תפריט עמוד

צ'יצ'ן איצה, מקסיקו – הפירמידה הגדולה

הפירמידה בצ'יצ'ן איצה (Chichen Itza) שביערות העד של חצי האי יוקטן (Yucatan) במקסיקו מייצגת את מסורתן של התרבויות המפוארות של מרכז אמריקה: מופלאה מבחינה מתמטית ומרתקת מבחינה רוחנית. העיר הוקמה במאה החמישית לספירה, ננטשה בפתאומיות בשנת 692, אבל יושבה מחדש על ידי בני שבט האיצה, שמיזגו אלמנטים מהמאיה ומהתרבות הטולטקית לכדי תמהיל דתי חדש. במאות ה-13-11, הגיעה העיר לשיא פריחתה והפכה למרכז טקסי חשוב. מנהג קורבנות האדם רווח מאוד באותה תקופה. האתר בצ'יצ'ן איצה נחשב כיום לפסגת תרבות המאיה ולאחד האתרים הפופלריים ביותר במרכז ובדרום אמריקה.

מבנים מרשימים רבים נשמרו בצ'יצ'ן איצה – היכל אלף העמודים, מקדש הלוחמים ומגרש משחקי כדור עצום בשטחו – אבל הפירמידה, שנבנתה בסביבות שנת 500, כמעין לוח שנה מיסטי, עולה על כולם. היא מורכבת מתשע קומות אבן, כנגד תשעת העולמות שבממלכת החושך. בכל אחד מארבעת צדדיה מטפסות 91 מדרגות תלולות לפסגה, ויחד עם מדרגת הכניסה הן יוצרות את מספר ימי השנה. ראש המבנה הוא דוגמה לדת האקלקטית של האיצה: זה לצד זה עומדים פסליהם של צ'אק, אל המים והגשם בתרבות המאיה, ושל קוקולקאן (Cuculcan) , נחש הנוצות הטולטקי. קוקולקאן, המוכר יותר כקצאלקואטל, היה האל המרכזי של הטולטקים והפירמידה מוקדשת לו. בכל שנה, בימים שבהם אורך היום והלילה משתווים (21 במרץ ו-21 בספטמבר), בערך בשלוש אחרי הצהריים, מתרחשת תופעה מדהימה: השמש מטילה צל בצורה של שורת משולשים שווי שוקיים, הנראה כגופו של נחש, והוא מזדחל במורד הפירמידה עד להתלכדות עם פסלי ראשו של האל-נחש שהוצבו בתחתיתה. קוקולקאן יורד שוב אל ברואיו. כדי ליצור אפקט כזה היה צורך בתצפיות אסטרונומיות וביכולות חישוב שאירופה של ימי הביניים לא הכירה.

מיקום והגעה: האתר הארכיאולוגי נמצא בצפון חצי האי יוקטן (Yucatan), אליו ניתן להגיע בטיסה פנימית או באוטובוס לפיסטה (Piste), המרוחקת כשני קילומטרים מהאתר.

עונה מומלצת: אוקטובר-מאי

 

(מתוך כתבה של אור רכלבסקי שהתפרסמה בעבר במסע אחר)

 

מחול הקקאו, אגם אטיטלן, גואטמלה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.