תפריט עמוד
כיכר הסיניוריה: נפטון, פרסיאוס והאריה
כיכר הסיניוריה (Piazza della Signoria), "כיכר הממשל האזרחי", היתה ועודנה המרכז הפוליטי של פירנצה, בנפרד מהמרכז הדתי. הכיכר מוקפת בתי מידות, שהבולט בהם הוא "הארמון העתיק" (Palazzo Vecchio, ראו להלן) עם מגדל השעון הייחודי. לפני הכניסה לארמון ניצבים העתקי הפסלים "דוד" של מיכלאנג'לו ו"מרצוקו" (Marzocco, האריה הפלורניטיני) של דונאטלו. לא רחוק מהם – מזרקת נפטון של אמנאטי. ליד המזרקה מסומן האתר שבו הועלו על המוקד ב-1498 סבונרולה ושניים מעוזריו. "פרסיאוס" של צ'ליני, "חטיפת הסבינות" של ג'מבולוניה ופסלים נוספים מוצבים בלוג'ה (Loggia) – במת הפסלים הנאה שבדרום הכיכר. סביב הכיכר מסעדות ובתי קפה.

הארמון העתיק: אמנות עתירת רגשות
פאלאצו וֵקיו (Palazzo Vecchio, "הארמון העתיק") היה מרכז השלטון הפלורנטיני במשך מאות שנים, והיום הוא משמש בית עירייה. בקומה הראשונה אולם כינוסים ענקי (Sala del Cinquecento), ובו יצירות המתארות את עליונות פירנצה ובית מדיצ'י. על קיר הכניסה תיאור קרב נגד פיזה, וממול – נגד סיינה. על הבימה המוגבהת ניצב פסלו של מיכלאנג'לו "ניצחון". בפינת האולם יש מעבר לחדר העבודה של פרנצ'סקו דה מדיצ'י, בעיצוב מנייריסטי של ג'ורג'ו וזארי. מהפינה שממול נכנסים לחדרי האפיפיור לאו העשירי לבית מדיצ'י, המקושטים בציורי קיר המספרים את ההיסטוריה של בית מדיצ'י. בקומה השנייה חדרי מגורים ועבודה, שבהם בולט חדר התפילה של אלאונורה (Cappella di Eleonora) עם ציורי קיר מתוך חיי משה.

מיקום: ממזרח לכיכר הסיניוריה.
הכניסה בתשלום.

הגשר העתיק: מהארמון העתיק לחדש
הגשר העתיק, פונטה וֵקיו (Ponte Vecchio), מסמליה הייחודיים של פירנצה, הוא גשר חנויות, שכמותו היו רבים בערים ימי-ביניימיות, אך רק מעטים נותרו. כשמשפחת מדיצ'י עברה באמצע המאה-16 לארמון פיטי (Pitti), בנה וזארי פרוזדור מקורה אשר חיבר את ארמונם הקודם (שנקרא מאז "הארמון העתיק"), דרך המשרדים (Uffizi) והגשר, לארמון החדש. מסוף המאה ה-16 שימשו החנויות שמתחת לפרוזדור את הצורפים המעולים של העיר. מהגשר מראה מצוין של הארמון העתיק. החלונות הרבועים נוספו בעת הכיבוש הגרמני במלחמת העולם השנייה.

הקתדרלה: המושלים בכיפה
הדואומו (Duomo) הוא הקתדרלה המוקדשת למריה הקדושה של הפרחים (סנטה מריה דל פיורֶה). חזיתה בנויה שיש צבעוני, ואת כיפתה האדירה והמרהיבה עיצב ברונֵלֵסקי בהשראת מקורות קלאסיים. אין תוך הקתדרלה מפואר כברה, והוא חשוף למדי. גרם של 463 מדרגות מאפשר לטפס בין שתי "קליפות" הכיפה אל חלקה העליון (טיפוס לא קל), ולהשקיף משם על העיר. מימין, בנפרד מהקתדרלה, ניצב מגדל הפעמונים (Campanile) המהודר, פרי שתכנן ג'וטו. הטיפוס לראשו קל יותר.

מיקום: Piazza del Duomo.
הכניסה חופשית.
הכניסה לכיפה בתשלום.

מגדל הפעמונים
מיקום: מדרום לקתדרלה.
הכניסה בתשלום.

בית הטבילה: שערי גן עדן
הבטיסטרו (Battistero), בית הטבילה המתומן, הבנוי בסגנון רומנסקי, ניצב מול הקתדרלה, ומפורסם בעיקר בזכות שלוש דלתות הברונזה המפוארות. על הדלתות הדרומיות תבליטים מחיי יוחנן המטביל ו"התכונות הטובות" מאת אנדריאה פיזאנו; על הדלתות הצפוניות תבליטים מחיי ישו – עבודה שביצע גיבֶּרטי לאחר שזכה במקום הראשון בתחרות שנערכה ב-1401. על הדלתות המזרחיות, שמיכלאנג'לו כינה "שערי גן העדן", תבליטים מהתנ"ך (מדובר בהעתקים; המקור נמצא במוזיאון הקתדרלהו) שיצר גיברטי. בפנים הבניין יש פסיפסים על הרצפה ועל התקרה. על הכיפה תמונות מהבריאה ומחיי יוסף, ישו ויוחנן המטביל. בפינה הצפון-מערבית של הכיכר שבה שוכן בית הטבילה יש בית קפה ותיק שעוגותיו טובות.

מיקום: ממערב לקתדרלה
הכניסה בתשלום.

גלריית אופיצי: מבוטיצ'לי עד קרוואג'ו
גלריית אופיצי (Galleria degli Uffizi) היא גלריית הציורים החשובה באיטליה ומהחשובות באירופה. משכנה נבנה במאה ה-16 כבניין משרדים (Uffizi), ומכאן שמה. הציורים מוצגים באופן כרונולוגי, כך שאפשר לעקוב אחר התפתחות הציור בפירנצה ובאיטליה, ולהבין את השפעתו על הציור האירופי, מימי הביניים ועד שחר המודרניזם. ראויים לציון מבשרי הרנסנס, הציור הגותי הבינלאומי, הרנסנס המוקדם, אולם בוטיצ'לי, לאונרדו דה וינצ'י, פרוג'ינו וסיניורלי, דירר וקראנך הגרמנים, מנטניה וקורג'ו, מיכלאנג'לו , רפאל, טיציאן, ורונזה, קרוואג'ו, ואן דייק ורובנס ורמברנדט. מפינת הרחבה שבראש הבניין דמוי ה-ח' יש תצפית אל הגשר העתיק ופרוזדור וזארי. בסוף ה-ח' יש קפטריה.

מיקום: מדרום לכיכר הסיניוריה.
הכניסה בתשלום. מספר המבקרים מוגבל, ובכרטיס נקובה שעת הכניסה המשוערת.
אתר אינטרנט

מוזיאון ברג'לו: בכחוס השתוי וג'ורג' הקדוש
מוזיאון ברג'לו (Bargello) שוכן בארמון מבוצר, שנבנה בשלהי ימי הביניים. לימים הפך למפקדת משטרה. כיום משמש הארמון מוזיאון לאומי לפיסול, ומוצגים בו ממיטב פסליהם של אמני הרנסנס הפלורנטיני, כגון "בכחוס השתוי" של מיכלאנג'לו, "פרסיאוס" של צ'ליני, "מרקוריוס" של ג'מבולוניה, "דוד עם ראש גולית" של דונאטלו ו"דוד" של ורוקיו. ברחוב איזולה דלה סטינקה (Isola delle Stinche) שממזרח למוזיאון נמצאת אחת הגלידריות הטובות בעיר – ויוולי (Gelateria Vivoli).

מיקום: מדרום ל-Via Ghibellina.
הכניסה בתשלום.
אתר אינטרנט

הגלריה של האקדמיה: ביתו של דוד
הגלריה של האקדמיה (Galleria dell Accademia) היא מוזיאון, שעיקרו הוא האולם המוקדש לפסלי מיכלאנג'לו. בקצהו פסלו המפורסם מכולם, "דוד", אותו פיסל כשהיה בן 29. עם הצבת הפסל בכיכר הסיניוריה, הוא סימל את כוחה של הרפובליקה הפלורנטינית למול אויביה (נצחון הטוב על הרע). באולם עצמו פסלי ארבעת העבדים ופסל השליח מתי. כל החמישה אינם גמורים, וכמו מדגימים את תפיסתו של מיכלאנג'לו, שהפסלים טמונים באבן ועל הפַסָל לחושפם.

מיקום: Via Ricasoli.
הכניסה בתשלום.
אתר אינטרנט

כנסיית סן לורנצו: בתי הנסיכים המתים
כנסיית סן לורנצו (San Lorenzo), מהמבנים ההרמוניים בפירנצה, נבנתה וקושטה על ידי מיטב אמני הרנסנס הפלורנטיני, ובהם ברונלסקי, מיכלאנג'לו ודונאטלו, כדי לשמש כנסיית קבורה לבית מדיצ'י. כניסה נפרדת (בתשלום) מכיכר מדונה דלי אלדוברנדיני (Madonna degli Aldobrandini) מובילה לקפלה דיי פרינצ'יפי (Cappella dei Principi, קפלת הנסיכים), שבה קבורים הדוכסים הגדולים של טוסקנה. משמאל יש מעבר לקפלה מדיצ'ה, אותה עיצב מיכלאנג'לו. כיכר סן לורנצו והרחובות הסמוכים – עד כיכר השוק, מרקטו צ'נטרלה (Mercato Centrale), מהווים שוק עם דוכני בגדים, דברי עור, תכשיטים ועוד.

מיקום: Piazza San Lorenzo.

קאפלה מדיצ'ה
מיקום: Piazza Madonna degli Aldobrandini.
הכניסה בתשלום.

פיאצלה מיכלאנג'לו: להביט על העיר מגבוה
פיאצלה מיכלאנג'לו (Piazzale Michelangelo), על גבעה מדרום לנהר הארנו (Arno), היא "מרפסת" התצפית המפורסמת של העיר. קל להבחין מכאן בגשר העתיק ובארמון העתיק, בכיפה הענקית של הקתדרלה ובכיפה הירוקה של בית הכנסת מהמאה ה-19. בימים של ראות טובה נראות פסגות האפנינים.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.