תפריט עמוד

משק יעקובס

כמקובל בעסקים משפחתיים שצומחים במושבים, גם במשק יעקובס צמחה השושלת כשהסבא והסבתא עלו לארץ בשנות השלושים. היו להם עז, תרנגולת ופרה. הימים עברו, המשק גדל, ואיתו גם המשפחה. בשלב מסוים נסע אחד הנכדים ללמוד לעשות גבינות אצל משפחת גבנים בחבל אומבריה שבאיטליה. שם הוא הבין גם את הטעם המיוחד של עסק משפחתי. את תחושת השבט אפשר להרגיש גם היום במחלבה שמתנהלת בחצר הבית. וכך, אף שבפועל המחלבה גדולה יחסית, היא שומרת על מוניטין של מחלבת בוטיק. המשק מייצר כ-25 סוגי גבינות מחלב פרות, עזים וכבשים. הגבינות בסגנון איטלקי שעבר עיבוד לטעם ישראלי. גבינת הדגל היא גבינת כבשים בסגנון רוקפור, שחריפותה מעקצצת בפה. שילוב מפתיע של טעם חזק ועדין.

כתובת: כפר הרא"ההגעה: נוסעים בכביש 4, פונים מזרחה לכביש 581 כשמונה קילומטרים מצפון לצומת בית ליד, ופונים ימינה למושב
טלפון: 04-6366111
שעות פתיחה: א'-ה' 17:00-8:00, ו' 14:00-8:00, שבת סגור
עונה מומלצת:
כל השנה
פעילויות: אפשר להצטרף לחליבה. בכל יום מתקיימות שלוש חליבות, ב-4:00, ב-12:00
וב-19:00
אורגני: לא
כשרות: כשר למהדרין עם תעודה
חנות: הגבינות נמכרות במקום
בסביבה: פארק השרון, גבעת הרקפות, גבעת הכלניות ומסלולי טיול בנחל אלכסנדר.

מחלבת ארץ זבת חלב

אהרן מרקוביץ' הוא הגרסה הגברית של האמא היהודייה. נסו לקנות אצלו חריץ גבינה בלי לטעום את כל השאר. כדאי להרים ידיים מראש. הדבר נכון גם לגבי טעימות היין שמציעים בנדיבות לכל מי שרק נכנס לחנות.

בהתחלה היה דיר כבשים. אהרן גידל אותן והכין מהחלב שלהן גבינות. עם הגבינות באו האנשים. היו מגיעים, דופקים על חלון המחלבה וקונים הביתה חריץ משובח וטרי. בשלב מסוים הוא הרגיש שהייעוד שלו נמצא איפשהו בין האנשים לגבינה. הרחיב את המחלבה, מכר את העדר והתחיל להגיש במבנה הדיר ארוחות בוקר עתירות סידן. המשק אמנם כבר לא מחלבה אינטימית, אבל הוא בהחלט מעצמה של גבינות כבשים, עם שלושים סוגי גבינות קשות ורכות. ככל שהגבינות מבשילות הן משתבחות, והמחיר בהתאם. גבינת הדגל היא "פלג תאנים" – גבינה חצי קשה שמבשילה כשלושה חודשים עם תאנים יבשות, עטופה בנבגים לבנים ובעלי תאנה.

כתובת: מושב נחליםהגעה: נוסעים מפתח תקווה דרומה בכביש 40 ופונים מזרחה לפי השילוט לנחלים דרום.
טלפון: 03-9332797
שעות פתיחה:
א'-ה' 18:00-8:30,
ו' 13:00-8:00
חנות: גבינות המקום וגם יין, זיתים ולחמים.
עונה מומלצת:
כל השנה
פעילויות: טעימות של גבינות ויין, ארוחת גבינות בימים א'-ה' 14:00-8:30, ארוחות בוקר בימי ו' עם מזנון עשיר (יש להזמין מקום מראש לשעה 9:00 או 11:00)
כשרות:
כשר עם תעודה
אורגני: לאבסביבה: בבית הכנסת שבמושב יש ארון יפה מקוצ'ין שבהודו. לא רחוק נמצאת המושבה הטמפלרית וילהלמה.

מחלבת גל

אי אפשר שלא להתפעל מהרוח היזמית, מהתנופה ומהשאפתנות של הנפשות הפועלות במחלבה הצעירה והדינמית הזאת. האחים רן ושלומי רובינשטיין מנהלים את מחלקת הייצור והיצוא, ונשותיהם דנה ועמית אחראיות על מערך השיווק והניהול. זה התחיל מעדר כבשים שקנו האחים, בני כפר טרומן. את רוב החלב הם מכרו, אך החלו לייצר גבינות מהעודפים. "הם השתלמו בארץ ובחו"ל", מספרת עמית, "ולמדו בעיקר מניסוי וטעייה".

המחלבה החדישה ממוקמת בפינה חמודה בכפר. מחלב כבשים הם מייצרים גבינה עטופה בפחם ששמה "בזלת", קשקבל טבעית, קשקבל ביין מרלו או קשקבל בליקר דובדבנים, ופטה לייט שהיא גבינת הדגל. מחלב פרות הם עושים גבינות קשות בסגנון מוצרלה, אמנטל ואחרות, וגם כמה גבינות רכות.

 

כתובת: משק 42, כפר טרומןהגעה: נוסעים בכביש 1 לכיוון ירושלים ויורדים לכביש 40 צפון (לכיוון פתח תקווה). פונים ימינה לכביש 453, ומול קריית שדה התעופה פונים ימינה ונכנסים למושב
טלפון: 03-9711501, 050-2550350
שעות פתיחה:
א'-ה' 18:00-9:00,
ו' 15:00-9:00
חנות: מבחר ענקי של גבינות המקום, מטבלים, קונפיטורות, שמנים, יינות ותבלינים
עונה מומלצת: כל השנהפעילויות:
בחצר אפשר לשבת, לטעום מהגבינות ולקבל הסברים ומתכונים
אורגני: לא
כשרות: כשר למהדרין עם תעודהבסביבה: אפשר לדוג באגם המלאכותי שכמעט צמוד למחלבה, ויש שם גם פינת חי.

 

מחלבת טל

הפעם הראשונה שישראל בלומנטל נחשף לחלב כבשים היתה בקיבוץ תל יוסף, שאליו הגיע כחלוץ. שנים אחר כך, כשהיה בעל משק במושב נווה דורון –  מעין מובלעת כפרית בבאר יעקב –  הוא רכש עדר כבשים. כשראה שאנשים מתעניינים בחלב עזים, רכשו בני המשפחה עדר משלהם, "אבל השארנו גרעין של כבשים כי אבא לא רצה להיפרד מהן", מספרת חיה ג'רבי, בתו של ישראל והגבנית הראשית במחלבה, שמנהלת את העסק עם בעלה אברהם ועם ילדיהם. את הקורס הראשון עשתה במכללת רופין, אבל הדבר האמיתי היו הסיורים במחלבות קטנות בצרפת.

הם מציעים מבחר גבינות כבשים: כחולה בסגנון רוקפור, "שאטל" בצורת לב, "קלודין" עם אגוזי מלך או "ריגוטֶה" פיקנטית. "ורדית" היא גבינת עזים קשה, ו"סנט מור" היא גבינת עזים רכה מצופה בפחם ובעובש לבן עם קש במרכזה. חלב העזים, היוגורטים והגבינות הרכות אהודים במגזר החרדי.

כתובת: משק בלומנטל
36, מושב נווה דורון,
באר יעקב
הגעה: נוסעים דרומה בכביש 4, יורדים לכביש 44 לכיוון לוד ופונים ימינה בכביש 4313 לכיוון באר יעקב
טלפון: 08-9228516
שעות פתיחה:
א'-ה' 19:00-8:00, בימי ו'
16:00-8:00, סגור בשבת ובחג
חנות: בחנות המטופחת מוצעים מלבד הגבינות גם שמן זית, זיתים, ריבות, מוצרי קוסמטיקה מחלב עזים ועוד
עונה מומלצת: קיץ. בנובמבר-פברואר
יש פחות חלב
פעילויות: סיורים לקבוצות במשק כולל הכנת פיתות וחליבת עזים (בתיאום). ב"קפה בטל טלה" מגישים בימי שישי בראנץ' עם גבינות, פשטידות, אנטי פסטי, ממולאי גבינות, קינוחים ועוד (בקיץ מדי יום)
אורגני: לא
כשרות: כשר למהדרין עם תעודהבסביבה: בית חלומותַי בגבעת ברנר.

מחלבת בן בשט

עזה וחיים בן בשט, זוג חקלאים מסוקסים ומחוספסים, הקימו את המחלבה ב-1984, אחרי שהות של שנים בקניה. חיים, שגידל באזור הר קניה עדרים של עזים, כבשים ופרות, העמיד יום אחד את עזה בפני עובדה: "הוא בא אלי עם כד חלב שנפסל לשיווק כי היה לו ריח של אננס, ואמר לי להכין גבינה. היה לי ספר שווייצרי על ייצור גבינות, קיבלתי מהמקומיים בקטריות, ונולדה גבינה קשה בטעם טוב. התחלתי להכין גבינות לתיירים שהיו מגיעים אלינו מישראל, והשאר היסטוריה".

כשחזרו לישראל קנה חיים עדר עזים, עזה נרתמה שוב לעניין, וזה שנים שהם מייצרים מחלב עזים גבינות רכות למריחה בטעם של פעם, קוטג', פטה, חלומי ואחרות. "אורגנעז" היא גבינת הדגל, ולמרות שמה היא לא אורגנית, והיוגורט שלהם מזכיר את הלבנייה של שנות החמישים.

כתובת: משק 16, מושב בית חנןהגעה: נוסעים דרומה בכביש 4, יורדים לכביש 42 ופונים ימינה למושב בית חנן לפי השילוט
טלפון: 03-9663311שעות פתיחה: א'-ה' 14:00-8:00, 20:00-17:00; ו' 14:00-8:00
עונה מומלצת:
כל השנה
חנות: בחנות הקטנה מוכרים את מה שמייצרים במחלבה
אורגני: לאכשרות: כשר עם תעודה
בסביבה: חוף פלמ"חים, גבעת האירוסים.
בבית חנן יש חוות סוסים.

 

מחלבת פרילי

לא מדובר במעדן הוותיק של תנובה, אלא במיזוג שמותיהם הפרטיים של פְריזָ'ה ולילה אלגלי ממושב עזריה. אמו של פריז'ה, אף שהיתה טריפוליטאית, החלה להכין גבינות עיראקיות ליוצאי עיראק שגרו לידה. "כשאחים שלי ואני הבנו שיש ביקוש לגבינות שאִמִי לילה המשיכה לייצר לפי המתכון של סבתא, החלטנו למסד את המיזם הביתי ובנינו מחלבה", אומרת מזל, בתם של בני הזוג. הם מייצרים גבינה עיראקית עטופה במלח (אבל יש גם בלי מלח). העיראקים אוכלים אותה בקיץ עם אבטיח, ובחורף הם נוגסים בה ולוגמים תה וממלאים בה מאפים. המחלבה מציעה גם גבינות רכות, כמו סולוגוני שהיא מעין מוצרלה גרוזינית, גבינות שמנת, צפתיות וקש, וגם טבורוג, שמזכירה קוטג' במראה וחביבה במיוחד על יוצאי רוסיה. המשק עצמו אינו אטרקטיבי לעת עתה, ומגיעים לכאן בעיקר חובבי גבינות עיראקיות וגרוזיניות.

כתובת: משק אלגלי 61, מושב עזריההגעה: נוסעים בכביש הישן לירושלים (44), ביד רמב"ם (ליד מפעל נשר) פונים לכביש 424 וממשיכים עד למושב לפי השילוט
טלפון: 052-8365787
עונה מומלצת:
כל השנה
פעילות: סיורים במשק לילדים, אם כי המקום דורש שדרוג רציני
שעות פתיחה:
בתיאום מראש בלבד
חנות: גבינות המחלבה
בסביבה: מנזר לטרון, מיני ישראל, בריכת הקשתות ברמלה.
כשרות: כשר עם תעודהאורגני: לא

רוצים לנסות לבד?

לבנה תוצרת בית
שפכו 2 ליטרים של יוגורט לקערה והוסיפו כפית מיץ לימון וקמצוץ מלח. שטחו בקערה אחרת בד (הכי טוב חיתול בד), שפכו לתוכו את הבלילה, קשרו את קצותיו בחבל ותלו מעל לקערה שלתוכה הוא יטפטף למשך 15-12 שעות (לפי הסמיכות שתרצו).

צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מתל אביב וגוש דן

מלון סינמה בתל אביב: לילה מהסרטים
מלון סינמה בתל אביב: לילה מהסרטים

מצלמות ומסרטות ישנות וכרזות קולנועיות בלובי, מוזיקה מפסקולים ברקע ואפילו פופקורן לכל אורח - מלון סינמה בכיכר דיזנגוף בתל אביב מציע לאורחיו חוויה קולנועית יוצאת דופן. יחד עם המיקום המנצח בכיכר דיזינגוף והנשנושים והאלכוהול שמוגשים בגג המלון בשעות ...

מפגש פסגה של הצלמים הטובים בעולם
מפגש פסגה של הצלמים הטובים בעולם

במסגרת פסטיבל הצילום הבינלאומי יתקיים מפגש פסגה מרתק בהשתתפות כמה מהצלמים המובילים בעולם. אנחנו מזמינים אתכם להכיר את הצלמים ואת יצירותיהם. לא תוכלו להישאר אדישים

מאחורי הקלעים: הצצה למלון בקסטייג'
מאחורי הקלעים: הצצה למלון בקסטייג'

כמעט מאה שנה אחרי שקבוצת תיאטרון האהל הוקמה, ושמונים שנים אחרי שזכתה במשכן קבע משלה, מלון בייקסטייג' נפתח במבנה ההיסטורי של תיאטרון האהל. החזית הלבנה והמעוגלת בגבה של כיכר דיזנגוף שוחזרה לימי הזוהר, החלל הפנימי הפך למלון בוטיק ...