תפריט עמוד

קרואטיה – שלושה מסלולים מומלצים

הטיסות לקרואטיה מכתיבות כמה אפשרויות לתכנון הביקור במדינה. בין אם אתם נוחתים באופאטיה, דוברובניק או זגרב, תמצאו כאן הצעה למסלול שמתאים לכם

אורכו הכולל של קו החוף הקרואטי 5,800 קילומטרים. כשליש ממנו קו חוף יבשתי, לאורך חוף הים האדריאטי ושני שליש קו החוף של האיים הירוקים, שמבצבצים מן המים בכל מפרץ כחול. בקיץ זוכה קו החוף הקרואטי לפופולריות גדולה.

הטיסות לקרואטיה מכתיבות כמה אפשרויות לתכנון הביקור במדינה. נקודת הפתיחה המשמעותית ביותר בתכנון טיול כזה היא היכן נוחתים. רוב הטיסות המוזלות יוצאות לשני יעדים – אופאטיה ודוברובניק. שתיהן ערי חוף על שפת הים האדריאטי, ושתיהן מציעות מגוון גדול של אפשרויות טיול ובילוי בהן ובסביבתן. חשוב לזכור שהמרחק ביניהן גדול מאוד. אופאטיה, בקצה הצפון מערבי של קרואטיה, מרוחקת כ-650 קילומטרים מדוברובניק, בקצה הדרום מזרחי.

אם מתחשבים במקום אליו טסים יש בעצם שלוש אפשרויות לתכנון הטיול בקרואטיה. האחת – אם נוחתים באופאטיה, השנייה אם נוחתים בדוברובניק והשלישית, אפשרית בטיסות סדירות ויקרות יותר, אם נוחתים בדוברובניק וחוזרים בטיסה מזגרב, בירת קרואטיה, הנמצאת בלב המדינה ולא על קו החוף.

1. נחיתה והמראה מאופאטיה
כדאי לעשות אבחנה ברורה: למרות מאמצי השיווק הבלתי נלאים שמושקעים בה עכשיו, העיר אופאטיה ראויה לשלט אזהרה בצבעים זרחניים. היא עיר קיט מזדקנת, עם יופי אוסטרו-הונגרי ותיק, שאין בה אתרים מעניינים או חשובים. יש בה רחוב ראשי נעים, ששדרת עצי דקל מעטרת אותו ושורת בתי קפה מפוארת, כמיטב המסורת המרכז אירופית. חוף הים שלה מכוסה בבטון, המחירים בה יקרים יותר מאשר במקומות אחרים וקשה למצוא בה את הקסם שהקנה לה מוניטין לפני כמאה שנה. המיקום שלה, לעומת זאת, טוב מאוד, ומאפשר להשתמש בה כבסיס יציאה נוח לטיולים בחלק הצפון מערבי של קרואטיה, בחצי האי איסטריה (איסטרה בקרואטית) ובסלובניה הסמוכה.
אם טסים לאופאטיה לא כדאי להתחייב להתגורר בה במהלך כמה ימים רצופים או שבוע. כדאי יותר לצאת ממנה לסיורים בסביבה במכונית שכורה וללון במקומות מזדמנים לאורך המסלול. אם בכל זאת שוהים באופאטיה כדאי ללכת כעשרים דקות במעלה החוף, מעבר לנמל הקטן, ולהגיע לכפר בשם וולוסקו (Volosko), בו יש אווירה כפרית, אינטימית ונעימה מאוד וסבך סמטאות קטנות בין בתים צבועים לבן.

הרוצים ליהנות בכל זאת מחוף ים יפה סמוך לאופאטיה צריכים להרחיק עד מדביה (Medveja), כשבעה קילומטרים דרומה. זהו כפר קטן עם חוף יפהפה שמאפשר להבין ממה מתפעלים כאשר מדברים על חופיה של קרואטיה.

הטיול הראשון אליו כדאי לצאת הוא לאיסטריה. אופאטיה שוכנת בקצה הצפון מזרחי של משולש חצי האי איסטריה. זהו חבל הארץ הקרואטי הקרוב ביותר למערב אירופה ובייחוד לאיטליה ואוסטריה. העובדות האלה גורמות לכך שיבקרו כאן יותר תיירים ממדינות אלה, בייחוד בחודשי הקיץ. למרות זאת, החוף המערבי של איסטריה, בייחוד באזור העיירה רוביני, הוא עדיין אחד החופים הנעימים, השקטים והיפים בחלק הצפוני של קרואטיה. אם חוצים את חצי האי, נמשכת הנסיעה מאופאטיה לרוביני רק כשעה וחצי. רוביני עצמה היא עיירה נעימה, שהתפרסמה בשנים האחרונות כמקום מושבם של אמנים רבים, מה שמקנה לסיור בה נופך מיוחד. בפתחי רבים בן הבתים מוצגים ציורים של בעל הבית, כמעט כל חנות היא גם גלריה לאמנות ובתי הקפה זוכים לעיצוב עמוס באמנות מקומית. כדאי מאוד לטפס בסמטאות המפותלות לראש הגבעה, עליה ניצבת הכנסייה המקומית, לידה, בין עצים, על משטח דשא צופה לים, יש בית קפה נעים ששייך למוזיאון המקומי. מכאן רואים את המפרץ, את בתי העיירה וכמה מן האיים הקטנים הסמוכים לחוף.

טיול אחר מאופאטיה, בכיוון צפון, מוביל לגבול סלובניה (20 קילומטרים). המעבר בגבול פשוט ובדרך כלל ללא ביקורת. חמישים קילומטרים מצפון לגבול נמצאות המערות הקרסטיות הגדולות של פוסטוינה ושאקוצ'יאן, שמאפשרות יום טיול מרתק, באוויר צונן ואפלולי. הטמפרטורה במערות אינה עולה על שמונה מעלות ובקיץ זה יתרון חשוב. אם ממשיכים לנסוע צפונה, כמאה קילומטרים מאופאטיה שוכנת לובליאנה, בירת סלובניה ושישים קילומטרים נוספים צפונה (סה"כ 160 קילומטרים מאופאטיה בכבישים טובים) נמצא אגם בלד, אחד המקומות היפים והפופולריים ביותר בסלובניה.

אפשרות נוספת לטיול מאופאטיה היא בכיוון מזרח – לשמורת אגמי פליטוויצה, אחד מאתרי הטבע היפים בקרואטיה ובאירופה כולה. הנסיעה מאופאטיה לפליטוויצה נמשכת לפחות שלוש שעות ולא כדאי לנסות לדחוס את הביקור ליום אחד. מוטב לישון סמוך לכניסה לפליטוויצה ולהקדיש לפארק יום שלם ונינוח.

2. נחיתה והמראה מדוברובניק
היתרון של אפשרות זו טמון בכך שדוברובניק היא עיר יפה ומרתקת, שאפשר לסייר בה וליהנות ממנה במשך כמה ימים. העיר העתיקה של דוברובניק, החומה והמסעדות בסמטאות האבן ובנמל הדייגים משכיחים את הרצון לצאת מן העיר. אם בכל זאת רוצים לסייר בסביבה אפשר לשוט כעשרים דקות לאי מילייט (Miljet) שחלק גדול ממנו הוכרז כשמורת טבע, או להרחיק עוד קצת לאיים כקורצ'ולה (כשעתיים נסיעה ועשרים דקות שיט במעבורת או שלוש שעות שיט ישיר) או חוואר (כשלוש שעות נסיעה ושיט). בכל אחד מהם אפשר לבלות ולסייר יום אחד או יותר.

אפשרות נוספת לטיול מדוברובניק היא לנסוע דרומה ולחצות את הגבול למונטנגרו השכנה. יש סיורי יום מאורגנים מדוברובניק ואפשר כמובן ללון בקוטור או באחד הכפרים השכנים ולסייר במונטנגרו במשך כמה ימים.

חובבי הפארקים, המים והמפלים ייאלצו במסלול זה לוותר על נפלאות פליטוויצה הרחוקה מאוד, ולהסתפק בפארק אחר, קטן יותר, אבל יפה מאוד ומרשים בשפעת המים האדירה שלו בשם קרק (לא לבלבל עם אי צפוני יותר בשם זהה), ליד העיירה סקארדין. הנסיעה מדוברובניק נמשכת כשלוש וחצי שעות (200 קילומטרים) והמאמץ כדאי. באותה הזדמנות אפשר לבקר גם בטרוגיר, עיר חוף מבוצרת ומעניינת צפונית מערבית מספליט.

3. אפשרות זו, לאלה שטסים לדוברובניק וחוזרים מזאגרב (או להיפך) מאפשרת לתכנן טיול שנמשך שבוע וכולל את דוברובניק, את האיים שנזכרו במסלול הקודם, את פארק קרק ואחר כך את חלקיה הפנימיים של קרואטיה ובעיקר את פארק פליטוויצה. אם רוצים להקדיש לפחות יומיים לדוברובניק, יום למילייט, יום לקורצ'ולה, יום לחוואר, יום לקרק ויום לפליטוויצה קשה מאוד להספיק משהו נוסף בשבוע עמוס כזה. תכנון זה, בשונה מן השניים הראשונים, מחייב לישון כמעט בכל לילה במקום אחר. זו לא בעיה ממשית כי יש בקרואטיה היצע גדול מאוד של מקומות לינה ברמות שונות, אבל זו טלטלה לא נוחה במיוחד. יחד עם זאת, בטיול כזה זוכים להכיר חלק גדול מקו החוף הקרואטי ואפשר ליהנות, בייחוד באיים כקורצ'ולה וחוואר, מכמה חופים מבודדים ויפים במיוחד.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.