תפריט עמוד

פארק הירדן

בשולי בקעת בית ציידה, הנוצרת כתוצאה מזרימת כמה נחלים מהגולן אל הכנרת, שוכן פארק הירדן, שדרך שבילי הליכה מסודרים מאפשר הצצה אל יפי האזור

עונה מומלצת: כל השנה.

התאמה: כל המשפחה.

קושי מסלולים: קל.

אורך מסלולים: קילומטר עד שלושה.

משך מסלול: מחצי שעה ועד שעתיים, תלוי באיזה מסלול בוחרים.

מפה: מפת סימון שבילים מס' 3 "החרמון, הגולן ואצבע הגליל". בכניסה לפארק מפה פרטנית של המסלולים.

הגעה: מצומת צמח נמשיך צפונה לעבר טבריה בכביש מס' 90. נחלוף על פני העיר ובצומת כפר נחום, הנמצא מצפון לכנרת נפנה שמאלה בכביש מס' 87. נחצה את גשר אריק ובצומת בית ציידה נפנה שמאלה בכביש מס' 91 לעבר חד נס וצומת בית המכס. כעבור שני קילומטרים נגיע אל הפנייה שמאלה לפארק הירדן.

• המסלולים כולם מעגליים, אין צורך בהקפצת רכבים.

• ציוד נדרש: כובעים, נעליים, מים, בגדים ונעליים להליכה במים.

• סימון המסלולים מעט מרושל ולא תמיד ברור לגמרי.

לפארק הירדן יצא אומנם שם של אתר מנגלים ואכן יש בו פינות יפות ביותר לעריכת פיקניקים, לנפנוף ולהעלאת קורבנות בשר ותמרות עשן, אולם נדמה כי תווית זו עושה עוול לכל יתר שכיות החמדה שהוא מקפל בתוכו – שפע מים וירק, חיי בר שוקקים, אתרים ארכיאולוגיים ועוד. אפשר לצאת כאן בשלושה מסלולי טיול קלים, בשבילים מסודרים החולפים על פני תעלות המים בגשרוני עץ חביבים. משך המסלולים המסומנים בצהוב ובאדום אורכים כחצי שעה או קצת למעלה מזה בעוד המסלול המסומן כחול אורך זמן כפול. כל המסלולים יוצאים מחורבת בטיחה, אתר הטחנות, הסמוך לחניה המרכזית. לאורכם קל למצוא פינה שקטה ולהינפש בה, בעצימת עיניים או בתצפית על עופות ובעלי חיים.

לפני כמה שנים ידע האזור שריפה גדולה שהפכה את רוב עצי הפארק לאודים עשנים, אולם טיפול נכון בצמחייה שמתה והתחדשות מהירה של הצמחייה ששרדה הביאה לכך שהמקום שב ועטה ירק. העובדה שבאזור זה מתפצל הירדן לכמה אפיקים שונים מעצימה פי כמה את הרוויה הטבעית של הקרקע ומאפשרת ממשק מים טוב לצמחים. חשוב לזכור שכל שפע צריך להיות במידה. בשנים ברוכות גשמים ושלגים, שכמותן לרוע המזל כבר נשתכחו מאיתנו, הזרימה השטפונית בירדן כה עזה עד שהמים באפיקי הזרימה השונים עולים על גדותיהם, לעתים עד כדי כך שהם מתאחדים זה עם זה וסוחפים את כל הנקרה בדרכם.

בין הערוצים השונים של הירדן נחים איים קטנים המכוסים בסבך צפוף של צמחייה, בעיקר של קנה מצוי ועצי ערבה אולם גם אשלים הידועים כעץ מדברי חובב מליחות נראים כנהנים מהשפע לו זכו ופריחתם של הרדופי הנחלים שופעת בעונה זו. נדמה כי דווקא עצי האקליפטוס, שבמקורם אינם חלק מהנוף הטבעי של המקום, השתקמו פחות מאז השריפה. בין בעלי החיים שיש סיכוי לראותם בשמורה ניתן להזכיר שפע עופות סבך כגון סבכי, קנית, עלוית וצטיה, עופות מים כגון אגמיות, אנפות לסוגיהן, טבלנים, סופיות, שחפים, שלדגים, פרפורים עקודים ואחרים. בחורף משמשים העצים המתים מעון לילה למאות קורמורנים שמגיעים לכאן בקריאות רמות בטרם ישתתקו ויירדמו. המים רוחשים דגים רבים, בעיקר אמנונים וגם לא מעט צבי ביצה. ויש גם יונקים – נמיות, נוטריות, לוטרות, חזירי בר, חתולי בר, צבאים, גיריות, דורבנים, שועלים, תנים. כאן, הסיכויים לראותם, לעיתים גם ביום, יחסית גדול.

פארק הירדן מאפשר להכיר גם את תולדות האדם שבאזור. חורבת בטיחה, או בשמה הערבי א-טווחין, הנמצאת בצפון הפארק נחשבת לאחד מריכוזי טחנות הקמח הגדולים ביותר בארץ (אולי הגדול ביותר עד לחשיפתו של אתר הטחנות בנחל תנינים). הטחנות כאן כולן מסוג טחנות המגלש, הפועלות על לחץ מים שהיה ועודנו האנרגיה הזמינה והשמישה ביותר באזור. שתיים מטחנות הקמח שוחזרו כבר בשנות ה- 70 ובעזרתן ניתן ללמוד כיצד פעלו המתקנים בעבר. מעניין לציין שהאתר היה פעיל עד שנת 1967, כל עוד ישב כאן כפר. שרידי הבוסתנים, הנוטפים מדי קיץ עסיס רימונים, תאנים, גפנים ועוד, הם מאותם ימים.

בחלקו הדרום מזרחי של הפארק ניצבת חורבת בית ציידה הידועה גם כתל תלויה. כביש הכניסה לתל מסתעף מנקודה סמוכה לשער הכניסה לפארק. כאן ניצב בעבר מוצב סורי. יוסף בן מתתיהו מספר בספרו האוטוביוגרפי על מפלתו לרומאים בקרב שנערך כאן. כוח נעלם ושטני כדבריו גרם לו ליפול מסוסו אל הביצה ולהיפצע. בית ציידה, שם שפירושו "בית הדייג", ללמד על מקור תעסוקתם העיקרי של היושבים במקום בעבר, מפורסמת ברחבי העולם הנוצרי כיישוב היהודי שבו נולדו שלושה מתלמידיו של ישוע שלימים היו שליחיו: פטרוס, אנדרי, אחיו, ופיליפוס. כאן ביצע את נס החייאת העיוור ולפי המסורת הקדומה בנמלו של הישוב, על גדות הכנרת, ביצע את נס האכלת חמשת אלפים איש (אירוע שבמרוצת הדורות השתרשה לגביו מסורת אחרת, שייתכן וטעמיה נוחות הגעה, ומקומו הועתק אל כנסיית הלחם והדגים בטבחה).

המתוסכלים מכך שאינם יכולים ללכת על המים יכולים להסתפק ברפטינג או בשיט קייקים משולי הפארק ועד גשר אריק, סמוך לשפך הירדן לכנרת. מפעיל הסירות הוא אבוקייק הנמצא בקצה הדרומי של הפארק (טלפון: 04-6921078, 04-6922245). אגב, יש הסדר לפיו מי שרוכש את שירותי הקייקים מקבל בחזרה את דמי הכניסה. מומלץ לברר זאת.


הצג את במפה גדולה יותר

לחצו להגדלה

אביב בישראל - ממעוף הציפור

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מגולן וחרמון

עין קינייא: כפר המעיינות הנסתר
עין קינייא: כפר המעיינות הנסתר

מבין ארבעת הכפרים הדרוזיים בגולן, עין קנייא הוא הפחות מוכר. יואב יעקובי ממליץ לא לוותר, ולהתרשם מזרימת נחל סער (בחורף), מהטראסות החקלאיות (בזמן הפריחה), מהגראפיטי הצבעוניים ופסלי האבן, ומהאתרים הרבים סביב הכפר. בתכנון בקרוב: שביל המעיינות, בין התצפיות ...

מבוא לנדודים 61: הקיקלופים באים הרפאים באים
מבוא לנדודים 61: הקיקלופים באים הרפאים באים

"מתחת לחורשה המשקיפה לכנרת בה חונה הקרוואן שלי כבר חמישה חודשים תמימים, לא רחוק מעין תאנה ומעל נחל סמך, מתנוססת גבעה זעירה חסרת שם, מוקפת בחומה קיקלופית קדומה, שורה של אבני שדה גדולות, עד שלושה נדבכים גובהה. הקיקלופים ...

מצפה השלום – נוף בלי סוף
מצפה השלום – נוף בלי סוף

כפר הנופש מצפה השלום מציע את הנוף הכי יפה בארץ, מסלולי טיול במרחק הליכה מהבקתה, ארוחות מפנקות וטיפולי מים מרגיעים להשלמת חוויה. באמת שלא צריך יותר מזה לחופשה רגועה