תפריט עמוד

הזריחות והשקיעות היפות בארץ

הזריחות הכי יפות

שחרות
הזריחות הכי יפות, מסכימים רבים, הן במדבר. כשקרני השמש הראשונות מגלות בהדרגה את המרחבים החשופים, ומעניקות להם שלל צבעים.

בשולי בקעת עובדה, על מצוק נישא מעל הערבה, נמצא חאן שחרות, מרכז אירוח מדברי. מנקודת התצפית שלו תוכלו לראות את המראה המרהיב של השמש העולה מעל הרי אדום, מעקבה שבדרום וצפונה.

הגעה: מכביש 40 פונים מערבה בצומת שיזפון לכביש 12. ממנו פונים דרומה, על פי שילוט לחאן שחרות (ולבסיס הצבאי עובדה).

הר שלמה
זוהי "זריחה למיטיבי לכת": כשעתיים לפני עלות השמש נטפס בשביל הרחב של נחל שלמה העילי (שביל מסומן כחול) אל פסגת ההר. את הקטע האחרון יש לבצע כשכבר עולה אור השחר, ואז – קפה קטן על גזייה, עוגיות מתוקות להחזרת האנרגיה והשמש עולה מעל הרי אדום ומדין. הערבה, מפרץ אילת, הרי עבר הירדן, הרי אילת והרי מזרח סיני הם התפאורה היפה ביותר שאפשר לבקש, וגם מקבלים, בשפעת צבעים בלתי רגילה.

יורדים באור יום מן הפסגה לצפון־מזרח בקניון המפלים (מסומן אף הוא בכחול) וממשיכים עד דרך הרכב של נחל נטפים, שאיתה נחזור לאילת.

הגעה: השביל הכחול יוצא מכביש מספר 12, בערך באמצע הדרך בין אילת למעבר הגבול נטפים. יש שילוט.

אזהרה: למיטיבי לכת ובעלי ניסיון בלבד! המסלול אורך כחמש שעות וכולל טיפוס תלול וירידות בסולמות ובחבלים. יש להצטייד במפה, באוכל ובמים. בקיץ חובה לסיים את המסלול עד עשר בבוקר ולהצטייד בארבעה ליטרים מים לאדם. המסלול אינו מעגלי.

אפשרות קלה יותר בהרי אילת: מול חוף אלמוג באילת יוצא שביל (סימון כחול) אל הר צפחות – הטיפוס קל בהרבה והתצפית מרשימה לא פחות.

שדה בוקר
עומדים על שפת המצוק ברחבת בית ספר שדה או באחוזת הקבר של בן גוריון, צופים אל נחל צין והמרחבים שסביבו ורואים את השמש עולה מעליהם וצובעת את הנוף בגוונים שמשתנים לנגד העיניים.

הגעה: מכביש 40 פונים לפי השילוט למדרשת בן גוריון (ולא לקיבוץ שדה בוקר, כחמישה קילומטרים צפונה משם). עוקבים אחר השילוט לאחוזת הקבר.

מצוקי דרגות
מרכז טיולי המדבר הקטן של מצוקי דרגות יושב על שפת מצוק מדבר יהודה בגובה 500 מטר מעל לים המלח. אם מגיעים בערב (יש במקום חדרי אירוח צנועים), אפשר לנסות לזהות אתרים ויישובים בהרי מואב שממול, לפי מקבצי האורות המבליחים בחשיכה. ואילו הזריחה – היא פשוט מדהימה, ולאין ערוך יפה יותר מן הזריחה הנצפית ממצדה.
בהמשך מומלץ לרדת בשביל היפה אל מערות מורבעת ואל מפגש הקניונים של ואדי משאש וואדי חלחול (הלא הם נחל דרגה ונחל תקוע) – כשעתיים טיול (המעוניינים בהרפתקה יירדו אל מערות מורבעת ומהן, במורד הקניון הנפלא של ואדי דרג'ה, אל חוף הים, כשש שעות הליכה).

הגעה: מכביש חוף ים המלח פונים מערבה בצומת מצוקי דרגות ומתפתלים עם הכביש עד למצוקי דרגות.

קרני שמש ראשונות על הרי ירושלים, תצפית מהסטף | צילום: ברוך גיאן

הסטף
מבט מרחבת הסטף על הרכסים ההולכים ומתבהרים של הרי ירושלים, על עין כרם ועל אפיקו של נחל שורק כשהוא מלא באדי בוקר או בעננים – זהו מחזה מרגש. לצד חובבי זריחות תמצאו שם אנשים שהולכים, רצים ורוכבים על אופניים בשעת הבוקר המוקדמת, ומשלבים פעילות ספורטיבית עם מנוחה רומנטית. מכאן אפשר לרדת לטייל בין הנקבות והמעיינות של הסטף.

הגעה: נוסעים על כביש מספר 1 (ירושלים תל אביב) ובצומת הראל פונים דרומה ונוסעים עד מעגל התנועה. שם פונים לפי השילוט לסטף ונוסעים עד לרחבת החניה, שבה כמה ספסלים ונקודת תצפית מסודרת. מכאן גם מתחילים מסלולי ההליכה היורדים אל הסטף, ואפשר גם להמשיך לרדת עם הרכב עד סמוך לאתר, ולהמשיך אל הנקבות, המעיינות והטרסות.

המוח'רקה
פסגת קרן כרמל, שבצפון מזרח הר הכרמל, ידועה יותר כ"מוח'רקה". כאן התחולל המאבק בין אליהו הנביא לנביאי הבעל – כך, על כל פנים, על פי המסורת המשותפת ליהדות, לנצרות ואף לאיסלאם. בסוף המאה ה־19 הוקם כאן מנזר כרמליתי, הפעיל עדיין וניתן לבקר בו. לצידו של המנזר אפשר לשבת עם שחר בנקודת התצפית ולראות איך רמות מנשה, עמק יזרעאל, צפון הרי השומרון, הגלבוע, הגלעד, הגליל ואפילו פסגת החרמון מתגלים אט־אט תחת קרני האור הראשונות.

הגעה: כביש המוביל לאתר מסתעף מכביש 672, בקטע המחבר את דליית אל־כרמל לצומת אליקים.

פארק השרון
לא חייבים להרחיק לצפון הארץ או לדרומה כדי לחזות בזריחה מרהיבה. ממש במרכז הארץ, בפארק השרון שמדרום לחדרה, תוכלו לצפות באחת הזריחות היפות ביותר. זהו אזור מישורי עם גבעות חול נמוכות, והזריחה שם מרהיבה במיוחד כי השמש העולה יוצרת קווים של רכסי חול זה אחרי זה וצלליות של עצי אלון עתיקים ועצים אחרים.

הגעה: מכביש 4 פונים מערבה (ימינה) כשלושה קילומטרים דרומית לחדרה, בדרך כבושה שתחילתה צמודה ליציאה מתחנת הדלק "דור" (מומלץ לפנות מתוך תחנת הדלק). לבאים מדרום אין פנייה מערבה, ויש להמשיך עד הכיכר בכניסה לחדרה ולחזור דרומה. חונים בקצה חורשת האקליפטוס, וממשיכים ברגל עד לבריכת יער, המשתרעת מדרום. אפשר להמשיך עוד מערבה – אך אל תשכחו להסתובב כדי לראות את קרני השמש הראשונות.

כוכב הירדן
בכוכב הירדן, סמוך למבצר הצלבני המרשים, נראה את השמש עולה מעל רמת אירביד שבצפון הגלעד, כשנופי בקעת הירדן, רמת הגולן, דרום הכנרת ורמות הבזלת של הגליל התחתון מתגלים אט־אט. מפה טופוגרפית ומעט אינטואיציה יסייעו לנו לזהות את כפרי הגלעד ועמקי הנחלים היורדים מהם לירדן (עמק נהר הירמוך, ואדי ע'רְבּ ובו סכר ומאגר מים גדול, ואדי זַקְלַאבּ, ואדי אל יַבְּס), ואת שרשרת יישובי תעלת הע'ור שלרגלי הגלעד.

ממש מתחתינו פרושים יישובי בקעת כנרות ובקעת הירדן וכן מפעל נהריים המפורסם. ואחרי הזריחה – ארוחת בוקר בצל עצי האקליפטוס וביקור במבצר הנהדר (שנמצא בתחומי הגן הלאומי כוכב הירדן והכניסה אליו – בתשלום).

הגעה: נוסעים על כביש הבקעה ופונים מערבה בצומת כוכב הירדן. עם הגיעכם לאתר הקיפו את המבצר מדרום ותגיעו אל חניה ולצידה תצפית מסודרת.

מצוק הארבל
בקעת ארבל ושדותיה החקלאיים יפה להפליא בשעת בין ערביים – השעה שבה נמליץ להגיע לכאן. אם יש לכם מעט זמן, מומלץ לבקר בשרידי היישוב ובית הכנסת העתיק של ארבל (שביל נוח יורד לכאן מן הקצה הצפון־מערבי של המושב). במושב ארבל יש כמה חדרי אירוח יפים.

עם שחר ניסע בדרך הטובה העולה מתון־מתון מן המושב עד לחניון הסמוך לראש מצוק הארבל. השמש תתגלה בין תלי הגעש של הגולן הדרומי מולנו ותאיר על נופיה הנהדרים של בקעת כנרות ואגם הכנרת. המראה מכאן, בכל שעה, הוא מהיפים בארץ.

שביל יפה יורד מראש המצוק אל מבצר ארבל (קלעת אַבְּן מען) הדבוק לקיר המצוק, וממנו אל הכפר הבדווי וואדי חמאם, הסמוך למוצאו של נחל ארבל אל בקעת גינוסר. פיקניק ושחייה באחד מחופי הכנרת הם הדבר הטוב ביותר שאפשר לצפות לו בסיום ההרפתקה קטנה הזאת.

הגעה: למושב ארבל מגיעים מכביש 77.

אגמון החולה מתעורר | צילום: יוסי אשבול

אגמון החולה
מראה מרהיב במיוחד יתגלה למי שיצפין לאגמון החולה בבוקר חורפי. כשהשמש עולה מעל הגולן והשמים נפרשים מעט, מתקבל אפקט בלתי רגיל: השמש מאירה את האגם עצמו, כשהשמים והעננים הכתומים משתקפים במימיו. ואז העגורים, השקנאים והשחפים מקיצים וחוצים את הרקיע, ומוסיפים קישוט לתמונה. כדי לבקר באגמון החולה בשעת זריחה יש להצטרף לסיורי הזריחה שמוציאה קק"ל, האחראית על האתר, בימי שישי ושבת (לכניסה עצמאית האתר פתוח מהשעה 9:00 בבוקר).

הגעה: נוסעים צפונה על כביש 90, עוברים את יסוד המעלה ואת הפנייה לשמורת החולה, ואחרי ארבעה קילומטרים פונים ימינה בפנייה המשולטת לאגמון החולה.

3 שקיעות יפות במיוחד

ראש הנקרה
כל חוף ישראלי יפה להפליא בשעת שקיעה, אבל בראש הנקרה, עם הים שפרוש מתחת מלוא העין, השקיעה מדהימה במיוחד. עוד אפשרות רומנטית באזור: צעידה נינוחה בשעת השקיעה מחוף אכזיב עד ראש הנקרה. שישה קילומטרים של קסם צרוף.
הגעה: כביש 4, צפונית לנהריה

יפו העתיקה
אבי טולדנו שר על יפו שאין כמוה בלילות, אבל אל תחכו ללילה. לפנות ערב, כשהשמש צובעת את העולם בכתום, אפילו גורדי השחקים התל אביביים נראים רומנטיים להפליא.
הגעה: נוסעים או הולכים דרומה לאורך הטיילת עד כיכר השעון, ומשם מטפסים לכיוון העיר העתיקה

מצפה רמון
ממש כמו הזריחה, גם השקיעה במדבר יפה במיוחד. אם תגיעו בזמן למרפסת התצפית של מרכז המבקרים במצפה רמון תזכו במראה צבעי שקיעה מרהיבים.
הגעה: כביש 40 דרומה מבאר שבע עד הכניסה למצפה רמון, ומשם בעקבות השילוט

לטייל עם אופניים בנגב

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מישראל

חוזרים לאילת: להירגע מול הים
חוזרים לאילת: להירגע מול הים

אחרי שאירחה מפונים בכמות הזהה למספר תושביה, אילת מנסה לחזור לשגרה ומייחלת לשובם של הנופשים. עם מיזם תיירותי חדש, שנקרא לוקאלס, ומקומות מושלמים להירגע, לאכול טוב ולמלא מצברים, העיר הדרומית היא המקום הנכון בימים אלו

מבוא לנדודים 64: הגברת של הטאבון
מבוא לנדודים 64: הגברת של הטאבון

רונן רז חונה על הכרמל הגשום והסוער, ומרגיש בבית. הוא מזדהה עם הקדמונים הפרהיסטוריים שאהבו לחיות בהר ובחוף הכרמל, אשר להם שפע מכל טוב - אדמה פוריה וגשם רב שהניבו צמחי מאכל, פירות ופטריות, יערות שהזינו את האש, ...

עין קינייא: כפר המעיינות הנסתר
עין קינייא: כפר המעיינות הנסתר

מבין ארבעת הכפרים הדרוזיים בגולן, עין קנייא הוא הפחות מוכר. יואב יעקובי ממליץ לא לוותר, ולהתרשם מזרימת נחל סער (בחורף), מהטראסות החקלאיות (בזמן הפריחה), מהגראפיטי הצבעוניים ופסלי האבן, ומהאתרים הרבים סביב הכפר. בתכנון בקרוב: שביל המעיינות, בין התצפיות ...