי החרובים של פאכנה (Páchna) אל הכפר פיסורי (Pissoúri), שבראש גבעה מחודדת. הטברנות בחוף המצוין שלמרגלות הכפר הן חלופה טובה לצהריים או לקפה של סיום.

הטיול מסתיים באתרי הכביש הישן מפאפוס ללימסול: סלע אפרודיטה הפוטוגני וביקור בשרידי העיר העתיקה בקוריון (Koúrion). לאחר שסופגים די נופי ים עולים על הכביש המהיר לנהיגה בת שעה לנמל התעופה בלרנקה.

ירון אמיתי הוא מחבר המדריכים "קפריסין", "יוון והאיים" ו"כרתים וסנטוריני", שיצאו לאור בהוצאת כתר

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.