תפריט עמוד

גרנדה וארמון אלהמברה

לגרנדה יש יתרון אחד בולט שמבדיל אותה מכל ערי אנדלוסיה – ארמון אלהמברה שנחשב בעיני רבים למקום היפה ביותר באירופה. אבל גרנדה מציעה הרבה יותר מזה ומי שיקדיש לה מעט יותר זמן יוכל ליהנות מעיר בעלת עבר מוסלמי מפואר והווה צעיר ותוסס

אי אפשר לבקר בגרנדה ולא להקדיש יום אחד לארמון אלהמברה הקסום הנמצא בשולי העיר מעבר לנהר דארו. הארמון המורי נבנה כאתר הפאר של המלכים במאה ה-13 וה- 14 והוא מופיע ברשימת נכסי התרבות העולמיים של אונסק"ו.
ארמון האלהמברה מורכב משלושה חלקים. הארמון המלכותי – קאזה ריאל, גני הגנרליפה והאלקאזאבה – המצודה הבנויה מלבנים אדמדמות שהעניקה לכל המתחם את שמו המפורסם (משמעות השם אלהמברה בערבית הוא "המצודה האדומה").
ההפתעה הנעימה ביותר במהלך ביקור באלהמברה היא שאפשר, בזכות המרחב, הגודל, מספר האולמות, החצרות והגנים, לספוג בו היטב את הפאר והשלווה המוסלמיים, מראות "אלף לילה ולילה" שקיימים בעיקר בדמיוננו.
באלהמברה גם אפשר להבין היטב מהי תפיסת הגן המוסלמית. גנים סימטריים וירוקים שמוליכים אל מרכז ובו שופעים מים רבים, טיפוח של צל, אכסדראות עמודים צוננות המקיפות חצרות סגורות – כל אלה מוכיחים את היתרונות של אדריכלים שהגיעו ממחוזות מדבריים וראו בגרנדה המשך ישיר של אפריקה ולאו דווקא עיר אירופאית.
מי שמחפש השלווה במהלך הביקור באלהמברה לא כדאי שינסה למצוא אותה בחצר האריות הנודעת, בה מצטופפים בכל שעה, גם בחורף, לא מעט מבקרים. החצר ההיסטורית והמרשימה הזו היא לב ליבו של המתחם כולו, אבל ברגע שממשיכים ונודדים ממנה אל האולמות והחצרות השוליים יותר, קל הרבה יותר למצוא פינה שלווה, שצופה על הגנים, או החוצה, אל בתיה של גרנדה.

בתולדותיו של הארמון קשורות דמויות היסטוריות רבות וכמה אירועים היסטוריים חשובים, וזהו פן נוסף המגביר את קסמו. בנו של שמואל הנגיד (יועץ למלך ומגדולי השירה העברית בספרד), הווזיר היהודי יוסף, שהיה, כמו אביו, אחד מיועצי השליט המוסלמי בגרנדה, לקח חלק בבניית האלהמברה. לפי אחת התיאוריות, הוא תכנן את חצר האריות המפוארת כהעתק של המזרקה שניצבה במקדש שלמה המלך בירושלים.
בסוף מארס 1492, שלושה חודשים לאחר נפילת הארמון לידי הנוצרים, חתמו המלכים הנוצרים פרדיננד ואיזבלה, על כתב הגירוש של יהודי ספרד. הטקס התקיים ב"אולם השגרירים" בארמון האלהמברה, שהיה מקום מושבם לזמן מה. במקום זה גם קיבל כריסטופר קולומבוס את האישור המלכותי להפליג מערבה, כדי למצוא את הנתיב הימי להודו. החיפוש הזה הוביל אותו לאחר מאה ימים לחופי אמריקה.
הסופר האמריקאי וושינגטון אירווינג, שזכה לגור בארמון במשך חצי שנה במאה התשע עשרה, כתב: "קסמו הייחודי של ארמון עתיק וחלומי זה הוא בכוחו להעלות בזיכרון פאר מן העבר, ולייפות את המציאות העירומה באשליות הזיכרון והדמיון".

שעות פתיחה: כרטיסי בוקר: מדי יום 8:30-14:00, כרטיסי אחר הצהרים: 14:00-18:00. ניתן לרכוש גם כרטיסים לביקור בלילה.
מחיר: כרטיס כללי: 13 אירו. כרטיס לגנים בלבד: 7 אירו.
פרטים נוספים: באתר אלהמברה

מבט מלמעלה אל הקתדרלה ורובע אלבייסין | צילום: פרנק ואן דן ברג

אחרי הביקור באלהמברה כדאי מאוד להקדיש זמן לביקור בעיר עצמה שיש בה המון מה לראות ולעשות. גרנדה, בעלת היסטוריה של 800 שנה של שלטון מוסלמי, מתהדרת במיטב הארכיטקטורה של אותם ימים. הבנייה בה נחשבה למפוארת במיוחד והאגדה המקומית מספרת על קבצן עיוור שנהג לזעוק: "רחמו עלי כי אין גורל אכזר יותר מלהיות עיוור בגרנדה". גם היום ניתן ליהנות משרידי העבר המפוארים של העיר.
רובע אלבייסין, הרובע המוסלמי העתיק של העיר, הוא אחד מאוצרותיה של גרנדה. רחובות הרובע מרוצפים אבן ולאורכם בנויות וילות שמאחורי חומותיהן מסתתרות חצרות פנימיות מטופחות ויפות שכדאי להתאמץ להציץ לתוכן. אפשר לראות כאן גם מזרקות ושרידי ביצורים מימי המוסלמים. כיום מתגוררים ברובע מהגרים מצפונה של אפריקה שהביאו לכאן דוכני קבב, בתי תה ואף בנו מסגד חדש.
אל תוותרו על ביקור בקתדרלה הגותית שנמצאת בלב רובע אלבייסין. בנייתה החלה בשנת 1523 והיתה מושפעת מהארכיטקטורה המוסלמית. חזית הקתדרלה מעוטרת פסלים ואילו בנייתו של המגדל, אחד מתוך שניים שתוכננו, לא הושלמה. אזור המזבח של הקתדרלה מרהיב במיוחד ומתייחד גם בפתרונות ארכיטקטונים יוצאי דופן. בצמוד לקתדרלה נמצאת הקפלה המלכותית בה קבורים המלכים הקתולים פרננדו ואיזבלה. בקפלה יש גם מוזיאון בו מוצגים ציורים שהיו חלק מהאוסף הפרטי של המלכה איזבלה, הכתר שלה וחרבו של המלך פרננדו.

להשלמת החוויה המוסלמית בגרנדה אפשר להגיע לטיפול מפנק באחד משני החמאמים שבעיר. מסורת הרחצה בחמאם נאסרה אחרי שהעיר נפלה בידי הנוצרים, אך המסורת לא נשכחה וחזרה לעיר ולאזור כולו. שני בתי החמאם מציעים דילים דומים שכוללים פינוק באמבטיה ומסאז' שנמשכים כשעתיים.

לפרטים נוספים: אתר המרחצאות הערביים

אחרי הביקור באתריה ההיסטוריים של העיר הגיע הזמן ליהנות מחייה התוססים בהווה. בילויי הערב בעיר כוללים אכילה מרובה של טאפאס ובילוי באחד מהברים החדשניים או במופע פלמנקו איכותי.

מידע נוסף על גרנדה באתר הרשמי של אנדלוסיה

קטלוניה: מסע תרבותי

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.