תפריט עמוד

• לאן? האלפים הגרמניים, בעיקר סביב אגם קונסטנץ.

• מתי? התקופה הטובה ביותר היא הקיץ, אלו החודשים המתאימים ביותר לטיולים רגליים. יולי ובעיקר אוגוסט עמוסים מאד. יוני וספטמבר הם חודשים נוחים יותר, אם כי כמה מבתי המלון והמסעדות עלולים להיות סגורים. מטיילים רבים באים לאזור דווקא בחורף, אז הם משלבים טיול בדרכים המושלגות, סקי וכמובן את חגיגות הפאסנאכט.

• למה? נופים יפהפיים, טירות קסומות, ארכיטקטורה פנטסטית (מלשון פנטזיה), אווירה עולצת.

• למי זה מתאים? הטיול מתאים בעיקר לחובבי טבע. הטירות הקסומות הופכות את האזור לאידיאלי לטיולי משפחות. הפאסנכט ימשוך את חובבי הפולקלור.

• לאן טסים? למינכן.

• תחבורה? ברכב פרטי. אפשר להתנייע גם ברכבות.

• כמה זה עולה ליום? יקר מאד! לפחות 100 אירו לאדם ליום.

לינדאו. עיר ציורית ומלאת קסם | צילום: אייסטוק

גרמניה, שנמצאת בלב אירופה, השפיעה יותר מכל מדינה אחרת – לטוב ולרע – על ההיסטוריה של אירופה. החל בקרל הגדול והקיסרות הרומית הקדושה, דרך הרייך השני של וילהלם הראשון ובנו פרידריך הגדול, עבור בשתי מלחמות העולם, ועד נפילת חומת ברלין. תולדותיה של גרמניה הן כמעט אלפיים שנות מלחמה. העמים השוכנים בארץ זו לחמו תחילה נגד לגיונותיה של רומי, לאחר מכן נגד ההונים, אחר כך כנגד הגאלים במערב ונגד הסלאבים במזרח. לא די היה במלחמות חיצוניות. גם כאשר היו טרודים נגד אויבים מבחוץ, לחמו העמים הגרמנים זה בזה: השבטים הטבטונים נלחמו אלה באלה, האיכרים נגד הנסיכים הפיאודלים, הקתולים נגד הפרוטסטנטים, המלכים זה בזה. גרמניה המאוחדת נולדה בשנת 1871, כאשר ביסמארק, ”קנצלר הברזל" הצליח לאחד את הנסיכויות הגרמניות לממלכה אחת.

בגרמניה המאוחדת חברו שיגעון הגדלות הנפוליאוני עם הדרוויניזם ויצרו את התנועה הרומנטית הגרמנית ואת השאיפה לאדם העליון, שיחד עם לאומנות הניבו את הנאציזם. המיליטריזם הגרמני שחבר לתורתו המטורפת של היטלר, הוליד בחטא את מעשה הזוועה הנורא ביותר בהיסטוריה – השואה. מכל מקום, לא יהיה זה נכון לדון את ההיסטוריה והעם הגרמניים לכף חובה בלבד, ולהתעלם מתרומתם העצומה לתרבות האנושית. יצירות האומנות המדיבאליות, הארכיטקטורה הגותית, הבארוק הגרמני של המאות ה-17 וה-18 וסגנון הבנייה של ה'באוהאוז' המודרני; המוסיקה של באך, בטהובן, פליקס מנדלסון היהודי וריכארד ואגנר האנטישמי; היצירות הספרותיות של גיתה, שילר, תומס מאן והיינריך היינה, וכמובן אגדות הילדים הרבות שגדלנו עליהן; הוגי הדעות קאנט, הגל, שופנהאור וניטשה; הציירים דירר והולביין; המחזאי ברטולד ברכט. כל אלו הם רק חלק מן השמות הבולטים בתחום ההומאני. גם בתחום המדע חלקם של ילידי גרמניה גדול. החל בגוטנברג ממציא הדפוס וכלה בוורנר פון בראון, שבנה את הטיל הראשון שבו שוגר אדם לירח. כמה אירונית ההיסטוריה: בין גדולי הגרמנים רב הוא מספרם של היהודים, ובראשם שתיים מדמויות המפתח של המאה העשרים: קארל מארכס ואלברט איינשטיין.

מרסבורג. העיירה מצודדת ביותר באזור אגם קונסטאנץ | צילום: אייסטוק

האם לנסוע לגרמניה? זו קודם כל שאלה מצפונית – חשבון נפש שיהודי צריך לערוך עם עצמו. יותר ויותר ישראלים מגיעים למסקנה שהעבר האפל איננו סיבה מספקת לדלג על המדינה המרכזית בכלכלת אירופה, בתולדותיה, ובהתפתחותה התרבותית. נפילתה של חומת ברלין ב-1989 והתמורות החברתיות העוברות על הארץ רק הגבירו את העניין בגרמניה ובגרמנים. לא קשה להבין את מי שמסרב לדרוך על קרקע גרמנית, אך אין לי ספק כי מדובר בגרמניה אחרת. האמת המרירה היא שקשה שלא להעריך את הגרמנים כאשר מבקרים בארצם. תכונות היסוד של האופי הגרמני – אהבת הסדר, כושר הארגון, משמעת וחריצות, אשר גרמו לעמנו סבל רב כאשר נוצלו לרעה, מחוללות פלאים כאשר הן משרתות מטרות חשובות. בגרמניה מחיר הוא מחיר, לוח זמנים הוא לוח זמנים. השירות הציבורי מתנהל בסדר מופתי והניקיון ראוי להערצה.

גרמניה היא לא רק תרבות עשירה. יש בה גם נופים יפהפיים: האלפים הבאווארים, עמק נהר ריין על טירותיו, האיים סחופי הרוח שבים הצפוני, והיער השחור. גרמניה היא מדינה גדולה (356,866 קמ"ר); עד כדי כך שבין הדרום, המרכז והצפון קיימים הבדלים מהותיים: בנוף, באקלים ובמנהגים. נמליץ כאן על טיול בדרום ההררי, בעיקר באלפים הגרמניים, הנמצאים בין אגם בודן (Bodensee) במערב לבין ברכטסגאדן (Berchtesgaden) שבדרום מזרח. הם אומנם נמוכים מהרכסים שמדרום להם, בשווייץ או באוסטריה, אך יש בהם פסגות שגובהן למעלה מ-2000 מ' מעל פני הים. שיאן הוא הר צוגשפיצה (Zugspitze) המתנשא לגובה של 2966 מ' – הגבוה במדינה.

אלטס שלוס. הטירה העתיקה ביותר בגרמניה שהשתמרה בשלמותה | צילום: אייסטוק


אם היה עלי לבחור אזור אחד בגרמניה – אחרי ברלין – הייתי ללא ספק בוחר בבוואריה. לדעת רבים, משקפת בוואריה את גרמניה כולה. גם אם אווירתה הקתולית בחלק מהמקומות ותושביה מסבירי הפנים משדרת חמימות יותר מאשר האזורים הפרוסיים של צפון המדינה. ניתן למצוא כאן כמה מן הסטריאוטיפים הגרמניים: מכנסי העור –לדרהוזן, בתי בירה, תזמורות של כלי נשיפה וטירות רומנטיות. מינכן בירתה היא גם לבו ונשמתו של האזור ויעד מרתק בזכות עצמה. בוואריה, שהיתה ממלכה עצמאית וצורפה לגרמניה רק על ידי ביסמארק ב-1871, מושכת תיירים כל השנה. באדן וירטמברג אף הוא אחד מאזורי התיירות החשובים ביותר בגרמניה, ושמען של עיירות הנופש שלו יצא למרחוק: אגם קונסטאנץ, היידלברג ובאדן באדן. ייתכן שאין הכרח לבקר בכל אלו, אלא די לרדת מהכביש הראשי אל הדרכים הצדדיות ביער בוואריה ולראות את הכפרים הקטנים שמעבר לנתיבם הכבוש של התיירים.

הטיול עובר בחלקן הדרומי של מדינות בוואריה (אין כל קשר לקרם המפורסם), שבפינה הדרומית-מזרחית של גרמניה למדינת באדן וירטמברג שבגבול אוסטריה ושווייץ. למרות שבוואריה יכולה למלא בקלות טיול בן שבוע, נראה לי נכון להתחיל את הטיול דווקא בלינדאו שבפינה הדרומית מערבית של גרמניה, במדינת באדן וירטמברג. הבחירה בלינדאו (Lindau) נפלה לא רק בגלל חינה, אלא בשל קרבתה למספר מדינות ומשום שניתן להגיע אליה תוך שעות ספורות, ממינכן (190 ק"מ) או מציריך (98 ק"מ). העיר נמצאת בקצה המזרחי של אגם בודן (Bodensee) שהוא לא רק מקום מקסים אלא גם ציר תחבורה בין אוסטריה, שווייץ וגרמניה. האגם הזה, הנקרא גם "אגם קונסטאנץ", הוא תחליף לים עבור תושבי האלפים, משני צדי הגבול, ומכונה בהומור "האוקיינוס השוואבי". צדו הגרמני הוא היפה ביותר משום שנשקפים ממנו מראה הפסגות השוויצריות והאוסטריות. באזור שלושה אתרי תיירות חשובים: קוסטאנץ, מרסבורג ולינדאו, הבנויה על אי באגם וקסמה העיקרי הוא ברחובותיה הצרים, הבנויים כמו תפאורה של תיאטרון בובות. העיירה המצודדת ביותר בעיני היא מרסבורג (Meersburg) ובה רחובות מדורגים וכרמים סביב סביב. טירת אלטס שלוס (Altes Schloss) היא הטירה העתיקה ביותר בגרמניה שנשתמרה בשלמותה. הרוזן צפלין נולד בקונסטאנץ, אך את ספינות האוויר הראשונות המוארכות שלו בנה בפרידריכסהאפן (Friedrichshafen), ועבודותיו מונצחות במוזיאון צפלין שבעיירה. המלצה מיוחדת היא טיול אופניים בין-מדינתי, באורך 270 ק"מ, המקיף את הבודנזה דרך גרמניה, אוסטריה ושוויץ ועובר לאורך החוף, שבמקומות רבים הוא תלול, ליד כרמים וחופים עם חלוקי נחל. המסלול משולט היטב. ניתן לשכור אופניים כמעט בכל תחנות הרכבת. בחברת Velotours שב- Mainsaustrasse 34 שבקונסטאנץ, משכירים אופניים באיכות גבוהה יותר וכן מארגנים טיולי אופניים. למטיילים יותר קונבנציונאליים, הדרך הנוחה ביותר לנוע בין עיירות האגם היא דווקא במעבורות, משום שהכביש היפהפה פקוק לעתים קרובות. זהו מקום מובהק לתיירות קיץ. אך למי שמתעקש להגיע בחורף, המלצה מיוחדת לכוון את סיורו לחגיגות הפאסנאכט המתרחשות בקונסטאנץ. זהו הערב האחרון של הקרנבל (המארדי גרא), לפני יום ד' של האפר ותחילת צום הארבעים.

פסגת צוגשפיצה, הגבוהה ביותר בגרמניה | צילום: אייסטוק


אמנם, הקרנבל מתקשר בדרך כלל, אסוציאטיבית, עם אמריקה הדרומית, אבל מקורו באירופה וערים קתוליות רבות, כמו ניס או באזל, מושכות אלפי תיירים מדי שנה, שבאים ליטול חלק בקרנבלים שלהם. במשך כל הלילה מתקיימות בעיר תהלוכות עליזות ובבארים מסיבות פרועות.

מלינדאו יש לנסוע מזרחה, בכביש מס' 12 המכונה גם "כביש האלפים". חוצים את עיר הקייט Isny ומגיעים אל קמפטן (Kempten) המפורסמת בגבינותיה. לאחר שאוכלים כריך של גבינות, עוזבים את כביש זה ונוסעים דרומה-מזרחה בכביש מס' 309, אשר הופך בהמשך לכביש מס' 310 ומגיעים לעיירה פיסן (Fussen) המוקפת אגמים. בפיסן יש מנזר, טירה ודוגמאות מרהיבות עין לאדריכלות הבארוק, אך התיירים פוקדים אותה בעיקר בזכות שתי הטירות – "הטירות המלכותיות" (Konigsschlosser) שבשוואנגאו (Schwangau) הסמוכה, המכונות "נפלאות בוואריה". שתי הטירות קשורות במלך לודוויג ה-2 והמעניינת יותר ביניהן – נוישווינשטיין (Neuschwanstein) – היא יצירתו של לודוויג עצמו. הערבוביה הפנטסטית של סגנונות אדריכליים – פרי שיגיונותיו של לודוויג – שימשו השראה לטירת "ארץ הפנטסיה" של וולט דיסני. תצפית משכרת על הטירה נשקפת מ- Marienbrucke – הגשר מעל מפל המים והערוץ העמוק, ממש מעל הטירה. תחנת הביקור הבאה היא Wies הסמוכה ל- Steingaden (כביש מס' 17). כנסיית הרוקוקו שנבנתה שם היא יצירת פאר של ממש. בדרך עוברים מספר אתרים מרשימים כמו גשר Echelsbach והעיירה Oberammergau על חרטי העץ שלה, שלאורך דורות מתפרנסים מגילוף צלמיות מעץ. מדי עשר שנים מתקיימות כאן תהלוכות חגיגיות ודרמטיות בשבוע הקדוש של חג הפסחא. היעד הבא הוא גארמיש-פארטנקירכן, שהיא עיירת הסקי המפורסמת ביותר בגרמניה. המקום הינו איחוד של העיירה Garmisch עם Partenkirchen הקטנה יותר. זהו המקום (בהא הידיעה) לצאת לטיולים רגליים בסביבה.

אזור גארמיש-פארטנקירכן, ממנו אפשר לצאת לטיולים רגליים בסביבה | קריסטין ספיד

מסלול קצר מוביל מגארמיש אל הערוץ העמוק פארטנאקלאם (Partnacklamm) ומתפתל מעל הנחל ומתחת למפלי מים. יש לעלות ברכבל עד לתחנה הראשונה על מסלול גראסק (Graseck) ולהמשיך לפי השלטים.
הטיול הפופולרי ביותר הוא אל פסגת צוגשפיצה, הגבוהה ביותר בגרמניה (2963 מ'), בסדרה של רכבלים או בהליכה רגלית האורכת יומיים.
טיול קצר וקל הרבה יותר מוביל מפאטרנקירכן אל פסגת Wank, ממנה נשקף מראה נפלא. בנוסף ליופי הכללי ולטיולים הרגליים, ידועה גארמיש (כך היא מכונה בפי המקומיים) במסעדותיה הטובות, המתמחות בהגשת בשר צייד.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.