תפריט עמוד

הוליווד – אבק כוכבים

סיור בהוליווד, שהיתה במשך שנים רבות המרכז של תעשיית הקולנוע. רבים מהמבנים של ימי הזוהר עוד פה וגם השטיח האדום נפרש מחדש בכל שנה לקראת טקס האוסקר הנוצץ

הוליווד קנתה את פרסומה כמרכזה של "תעשיית האשליות". עידן הזהב ההוא חלף, וכיום היא אינה מרכז תעשיית הקולנוע, אך המותג, כמו גם האשליה, נשאר. כמה מן המבנים של תקופת הזוהר נשארו בשדרת הוליווד המפורסמת, ולצדן צצו אינספור חנויות מזכרות לתיירים.

לב הוליווד הן שדרת הוליווד (Hollywood Boulevard), בקטע המכונה "Walk of Fame", שבין שדרת לה בראה (La Brea Ave) לרחוב גוור (Gower St), החורג גם לחלק מרחוב ויין (Vine St), שבין רחוב יוקה (Yucca St) לשדרת סנסט (Sunset Blvd) המפורסמת. כאן מונצחים השמות הגדולים של תעשיית הבידור באותיות זהב על גבי כוכבי ברונזה ורודים לאורך המדרכות. לא רק כוכבי קולנוע זוכים לכבוד לחקוק את שמם בשדרה, אלא גם אנשי תעשיית המוזיקה, הרדיו, הטלוויזיה והתיאטרון: וולט דיסני, דייויד בואי, האמפרי בוגרט, ג'ון וויין, אדי מרפי, דרו בארימור, פלסידו דומינגו, להקת הביטלס, לוסיל בול, כריסטופר ריב ודוריס דיי לצד לאסי, מיקי מאוס וביג ברד מ"רחוב סומסום", ורבים נוספים.

במספר 6925 נמצא מפעל הנצחה משגשג נוסף – הרחבה של התיאטרון הסיני של גראומן (Mann's Chinese Theatre). האגדה מספרת שראשיתו של המנהג להטביע את ידי ורגלי הכוכבים במרצפות הבטון של רחבת הקולנוע, היתה כאשר השחקנית נורמה טאלמיידג' ביקרה באתר הבנייה ודרכה בבטון הרטוב שבכניסתו. כיום מרצפות הרחבה מכוסות טביעות רגליים וידיים של המי והמי של הוליווד, בהם שירלי טמפל, קלארק גייבל, ג'ודי גרלנד, ג'ק ניקולסון, סטיבן שפילברג, טום קרוז, הריסון פורד, מרילין מונרו, רובין וויליאמס ואפילו הרובוטים המפורסמים מסרטי "מלחמת הכוכבים". חלקם הוסיפו הערות וברכות ד"ש לסיד גראומן, שהקים את התיאטרון, ויש מי שהגדילו לעשות והטביעו בבטון את הראסטות שעל ראשם, סיגרים, אפים ואפילו אקדח. אולם הקולנוע הנודע של התיאטרון מ-1927 ממשיך לפעול ולהקרין את הסרטים החדשים שמייצרת הוליווד, והרחבה משמשת גם כיום לפרמיירות סרטים נוצצות.

די מתבקש לנצל את הביקור בהוליווד לביקור בקולנוע, ואין מקום טוב יותר מהיכלות הקולנוע המפוארים ההיסטוריים של עיר הסרטים. פרט לתיאטרון הסיני, ישנם עוד שני בתי קולנוע היסטוריים נפלאים לעצירה לסרט בסגנון ימי הזוהר ההם. אל קפיטן (El Capitan) החל את דרכו כאולם תיאטרון ב-1926, ועל בימתו הופיעו גדולי השחקנים של שנות השלושים כבאסטר קיטון, הנרי פונדה, וויל רוג'רס וקלארק גייבל. ב-1941 הפך לאולם קולנוע, ובו נערכה הפרמיירה החגיגית לסרטו של אורסון וולס "האזרח קיין". אולפני דיסני שיפצו ושחזרו להפליא את המבנה היפהפה והמרשים, בעל תקרת הרוקוקו המוזהבת, וכיום הם מקרינים בו ממיטב תוצרת האולפנים, כאשר פסנתרן מנעים את זמנם של הצופים לפני תחילת ההקרנה ולעתים מקדימים מופעים חיים הקרנות מיוחדות. התיאטרון המצרי (Egyptian Theatre) נבנה ב-1922 על ידי סיד גראומן בהשראת קברו של תות ענך אמון שנתגלה באותה שנה. את המסך חנכה הפרמיירה של "רובין הוד" בכיכובו של דגלאס פיירבנקס. ב-1998 הושלמו עבודות שחזור ושיפוץ מאסיביות בהשקעה של 14 מיליון דולר במקום, והוא נחנך מחדש עם הקרנה חגיגית של "עשרת הדברות" בבימויו של ססיל בי מיל, לרגל מלאת 75 שנה ליום בו התקיימה הפרמיירה של הסרט באולם זה ממש. כיום מוקרנים בו סרטים עצמאיים, סרטים דוקומנטריים וסרטים קלאסיים.

מול התיאטרון הסיני ניצב מלון רוזוולט (The Hollywood Roosevelt Hotel) הוותיק, שאירח את טקס האוסקר הראשון ב-1929. בניגוד לסאגה הטלוויזיונית הארוכה של ימינו, טקס זה נמשך דקות ספורות בלבד, במהלכם חולקו 13 פסלונים. בשנות הזוהר של הוליווד אירח מלון היוקרה את השמות הגדולים של התעשייה, בהם ארול פלין, גלוריה סוונסון, לואיס בי. מאייר וקרול לומברד. בבריכת המלון צולמה השחקנית האלמונית מרילין מונרו למודעת הפרסומת הראשונה בכיכובה. במלון מוצגים מזכרות וצילומים מסרטים מפורסמים של התקופה ההיא.
כתובת: 7000 Hollywood Blvd

אין צורך להרחיק לכת אל משכנו החדש של טקס האוסקר – הוא נמצא ממש בהמשך הרחוב, באולם קודאק (Kodak Theatre) שבמרכז הוליווד והיילנד (Hollywood & Highland Center). אולם קודאק נפתח בנובמבר 2001 ומאז מארח מדי שנה את טקס האוסקר וכן הופעות בלט ומוזיקה ואירועים מיוחדים (גמר התוכנית "אמריקן איידול" למשל). אפשר לבקר בו באמצעות סיורים מודרכים. מרכז הוליווד והיילנד מציע שפע מסעדות, אולמות קולנוע, חנויות ומועדונים, מלון יוקרתי אחד ואולם באולינג.
כתובת: 6801 Hollywood Blvd (פינת Highland)

בשדרת הוליווד שוכנים מספר מוזיאונים שונים ומשונים, שחלקם עוסקים בצדדיה השונים של עיר הסרטים. בשדרת היילנד הסמוכה שוכן בניין מקס פקטור ההיסטורי (Max Factor) ובו מוזיאון הוליווד (The Hollywood Museum) ובו תלבושות, אביזרים, תפאורות ושאר מזכרות ותצוגות מעברה של הוליווד, כולל תא הכלא של חניבעל לקטר מ"שתיקת הכבשים". מוזיאון הבידור של הוליווד (Hollywood Entertainment Museum) נמצא משמאלו של התיאטרון הסיני, בקומפלקס הקולנוע גלקסי. המוזיאון הקטן אוצר בין קירותיו שלל ממורבילייה הוליוודית ותצוגות שונות, סט התפאורה של חדר השיגור והגשר של ספינת החלל אנטרפרייז מהסדרה המפורסמת "מסע בין כוכבים" (Star Trek), הסט המקורי של הבר הטלוויזיוני המפורסם "חופשי על הבר" (Cheers) וחדרו של סוכן ה-FBI הנועז פוקס מאלדר מ"תיקים באפילה". מוזיאונים קטנים יותר בשדרה הם מוזיאון השעווה של הוליווד (Hollywood Wax Museum) הלא מלהיב, המוזיאון הביזארי Ripley's Believe it or not המציג מוזרויות שונות ואותו ניתן לזהות בנקל בשל בובת הדינוזאור המבצבצת מגג הבניין, ולסיום תצוגת לבנים השוכנת בחנות ההלבשה התחתונה של פדריק (Federick's of Hollywood), בה מוצגים פרטי לבוש תחתונים שנלבשו על ידי כוכבים בסרטים ותוכניות טלוויזיה שונים, מהחזיות של מדונה, סיביל שפרד ופג באנדי (קאתי סיגל) ועד המחוך של אינגריד ברגמן.

בשדרת סנטה מוניקה נמצא בית הקברות המפורסם של הוליווד (Hollywood Forever Memorial Cemetary) שנוסד ב-1899. על מדשאותיו פזורים מבני מאוזוליאום ומצבות אבן מפוארות. הוא כה ציורי שאף שימש כאתר הסרטה לסרטים שונים, בהם "סיפורי אל.איי" ב-1991. על המפורסמים הנחים כאן את מנוחתם האחרונה נמנים רודולף ולנטינו, דאגלס פיירבנקס, ססיל בי. דה מיל, ג'ון יוסטון, באגסי סיגל ומל בלאנק, האיש שעמד מאחורי קולם של דמויות מצוירות קלאסיות כבאגס באני ודאפי דאק, ועל מצבתו מונצח הציטוט הנצחי: That's All, Folks!.
כתובת: 6000 Santa Monica Blvd

ממקומות רבים בהוליווד אפשר לראות את שלט הוליווד (Hollywood Sign) המפורסם שעל הר לי (Mount Lee) בשכונת הוליווד הילס. השלט הוצב ב-1923 כפרסומת לחברת נדל"ן, והכיל 4 אותיות נוספות, שהוסרו ב-1945: Hollywoodland. במקור נצץ השלט בעזרת אלפי נורות קטנות, שתוחזקו על ידי עובד מיוחד שגר בבית קט מאחורי אחת מאותיות ה-L. הטיפוס לשלט אסור על פי חוק, ועל המבקרים להסתפק בהצצה בו מרחוק (למשל מאחת מקומותיו של פרויקט הוליווד והיילנד).

תצפית נהדרת על השלט ועל לוס אנג'לס נשקפת ממצפה הכוכבים של פארק גריפית' (Griffith Park Observatory) שעל הר הוליווד, ממנו אפשר להשקיף גם על הכוכבים שבשמיים. המצפה הונצח בתוכניות טלוויזיה וסרטי קולנוע רבים. ארנולד שוורצנגר השקיף מכאן על אורות לוס אנג'לס בתחילת הסרט "שליחות קטלנית", וג'יימס דין צילם במקום סצנת קרב סכינים בסרט "מרד הנעורים" (כיום שוכנת במקום אנדרטה לזכרו). הפארק יפה ונעים לבריחה מהעיר בשעות היום, אך מסוכן לשוטט בו בשעות החשיכה.
כתובת: 2800 East Observatory Road

מבין האולפנים זוכים אולפני יוניברסל (Universal Studios) למספר המבקרים הרב ביותר. זהו למעשה פארק שעשועים מצליח, שהביקור באולפנים הוא רק חלק קטן ממנו בין מופעי ראווה ומתקני שעשועים שונים. אפשר לנסוע ברכבת בין הדינוזאורים מפארק היורה, לטוס במכונית הדולוריאן במתקן בהשראת הסרט "בחזרה לעתיד", לנסוע ברכבת ההרים של "המומיה", לרכב על אופניים מרחפות אל עולמו של אי.טי, לצפות בתצוגת אפקטים של הכישלון ההוליוודי המפואר "עולם המים" ועוד. בדוכן שבפארק אפשר להשיג הזמנות לצילומי תוכניות טלוויזיה שונות, בהן תוכנית הערב של ג'יי לנו. מחוץ לפארק נמצאת טיילת יוניברסל סיטי (Universal City Walk), מדרחוב ובו חנויות, מועדונים, ברים ומסעדות. מכיוון שהטיילת היא מחוץ לאולפנים, הכניסה אליה חופשית.

לאן נעלמו הכוכבים?

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.