תפריט עמוד

מסלול דרך השעונים ביער השחור

מסלול טיול מעגלי ביער השחור עובר דרך נופים ירוקים משובצים בעיירות וכפרים קטנים, ועוקב אחרי שעוני הקוקייה המקסימים שהאזור התמחה בייצורם לאורך השנים

שאלות פשוטות כ"מה השעה?" או "האם אתה ממהר?" מקבלות משמעות שונה בעיר שווינינגן (Schwenningen). שווינינגן נחשבה לפני כמה עשורים למרכז חשוב ואיכותי של יצרני שעונים. אזור היער השחור בדרום גרמניה ריכז אז פעילות ענפה ונמרצת בתחום זה, שהביאה גם לפריחה כלכלית. אלא שאז הגיעה הפלישה הגדולה מאסיה והשעונים הדיגיטליים של חברות ייצור זולות מן המזרח חיסלו חלק גדול מהתעשייה המשגשגת.  

דרך השעונים בדרום גרמניה היא מסלול מעגלי שאורכו 320 קילומטרים המאפשר לראות כמה מהנופים היפים ביותר של אזור היער השחור, אבל גם לחוות ולהבין הרבה יותר מזה על אופיו של האזור. בחלק מהמקומות, כמו באותו רחוב בשווינינגן, זו התבוננות בתעשייה שנעלמת, אבל במקומות רבים לאורכה של הדרך זהו עדיין מפגש עם תרבות דייקנית, מתקתקת, חיה וקיימת. המסלול אמנם מעגלי, אבל נקודת התחלה נוחה לנסיעה לאורכו היא העיר פרייבורג (Freiburg) על אוטוסטרדה מספר 5, המובילה לאורך הגבול בין צרפת לגרמניה, במקביל לנהר הריין, מבזל בשווייץ להיידלברג וצפונה. פרייבורג היא נקודת התחלה נוחה כיוון שרבים מגיעים אליה לאחר ביקור בפארק השעשועים הענק אירופה פארק בעיירה רוסט, כ-30 ק"מ מצפון לפרייבורג.

שעוני קוקייה ביער השחור. הביאו לפריחה כלכלית לאזור עד להשתלטות של שעונים מהמזרח הרחוק       TMBW / Düpper ©

מפרייבורג לאייזנבך 
מפרייבורג כדאי לנסוע מזרחה בכביש 31 אל טיטיזי (Titisee) – האגם בלב ההרים שנחשב ליפה ביותר באזור היער השחור. סירות שטות על האגם, בתי קפה מקיפים אותו ולמרות שהאזור צפוף למדי בקיץ אפשר למצוא די בקלות פינות שקטות וירוקות לאורך חופו של האגם הכחול.

אגם טיטיזי. למרות שבקיץ הוא צפוף למדי, תמיד אפשר למצוא פינה שקטנה וירוקה על גדותיו | צילום: שאטרסטוק

כביש צר בלב נוף ירוק ויפה מוביל בכיוון צפון מזרח לכפר אייזנבך (Eisenbach). בשני בתים לא גדולים במרכז הכפר אפשר לראות שלושה אוספים מעניינים: הראשון והחשוב יותר הוא כמובן אוסף של שעונים, בעיקר שעוני קוקייה שעליהם גאוותו של האזור כולו עד היום, ולצידו אוסף של ציפורים ואוסף של אבנים ומינרלים צבעוניים מן האזור. באייזנבך פעל במאה ה-19 אחד מגדולי יצרני שעוני הקוקייה – יוהאן בטיסט באהה. כמה מן המכשירים היפים והמתוחכמים שבנה באהה עדיין מתקתקים ומצייצים בכפר מגוריו. במלון באד בכפר מוצג שעון מיוחד שבנה באהה ב-1865, פועל ללא דופי ומעורר הרוהרים נוגים לגבי איכות המכשירים שאנחנו רוכשים היום ומתקלקלים רגע לאחר מכן.

טרוסינגן 
כ-20 ק"מ צפונה, בהמשך הדרך בכפר וורנבך (Vohrenbach), אפשר לבקר בביתו של יצרן שעונים שמדגים את שיטות הייצור המסורתיות. נסיעה קצרה מזרחה מובילה אל שווינינגן ולעיר הצמודה אליה וילינגן. כיום הן מתפקדות כעיר אחת בעלת שם כפול, אבל ההיסטוריה שלהן סוערת למדי. במאה ה-17 השתייכו שתי הערים לנסיכויות יריבות ובמסגרת מלחמת שלושים השנים הצליחו תושבי וילינגן לשרוף את שוויניניגן השכנה עד היסוד. את הסיפור הזה מספרים לאורח זמן קצר לאחר שנכנס לכל בר בשווינינגן. בווילינגן משכו כתפיים ואמרו שמדובר בהיסטוריה רחוקה ונשכחת. 

בית העירייה של טרוסינגן | צילום: Nico Kaiser

בעיירה טרוסינגן (Trossingen) כחמישה קילומטרים ממערב לשווינינגן, מציעה חברת ייצור השעונים סלבה (Selva) להגשים את חלומם של חובבי ההרכבה העצמית. על מדפי חנות החברה ניצבים יותר מעשרת אלפי פריטים זעירים, ברגים קפיצים, מחוגים ומטוטלות זעירות, שאם אתם יודעים מה לעשות איתם תוכלו להרכיב לעצמכם את שעון החלומות. אם הוא גם יראה את השעה הנכונה ואפילו יתקתק תוכלו להציגו בגאווה בפני חבריכם.

פורטוואנגן 
כ-50 ק"מ ממערב לשווינינגן שוכנת בירת האזור ותחנה חשובה בדרך השעונים – העיר פורטוואנגן (Furtwangen). כאן פועל מוזיאון השעונים הלאומי של גרמניה וזה אחד מאותם מקומות שכדאי לנסוע אליהם במיוחד גם ממרחקים. המוזיאון מציג כמה אוספים מרתקים של שעונים מתקופות שונות לאורך ההיסטוריה. יש כאן שעוני שמש בני אלפי שנים ושעונים אטומיים חדשניים ונסיוניים. אגף מיוחד מוקדש לילדים והמקום כולו שוקק חיים, פעילות ומנגינות שמשמיעים אלפי השעונים המתקתקים בו. מייסד המוזיאון, תושב המקום בשם רוברט גרוויג, פנה לתושבי אזור היער השחור כבר ב-1852 וקרא להם לאסוף ולהביא אליו שעונים ישנים, שישמשו בסיס לאוסף מייצג של התרבות המקומית. כך נולד אוסף המוזיאון שמונה כיום יותר מ-4,000 שעונים. 


שעוני קוקייה המאה ה-18 במוזיאון השעונים הלאומי בפורטוואנגן

מפורטוואנגן נוסעים כ-20 ק"מ צפונה בכביש 500 לטרייברג (Triberg). בערך באמצע הדרך חולף הכביש בכפר שונוואלד (Schonwald). פרסומו של המקום הקטן הזה בא לו בזכות פרנץ קלרר שנחשב לממציא שעון הקוקייה ומי שהצליח, בעזרת הפעלה של שתי משרוקיות שהשמעו צלילים שונים, לחקות את קולה של הציפור הנודעת. 

טרייברג מאפשרת למבקרים ליהנות ממראה מפל המים המרשים ביותר באזור היער השחור וממוזיאון של האזור בו מציגים, בין היתר כמה כלי נגינה עתיקים ואורגנים יפים. כאן אפשר להבין איך מרכיבי האזור משתלבים. ההליכה ביער אל המפל, רעש המים, הסנאים שמקפצים לצד השביל, כל אלה יוצרים את התפאורה המתאימה לייצור שעוני הקוקייה בבתי העץ הקטנים והמגולפים שלהם. לצד המפל יש אזור לפיקניקים ואפשר לבלות ולסעוד כאן בעזרת מצרכים שקונים בחנויות שבעיירה. 

מפל טרייברג, המפל המרשים ביותר ביער השחור | צילום: שאטרסטוק

השעון הגדול בעולם 
נסיעה קצרה של כחמישה קילומטר מערבה מטרייברג מובילה לכפר שונאך (Schonach). הכפר הזעיר הוא קרוב לוודאי התחנה המשעשעת ביותר לאורכה של דרך השעונים. כל זאת בזכות יורגן דולד, יוצר שעונים שהחליט בשנות השבעים של המאה העשרים שדווקא כאן יקום שעון הקוקייה הגדול ביותר בעולם. הכפר שונאך אינו נראה כמקום שמחזיק בשיא עולמי כלשהו, אבל שלטים שניצבים בכניסה לכפר מבשרים על כך שהגענו אל אתר בעל חשיבות עולמית. בקצה רחוב קטן ושליו, לצד בית המשפחה, ניצבת יצירתו של דולד. זו בקתה די שגרתית למראה שכולה שעון. לוח השעות והמחוגים נטועים בחזית הבקתה, בין כמה אדניות פורחות של צמחי גרנים אדומים. תמורת סכום סמלי יכול המבקר להיכנס אל הבקתה ולמצוא עצמו בלב קרביו של שעון גדול. 

שעון הקוקייה הגדול בעולם בכפר שונאך – בקתה שכולה שעון 

גלגלי שיניים ענקיים מעץ רוחשים ונוקשים, מטוטלת נעה בין קירות הבקתה וקלרה, כלתו של דולד, מחלקת למבקרים דפי הסבר ומציעה להם לרכוש בירה מן המקרר שניצב ליד הקיר. רגע לאחר מכן, בעיצומו של ההסבר היא משתתקת, מאזינה בתשומת לב למכשיר האינטרקום שניצב על השולחן ויוצאת מן הבקתה-שעון בריצה מהירה. מן האינטרקום בוקע קול תינוקת צורחת בקולי קולות וקול של פעוט שמנסה להסות אותה וגורם לה לבכות בקול רם יותר. כמה דקות אחר כך חוזרת קלרה, נושאת את התינוקת על ידיה, מתנצלת ומסבירה שלא קל לנהל עסק תיירותי ולהציג את שעון הקוקייה הכי גדול בעולם כאשר שני זאטוטים מסרבים לשתף פעולה. השעה כבר עשר הדקות לפני שתיים והיא ממליצה לחכות בחצר, כדי לראות את הקוקייה שלדבריה היא "גדולה ומרשימה" בוקעת בקריאות צוהלות מן החלון שרואים באפלולית חלקה העליון של הבקתה. להצעה כזו אי אפשר כמובן לסרב ובמשך עשר דקות אנו שותים בחברת כמה מבקרים בירה בחצר, ליד מריצת העץ וארנב אבן שניצבים שם. סופה של ההמתנה המותחת מעט מאכזב כי הקוקייה משמיעה קול נכאים ונראית כבובה לא מוצלחת במיוחד של ציפור גדולה ועייפה. אבל כל זה לא גורע מן הגאווה שממלאת את חזהו של המבקר שכן הוא יודע שהוא ניצב, אוחז בקבוק בירה, מול שעון הקוקייה הגדול בעולם. מכאן קצרה הדרך החולפת בוולאדקירש (Waldkirch) בחזרה לנקודת המוצא בפרייבורג.

מפת המסלול:

 

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מהיער השחור

טיול בבאדן-באדן: מרחצאות, ארמונות וגנים פורחים
טיול בבאדן-באדן: מרחצאות, ארמונות וגנים פורחים

העיירה באדן-באדן, בדרום-מערב גרמניה, היא הרבה יותר מנקודת מעבר בטיול ביער השחור. ההוד וההדר של העבר ניכרים בה גם היום בכל פינה - מבתי המידות הנאים והגנים המטופחים ועד למרחצאות והקזינו המפורסם שאירח את כל המי ומי של ...

היער השחור הגבוה – הכי ירוק שיש
היער השחור הגבוה – הכי ירוק שיש

באזור היער השחור הגבוה, ההיילנדס, נמצאים כמה מאתרי הטבע היפים ביותר – אגם טיטי, קניון ווטאך, הר פלדברג ואחרים. אפשרויות הטיול מגוונות ומוצלחות והלנים באחד ממאות מלונות ודירות נופש נהנים מהפתעה נעימה: כרטיס המעניק כניסה בחינם ל-100 אטרקציות ...

טיפים ליער השחור
טיפים ליער השחור

באיזה שדה תעופה הכי כדאי לנחות? איך להיכנס לאטרקציות הפופולריות בחינם? מהן מגלשות ההרים הכי מוצלחות? איפה הכי כדאי לאכול את עוגת היער השחור? טיפים מועילים שישדרגו את החופשה שלכם ביער השחור