תפריט עמוד
• עונה מומלצת: חורף

• התאמת המסלול: לכל המשפחה


• קושי המסלול: בינוני


• אורך המסלול: שני קילומטרים וחצי

• משך המסלול: כשעתיים

• מפה: מפת סימון שבילים מספר 20 "הרי אילת"

• הגעה מאילת: ניסע בכביש הגבול המערבי (מספר 12) צפונה מאילת. לאחר עשרה קילומטרים וחצי, בקצה עליה ארוכה ומפותלת, נבחין בשלט שמאלה המורה על הר יואש. במקום זה נחנה את הרכב.

• ציוד נדרש: נעלי הליכה, שלושה ליטרים מים לאדם, כובע, קרם הגנה משמש, משקפי שמש.

• הקפצת רכבים: המסלול אינו מעגלי ונדרשת הקפצת רכבים. מהר יואש נשוב בכביש מספר 12 לכיוון אילת. כעבור כשני קילומטרים וחצי, בעיקול חד שמאלה, לפני סוף הירידה התלולה, נראה שלט המורה ימינה אל נחל יואש. ניתן להחנות את הרכב במפרץ חניה קטנטן בשולי הדרך. מימיננו נוכל לראות את השביל היורד משמאל ובמקביל לערוץ הנחל.

ממקום חניית הרכב, בהר יואש, יוצא השביל דרומה, בסימון שצבעו כחול ומקביל לו סימון שביל ישראל (כתום, כחול, לבן). בתחילה נלך בנוף שכולו אבן חול אדומה וחומה. נוכל להתרשם מהצורות היפות של הסלעים ומקניון נחל יואש המתחתר משמאלנו. כשנגיע אל צומת השבילים בה שביל שחור פונה שמאלה, נפנה ימינה בשביל לא מסומן שאורכו כ-300 מטר. הוא יוביל אותנו אל תצפית מרשימה אל עבר קניון נחל גשרון. נוכל להשקיף אל תחתית קניון הגרניט 130 מטר מתחתינו. מבט על סביבות הקניון יאפשר לנו לראות בבירור כיצד אבן החול המאוחרת לגרניט מונחת מעליה. ממערב לנו (צד ימין), נבחין על קו האופק בקונוס קטן ועליו עמוד. זוהי אבן גבול מספר 87 המפרידה בינינו לבין מצרים.

מהתצפית נשוב אל הנקודה בה מתפצל השביל השחור הפונה שמאלה מהשביל הכחול. אנו ממשיכים בעקבות הסימון השחור, היורד בתלילות מדרגת סלע גדולה עשויה אבן חול ומגיע לערוץ נחל יואש. הערוץ עצמו מכוסה מעטה רך של חול שמקורו בסלעים המרכיבים את שני עברי הנחל. כדרכן של אבני חול, גם כאן נוכל לפגוש בתצורות סלע מיוחדות המאפשרות לדמיון להתפרע. למרות שלכל אחד מאתנו עולם דמיוני משלו, מסכימים הרוב על כך שבקצה המצוק בגדתו הימנית (הדרומית) של הנחל ישנו סלע שמזוויות מסוימות נראה כמו דרקון קטן שבדיוק פורש כנפיו. פחות או יותר מתחתיו ישנם כמה שיחי דמיה לבידה. השיחים מתאפיינים בעלים ירוקים לבנבנים דמויי לב מאורך והם רעילים ביותר ולכן כמעט ואינם נאכלים. אך ישנו סוג של חגב שחור, הקרוי כושן ארסי, הניזון מהם. בגלל סוג מזונו, הופך הכושן ארסי ביותר בעצמו. המפגש עם כושן או אפילו כמה כושנים המסתתרים בין ענפי השיח הוא נפוץ בהחלט. לאור האמור כאן, כדאי מאוד שחרף סקרנותנו נוכח מראהו המרשים, נשמור את ידינו הרחק ממנו (מה גם שמדובר בבעל-חי מוגן).

בבת אחת משתנה נוף הנחל. מערוץ חולי רחב, תחום במצוקי סלע חול, גולש הנחל בתלילות אל עבר נחל שלמה, אליו הוא מתנקז. בקטע זה משתנה המסלע והופך לסלע גיר קשה וצהבהב. השביל נמשך מימין לערוץ הצר ויורד בתלילות לעבר הרכב שנראה בשולי הכביש שמתחתנו.

צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.