תפריט עמוד

7 פלאי תבל החדשים

ב-2007 נבחרו בליסבון שבעת פלאי תבל החדשים. השביעיה הזוכה: החומה הסינית, פטרה בירדן, הקולוסיאום ברומא, טאג' מהאל בהודו, מאצ'ו פיצ'ו בפרו, פסל ישו בריו, צ'יצ'ן איצה במקסיקו. כל מה שרציתם לדעת עליהם השבוע בפרויקט המיוחד

בתום תהליך שנמשך כחמש שנים נבחרו בשנת 2007 בליסבון שבעת פלאי תבל החדשים. השביעיה הזוכה כוללת את החומה  הסינית שאורכה יותר מחמשת אלפים קילומטרים, העיר הנבטית בת אלפיים השנה החצובה בסלע פטרה בירדן, עיר האינקה המסתורית מאצ'ו פיצ'ו בפרו, הקולוסיאום, זירת הגלדיאטורים הענקית שהכילה חמישים אלף צופים ברומא, המאוזוליאם שהקים השאה המוגולי באגרה שבהודו לזכר אשתו האהובה ומוכר בשם הטאג' מהאל, פירמידת המאיה הגדולה בצ'יצ'ן איצה שבמקסיקו ופסל ישו שניצב מעל העיר ריו דה ז'ניירו בברזיל.

שבעה אתרים אלה גברו על 12 יעדים אחרים, מפורסמים לא פחות, שפזורים בכמה יבשות. העובדה הבולטת בבחירה היא הפופולריות של הפרויקט באמריקה הלטינית. שלושה אתרים מבין השבעה ניצבים ביבשת זו. אירופה הצליחה הרבה פחות. רק אתר אחד הגיע לשביעיה למרות ששישה מועמדים הוצגו מן היבשת. יותר משמונים מיליון מצביעים השתתפו בתהליך ההצבעה ונתנו את קולם בדואר אלקטרוני או בהודעת טקסט בטלפון הסלולרי.

שבעת פלאי העולם העתיק נבחרו בידי הפילוסופים היווניים לפני יותר מאלפיים שנה. האיזכור הראשון של הרעיון הועלה בידי הרודוטוס כבר במאה החמישית לפני הספירה. את רשימת פלאי העולם העתיק כפי שאנו מכירים כיום ניסחו בימי הביניים והיא מכילה שבעה אתרים באזור הים התיכון. רק הפירמידות במצרים שרדו מן הרשימה העתיקה. ששת האחרים הם הגנים התלויים בבבל, פסל זיאוס באולימפיה, מקדש האלה ארטמיס באפסוס, המאוזוליאום של האליקארנסוס בעיר בודרום, פסלו הענק (קולוסוס) של הליוס ברודוס והמגדלור באלכסנדריה.

היוזמה החדשה, שמשכה הרבה מאוד תשומת לב, היא של השווייצרי ברנרד וובר, שמגדיר עצמו כיוצר סרטים, אוצר אמנות, טייס והרפתקן. וובר אסף לפני חמש שנים קבוצת מומחים, חלקם אדריכלים וחלקם אנשי שיווק, כדי לקדם את תהליך הבחירה הממושך של שבעת פלאי העולם החדשים. הגוף שהקים וובר הצהיר שמשימתו "לשמר ולהגן על התרבות האנושית בעולם". הסיסמה שאימץ הארגון היא "המורשת שלנו היא עתידנו". וובר מצהיר שחצי מכל הכנסותיו יוקדשו לשימור ושיקום אתרים היסטוריים ברחבי העולם.

האתר פרסם את האתרים והערים שבהן ניצבים המועמדים הסופיים, וערך מסע הופעות מלווה במערך יחסי ציבור מסיבי בין 21 האתרים שברשימה. גולשים שנרשמו באתר האינטרנט של "שבעת פלאי העולם החדשים" הוזמנו להצביע ללא תשלום.

תווית היוקרה הזו עשויה קרוב לוודאי למשוך למקומות אלה מיליוני מבקרים. האינטרס הכלכלי של המקומות, כולם אתרי תיירות פופולריים, ברור. מי לא רוצה לראות את פלאי תבל?

אלה שבעת האתרים שנבחרו:

החומה הסינית הגדולה
החומה הסינית עמדה במקומה כאשר נבחרו פלאי העולם העתיק אבל היוונים לא הכירו אותה. אורכה של החומה, כששת אלפים קילומטרים, מעניק לה מקום של כבוד כפרויקט הנדסי מרשים במיוחד גם היום.
העיר הנבטית פטרה, הסלע האדום, ירדן
אלה ששרו "הסלע האדום" לא שיערו שהם מייחלים להגיע אל אחד משבעת פלאי תבל. הבחירה של פטרה, העיר החצובה בסלע בדרום ירדן היא הנציגות היחידה של אזורנו ומעוררת תקוות לתיירות שתפרח גם במזרח התיכון.
הטאג' מהאל, הודו
קשה לחשוב על מתנת אהבה גדולה ומרשימה יותר. קשה גם לחשוב על אתר יפה יותר שהוקם בנסיבות עצובות יותר. הטאג' מהאל נהפך כבר מזמן לאתר התיירות המושך ביותר בהודו, בייחוד בלילות ירח מלא.
הקולוסיאום ברומא
חמישים אלף צופים התגודדו באמפיתיאטרון הענק הזה לפני אלפיים שנה. רומא הותירה שרידים בנויים רבים מאוד, אבל אף אחד מהם אינו מרשים כמו המבנה הענק והעגול בלב העיר.
הפירמידה בצ'יצ'ן איצה, מקסיקו
פירמידת המדרגות היא השריד הבולט ביותר לתרבות המאיה שפרחה באזור חצי האי יוקאטאן במקסיקו לפני שהגיעו לכאן הכובשים הספרדים. מקדש שמש, לוח שנה ענק או אתר פולחן?
לכתבה>
פסל ישו בריו דה ז'נירו, ברזיל
האתר הצעיר ביותר מבין פלאי תבל החדשים. רק בן שבעים וכבר ברשימה אחת עם העתיקים והגדולים ביותר. מה הופך את הפסל שחולש על ריו דה ז'נירו פופולרי כל כך?
עיר האינקה מאצ'ו פיצ'ו, פרו
אין כמעט דבר שעשוי למשוך אותנו יותר מגילויה של עיר מסתורית בלב ההרים. לחץ התיירים שזורמים כיום לעיר האינקה בהרי האנדים בפרו מאיים על שלמות האתר, אבל הפופולריות של מאצ'ו פיצ'ו רק גואה.

אתרים שלא נבחרו הם:

האקרופוליס באתונה, האלהמברה בגרנדה, איה סופיה באיסטנבול, הקרמלין במוסקבה, טירת נוישוויינשטיין בגרמניה, מגדל אייפל בפריז, אתר סטונהג' בדרום אנגליה, מקדש קיומיזו בקיוטו שביפן, בית האופרה בסידני, אוסטרליה, מקדשי אנגקור בקמבודיה, הטאג' מהאל באגרה, הודו, חומות טימבוקטו במאלי שבאפריקה, פסל ישו בריו דה ז'ניירו, הפסלים באי הפסחא שבאוקיינוס השקט, ופסל החירות בניו יורק. הפירמידות במצרים, שנכללו תחילה בתהליך, הוצאו ממנו בעקבות מחאה של שר התרבות המצרי שסבר שאין זה מכובד שאתר שנכלל ברשימת פלאי תבל כבר לפני אלפיים שנה צריך לעמוד לבחירה מחודשת.

רשימת האתרים המועמדים היתה מאוזנת מאוד. יש בה נציגים לכל היבשות, לכל הדתות ולכל התרבויות. אי אפשר לחלום על רשימה שהיא יותר "פוליטקלי קורקט" מנקודת השקפה אירופית, מרשימה זו. אלא שההגדרה "פלאי העולם החדשים" מעט בעייתית. רק שניים מבין עשרים ואחד המועמדים (בית האופרה בסידני ופסל ישו בברזיל) נבנו במאה העשרים. שלושה אתרים (פסל החירות, האייפל והקרמלין) נבנו במאה התשע עשרה. כל האחרים נבנו לפני יותר ממאתיים שנה. הכללת הפירמידות בגיזה, סטונהג' באנגליה והחומה הסינית כפלאי העולם החדשים(!) נשמעת מוזרה. מעטים מבין האתרים הם הישג הנדסי מרשים. קשה לראות בפסל החירות בניו יורק, למשל, הישג אדריכלי, הנדסי או אנושי מרשים במיוחד.

בטקס שנערך בליסבון לקחו חלק השחקנים ג'ניפר לופז, הילארי סוואנק ובן קינגסלי. עוד השתתפו הכדורגלן כריסטיאנו רונלדו, האדם הראשון על הירח ניל ארמסטרונג והאדם הראשון שהקיף את העולם בכדור פורח – ברטראן פיקאר.

לקריאה נוספת:

7 פלאי העולם העתיק
תמר הגר |צילום: אפרת בלוססקי
מהם פלאי העולם העתיק? מתי הוקמו, ומי בנה אותם? מה אנחנו יודעים על צורתם? כולם שמעו על פלאי תבל, אבל רק מעטים יכולים למנות אותם. לא עוד. מאמר זה עושה סדר בנבכי האבנים, בשרידי הפלאים המתפוררים ובשמועות על המקומות המרהיבים ביותר בעולם

 

פלאי תבל החדשים – האתרים שלא נבחרו
בשנת 2007 נבחרו שבעת פלאי התבל החדשים. לצד האתרים שנבחרו, יש 13 אתרים, מפורסמים וחשובים לא פחות, שהיו מועמדים לתואר הפלאים החדשים אך נשארו מאחור. היכר …
מערכת מסע אחר אונליין |צילום: אייסטוק

 

שבעת פלאי עולם הטבע – מי ומי בנבחרים
בין האתרים שנבחרו לשבעת פלאי עולם הטבע נמצאים כמה ידועים מאוד, ואחרים מוכרים פחות. אלה וגם אלה ראויים בהחלט להיכרות מחודשת – או לפגישה ראשונה. קבלו את …
מערכת מסע אחר אונליין

 

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.