תפריט עמוד

קבוצה של סטודנטים צעירים מבית ספר לאדריכלות ואמנות ישבה באחת הכיכרות הקטנות של הרובע הגותי בברצלונה. כשסיירתי ברובע עברתי בכיכר וראיתי אותם, מביטים במבנים הגבוהים והמרשימים שסביבם, מתעדים בציור את פאר העבר.

הסגנון הגותי, מלא ההוד וההדר, התפתח קודם כל כי להמונים שפקדו את הכנסיות באירופה של ימי הביניים נהיה צפוף. במאה ה-12, כשגדלה אוכלוסיית אירופה והכנסיות הרומנסקיות הרבות שלה כבר היו קטנות מלהכיל את הבאים אליהן, החלו בחיפוש פתרונות אדריכליים כדי לבנות מבנים גדולים יותר.

וכך, מתוך הסגנון הרומנסקי שרווח עד אז במדינות מערב אירופה עלה וצמח בצפון צרפת סגנון הבנייה החדש. הקתדרלה הגותית, היצירה האדריכלית והאמנותית המרהיבה ביותר של ימי הביניים, פרצה אל אוויר העולם (באופן פרדוקסלי "גותי" פירושו ברברי, כך כינו אנשי הרנסאנס את סגנון ימי הביניים).

ברצלונה היא אחת הערים המעטות באירופה שנותרו בהן שרידים גותיים רבים כל כך: הקתדרלה של העיר, כנסיות ומנזרים ששוכנים בה ורובע שלם הידוע בשם בארי גותיק (Barri Gotic), הרובע הגותי.

הקתדרלה של ברצלונה

הקתדרלה של ברצלונה | צילום: ansharphoto / Shutterstock.com

לתפארת הכנסייה הקתולית
הכנסיות הרומנסקיות בברצלונה נהרסו ברובן ורק בודדות נותרו. היפה מכולן, סנט פאו דל קאמפ (Sant Pau del Camp), נמצאת ברובע אל ראבאל (El Raval). הכנסייה הזאת, כנראה הקדומה בכנסיות ששרדו בברצלונה, ממשיכה לפעול גם בימינו.

המבנה הרומנסקי, מהמאה ה-12, מעוטר בחזיתו בגמלון ובתוכו חלון עגול. שער הכניסה בנוי קשת חצי עגולה האופיינית לאדריכלות הרומית (ומכאן שם הסגנון). את קיר הכנסייה מעטר תבליט אבן המסמל את השילוש הקדוש, ודמויות מכונפות מקשטות את הפתח.

פנים הכנסייה, עם פסל של ישו על הצלב, נראה פשוט למראה, ודווקא חצר המנזר (קלויסטר) היא המקום הנאה ביותר לטעמי. לאורך קירות החצר יש גומחות מעוטרות ובתוכן תבליטי אבן. קשתות מיוחדות במינן מגולפות בקשתות משנה שנשענות על עמודים מעוטרים במוטיבים צמחיים ובדמויות גרוטסקיות. כל מה שצריך לעשות זה ללכת לאורך העמודים ולגלות את הכותרות המעניינות.
כתובת: Carrer de Sant Pau 101

הסגנון הרומנסקי החל לפנות את מקומו לטובת מבנים בעלי חללים גדולים, אך גודל החללים לא היה הדבר היחיד שאפיין את הסגנון החדש. הקתדרלות הגותיות נבנו בפאר שלא דמה לכל מה שנבנה בעבר, גם מתוך כוונה להאדיר את שמה של הכנסייה הקתולית ולהעצים את כוחה.

הסגנון הגותי נולד אמנם בצרפת, אך משם הוא התפשט לאזורים נרחבים באירופה וקיבל אופי מקומי. דוגמה מובהקת לכך אפשר לראות במגדלים המתומנים שבסגנון הקטלאני, בעוד שבמחוזות אחרים באירופה נפוצים יותר מגדלונים מצועצעים. רוב הכנסיות כאן מאופיינות בחללים פנימיים פשוטים, אך גודלם של החללים ושל חלקי המבנה מעוררים התפעלות.

הקתדרלה של ברצלונה היא דוגמה אופיינית לסגנון הגותי-קטלאני, שהתפתח באזור קטלוניה. התחילו לבנות בסוף המאה ה-13, ועברו כ-150 שנים של בנייה עד שהפרויקט המורחב – הכולל בנייה לגובה, עיצוב פסלים ותבליטים ושימוש בזכוכית צבעונית לעיטור החלונות – הגיע אל סיומו.

חזיתה של הקתדרלה מפויחת, כמו גם חלקים אחרים שלה, אך תאורת הלילה מבליטה את יופיה. פנים הקתדרלה דווקא שונה מרוב הכנסיות והפשטות אינה ממאפייניו. במרכז נראים אולם התווך והסטראות, שבהן משולבות קאפלות רבות המוקדשות לקדושים שונים. הנרות הרבים הדולקים בקאפלות מוכיחים כי לפחות בברצלונה כוחם של הקדושים לא פג בקרב המאמינים.

פוסעים בין האומנות הנישאות אל על כאלומות זהובות, מביטים בוויטראז'ים המרהיבים שמקנים צבעוניות וקלילות למבנה הגדול, עד שמגיעים לקצה הכנסייה, שם יוצאים אל חצר הקתדרלה. פעם הלכו כאן נזירים שהגו ודאי בעניינים שברומו של עולם. היום חיה בחצר להקת אווזים חביבה ונמרצת.
כתובת: Placa de la Seu

ארכיון, ארמון ומושב השלטון
מהקתדרלה אפשר לצאת לטיול בסמטאות הצרות של בארי גותיק, שמשתרע בין שדרות לה רמבלה לדרך לייטאנה (Via Laietana). הוא נבנה החל מהמאה ה-13 על בסיסה של העיר הרומית הקדומה בארסינו. שמו מרמז על המבנים הגותיים הרבים שאפשר לראות בו חוץ מהקתדרלה, כמו הג'נרליטאט (ממשלת קטלוניה), עיריית ברצלונה, הארכיון ואחרים.

ביציאה מהקתדרלה מגיעים לרחוב ביסבה (Carrer de Bisbe), עומדים מול החזית הימי ביניימית של בניין ממשלת קטלוניה, הג'נרליטאט. זהו ארמון שהוקם ב-1418 ושימש כמושב השלטון. בחזית הבניין דמויות מרהיבות המפוסלות באבן, מרתקות בהבעתן. כשהשמש מאירה בשעת בוקר את הפסלים נוצרים צללים ארוכים על הקיר העתיק.

מול חזית זו יש חנות נחמדה שמוצגות בה בעיקר עבודות יד מעיסת נייר. נחזור ברחוב זה לכיוון חזית הקתדרלה עד שמגיעים לבניין בשם קאסה דה ארדיאקה (Casa de l’Ardiaca), שהארכיון ההיסטורי של ברצלונה שוכן בו. חצר הבניין המקסימה מוקפת קשתות וקירותיה מצופים קרמיקה. את הדקל הגבוה הצומח במרכז החצר מייצבים באמצעות כבלים המתוחים לקירות שמסביב.

תיבת דואר מעוטרת בקישוטי אבן בסגנון אר נובו בקאסה דה ארדיאקה

תיבת דואר מעוטרת בקישוטי אבן בסגנון אר נובו בקאסה דה ארדיאקה

משוטטים ברחובות הרובע הצרים, סמטאות שמשני צִדיהן נישאים מבנים גבוהים יחסית, כחמש קומות גובהם. חלק מן הבתים ברובע, כמו גם הקתדרלה, זקוקים לניקוי דחוף. מדי פעם עוברים בכיכר קטנה עם כסאות. מתיישבים ונחים קמעה וממשיכים.

הרובע משמש אזור מגורים, אולם סיור בסמטאותיו הציוריות מגלה חנויות רבות וכנסיות לא מעטות. גם בקרבת הרובע הגותי אפשר לראות שכיות חמדה שנבנו בימי הביניים, כמו כנסיית סנטה מריה דל מאר (Santa Maria del Mar), השוכנת ברובע לה ריברה (La Ribera) הצמוד ונחשבת לאחד משיאי האמנות הגותית-קטאלנית.

את הכנסייה היפה וההרמונית מהמאה ה-14 בנו במשך 55 שנה בלבד. אולם התווך שלה נישא על עמודים גבוהים, המסתיימים בקשתות צולבות שבמרכזן מדליונים מעוטרים. אור רך נכנס למבנה דרך הוויטראז'ים הנאים ועוטף הכל בנעימות.
כתובת: Passeig del Born


מי מכיר את המלכה שבקיר
נרחיק מההמולה של מרכז ברצלונה לכיוון מערב, עד שנחוש בנעימות ובשקט של רובע פדראלבס (Pedralbes), שחובק בתוכו את ארמון פדראלבס ואת גניו, ואתרים מעניינים אחרים כמו פביליון גואל (Pavellons de la Güell) שתכנן גאודי. קל לספוג את השלווה של הרובע הזה, היא נמצאת בכל – בין העצים, בשבילים, במדשאות.

פירוש השם פדראלבס הוא "אבן לבנה", וכך נקרא המנזר הגותי שייסדה המלכה אֶליסֶנדָה דה מוֹנטקאדה ברובע זה בשנת 1326 (Monestir de Pedralbes). המנזר, שנבנה בראש גבעת קטנה, נועד לשמש בית למסדר האחיות של סנטה קלרה. שער כניסה עלוב למדי מוליך לכיוון הכנסייה נאה בסגנון גותי-קטאלני. כדאי לשים לב לוויטראז'ים היפים ולגילופי העץ המיוחדים המעטרים את קצות הספסלים.

מנזר פדראלבס. אי של שלווה

מנזר פדראלבס. אי של שלווה | צילום: joan_bautista / Shutterstock.com

המלכה אליסנדה קבורה במנזר וארונה משולב בקיר המשותף של הכנסייה ושל חצר המנזר. בצד הפונה לכנסייה מופיעה אליסנדה בתבליט אבן כשהיא לבושה כמלכה, ואילו בתבליט הפונה לחצר היא נראית בלבוש אלמנה.

במרכז חצר המנזר השלווה, מן היפות שראיתי, גן ובו ספסלים אחדים. אפשר להתרווח, לצפות במזרקה עם המלאך הזעיר ולעקוב אחרי מקצב הקשתות והעמודים העשויים בצורה מעודנת להפליא. סביב החצר ישנם חדרים פתוחים המאפשרים להתרשם מאופי החיים במנזר, ואת חלקם מעטרים ציורי קיר. המנזר התברך גם במוזיאון עם אוסף מפתיע של ציורים גותיים ואיטלקיים. ראיתי שם ציורים של קנלטו הוונציאני, פרה-אנג'ליקו, טיציאן, ולסקז ואחרים.
כתובת: Baixada del Monestir 9
תחבורה: אל הרובע מגיעים בקו L3 במטרו, ויורדים בתחנה Palau Reial, הקרובה ביותר לרובע

העיר הזאת, שכל כך הרבה שרידים גותיים נותרו בה, לא זנחה את עברה המפואר גם כשהמודרניות כבר הגיעה אליה. אנשי זרם המודרניסמה, בהם גאודי ומונטנר, שילבו מוטיבים גותיים שונים – מגדלים מחודדים, גובה רב, קשתות ומקבצי עמודים – במבנים שתכננו בברצלונה, למשל במוזיאון המוזיקה או בבית החולים סנט פאו.

כנסיית הסגרדה פמיליה (Sagrada Familia, המשפחה הקדושה), פירושו האישי של גאודי לסגנון ימי הביניים, היא אולי הביטוי המהפכני ביותר לשילוב הגותיקה במבני המודרניסמה. הקטלאנים, שתמיד דאגו לשמר את זהותם המיוחדת, עשו זאת שוב: הם הצליחו לחדש בלי לוותר על המורשת.

מידע נוסף, כתבות והמלצות על ברצלונה, קטלוניה, ספרד

קטלוניה: מסע תרבותי

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.