תפריט עמוד

טיולי אופניים: להתכונן לכל תרחיש

בטיולי אופניים בחו"ל גם פרט טכני קטן יכול להרוס את הכל. מה תעשו אם ייעלם לכם בורג שאין שני לו, כשחנות האופניים הקרובה היא במרחק של שני רכסים ונהר? יש דברים שכדאי לחשוב עליהם עוד בבית

למסע האופניים הראשון שלי בחו"ל – טיול בדד בהרי פינדוס שבצפון יוון לפני שמונה שנים – התכוננתי היטב, אבל אחרי ארבעה ימי רכיבה הבנתי שיכולתי להתכונן טוב יותר. תיקי האופניים שהיו ברשותי לא התאימו לרכיבת שטח ולא החזיקו מעמד, כך שמדי ערב לאחר הארוחה הייתי תופר אותם מחדש לקראת היום הבא. גם השכמייה נגד גשם שמספיקה לטפטוף ישראלי טיפוסי לא הספיקה לי כשנפתחו ארובות השמים.

הייתי בתחתית קניון ויקוס, הגשם הלך והתחזק, ולאחר כשעה וחצי של גשם זלעפות כבר לא היתה על גופי פיסת עור יבשה. גם התיקים שהיו אמורים לדחות מים לא יכלו למטח כזה, והציוד נרטב לגמרי. בסופו של דבר, אחרי שעות של רכיבה והליכה עם האופניים לצִדי הגעתי לכפר ויקוס. עד היום אני זוכר את התדהמה בפניהן של שתי נערות שיצאו לשאוף קצת אוויר בהפוגה שבין שני מטחי גשם וראו אותי מגיח מהשביל העולה מהוואדי.
מתברר שההכנות שלי היו חלקיות בלבד. אז מה צריך לבחון כשבוחרים ומתכננים מסלול, איך מכינים את האופניים למסע, ואיזה ציוד כדאי שילך איתכם לכל מקום. כל התשובות.

אופי הטיול
הדבר הראשון שצריך להחליט הוא אם רוצים טיול מאורגן או עצמאי, טורינג (עם הציוד על האופניים) או עם רכב שכור מלווה. אחרי כן צריך להחליט על אופי המסלול: המסע ההזוי ביותר ששמעתי עליו היה של קבוצה שחצתה את אלסקה על אופניים. חלק מהמסע היה טיפוס הרים עם האופניים על הגב. רוכב שפגשתי באמריקה חצה לבדו את היבשת מארצות הברית עד לאושואיה, העיר הדרומית בעולם. טיול רגוע לאורך נהרות באירופה יכול להיות מהנה באותה המידה, ורכיבת שטח פה קרוב, בקפריסין או בתורכיה, היא חוויה בלתי נשכחת.

דרגת הקושי

יש להחליט אם מטרת הטיול היא הנאה או שיפור רמת הרכיבה, אם כי רבים טוענים שהשילוב של השניים הוא המוצלח ביותר. לדעתי מומלץ שלא לבחור במסלול קשה מדי או ארוך מדי. גם רוכבים מנוסים אינם רוכבים בשגרה יום אחרי יום ברציפות בתווי שטח לא מוכר, כך שגם עבורם המאמץ המצטבר עשוי להיות גדול מהצפוי. לרוכבי שטח מנוסים מומלץ לבחור מסלול של 45־65 קילומטר ביום (תלוי כמובן בתווי הדרך), ורוכבים מתחילים יכולים ליהנות ממסלולים רגועים יותר של 20־35 קילומטר ביום.

צילום: אלון רוןצילום: שחר סולר


לינה

מלונות אופניים: במלונות שהתאימו את שירותיהם לצרכים של רוכבי אופניים יש מפות עם מסלולי רכיבה באזור, תזונה מתאימה לרוכבים, פינת טיפולים ושטיפה לאופניים ואף שירותי תיקון. מלונות כאלה יהיו צמודים על פי רוב לפארק אופני הרים או לסביבה שיש בה מערכת מפותחת של שבילי אופניים. שירותי תיירות כאלה מפותחים במערב אירופה (איטליה, צרפת, סלובניה, ספרד ועוד) ובצפון אמריקה.
מחנאות: יש לברר מה הם חוקי הקמת אוהלים במדינת היעד, שכן יש מדינות שאוסרות לנטות אוהלים במקום שאינו אתר מחנאות מסודר.
צימרים: ברוב מדינות אירופה אפשר למצוא לאורך המסלול חדרי אירוח בבתים פרטיים.

אוכל

מטבע הדברים טיולי אופניים כרוכים במאמץ רב, ויש לתכנן את תדלוק הגוף בהתאם לתוכנית הטיול. מומלץ להביא מהארץ חטיפי אנרגיה, השלמות חלבון ומשקאות איזוטוניים. מובן שבמדינות עם תרבות אופניים מפותחת תוכלו למצוא מוצרים אלו במקום. בערב יש לאכול ארוחה טובה ומלאה עם פחמימות וחלבונים.

אתרים לאורך המסלול
אני תמיד מתבל את טיול האופניים בפעילויות שאינן רכיבה. חצי יום הליכה, רפטינג או ביקור באתר היסטורי יגדילו את ההנאה ויעמיקו את החוויה. כדאי לזכור גם שבטיולים של שבוע יש נפילת מתח ביום הרביעי או החמישי. כדאי לתכנן מראש לאחד מהימים האלה מנוחה או רכיבה קצרה ופעילות נוספת בשארית היום.

בטיחות
מומלץ שיהיה מישהו בארץ שיודע בקווים כלליים מהו המסלול שלכם ואיך אפשר ליצור איתכם קשר; לא כדאי לרכוב בכבישים סואנים; חובה לברר מראש ולכתוב רשימת טלפונים של גורמי חילוץ והצלה מקומיים כמו משטרה, שומרי יערות או יחידות חילוץ אזוריות שקיימות ברוב המדינות; רכב ליווי יכול להקל את הטיול ולהעניק שקט נפשי.

מזג אוויר

למזג האוויר השפעה מכרעת על הצלחת הטיול. בררו באתרי מזג אוויר את ממוצע המשקעים והטמפרטורות המשוער בתקופת הטיול והדפיסו את התחזית האזורית לימים הרלוונטיים (למשל באתרים הבאים: מזג אוויר ביאהו, וות'ר אנדרגאונד. יש לזכור שבאזורים הרריים מתקיימים תנאים של מיקרו־אקלים, כך שיש להיערך למזג אוויר משתנה שאין לגביו תחזית מדויקת.

ספרות הדרכה
ברבות ממדינות אירופה, בצפון אמריקה באוסטרליה ובניו זילנד אפשר להשיג בערים הגדולות מערכות של מפות סימון שבילים לאופניים וספרים עם מסלולים מפורטים.

ביטוח
לא כל חברות הביטוח מכסות אופניים כחלק מהפוליסה הרגילה בחו"ל. יש לוודא שהפעילות המתוכננת מכוסה, וכן שיש כיסוי לחילוץ ולהטסה רפואית.


להביא מהארץ או לשכור שם?
במדינות שבהן תרבות פנאי לא מפותחת ואין בנמצא אופניים טובים להשכרה, מומלץ להביא את האופניים מהארץ. במדינות מערב אירופה וצפון אמריקה השכרת אופניים בהחלט יכולה להיות אפשרות טובה שתחסוך את הכנתם לטיול ואת הטסתם. בכל מקרה כדאי לברר את עלות ההשכרה במדינת היעד ולהשוותה לעלות ההכנה וההטסה של האופניים הפרטיים.
לא כל חברות התעופה מטיסות בכלל אופניים, ואצל אלה שכן מחיר ההטסה נע מחינם ועד עשרות דולרים לכל כיוון, הכל לפי הנהלים המשתנים. אל תגיעו עם אופניים לשדה התעופה לפני שביררתם את כל זה. אם טסים בחברת תעופה שגובה כסף בעבור השירות, יש לוודא שברשותכם שובר (ואוצ'ר) להטסתם הלוך ושוב. זה יחסוך זמן יקר בשדה ועימותים עם צוות הקרקע בתהליך הצ'ק אין.

צילום: קרסטו מדסן

הכנה טכנית

הכנה טובה של האופניים לפני הטיול תחסוך את הרוב המכריע של התקלות בשטח. למי שאינו מכונאי אופניים מומלץ להכניס אותם לטיפול יסודי לפני הטיול.

ואלה הדברים שיש לעשות במסגרת ההכנה:

  • לבדוק את החישוקים, להחליף שפיצים עקומים ולכוון את הגלגלים.
  • להתאים או להחליף את המעצורים.
  • לבדוק ולשמן את הכבלים השונים.
  • לוודא את תקינותם של מעבירי ההילוכים ולכוונם.
  • לחזק את ההברגות ואת החיבורים למיניהם.
  • לבחון את הצמיגים והפנימיות. מומלץ להחליף צמיגים שחוקים.
  • לבדוק את תקינות השחרור המהיר לגלגלים.
  • לוודא שהשרשרת תקינה; להחליפה אם היא בלויה.
  • לעבור על השלדה ולוודא שאין בה סדקים.

אריזה
אריזה נכונה של האופניים תמנע נזקים בטיסה ובהעמסה וגם תקל עליכם את הנסיעה עימם. יש מי שדוגל בהגנה מינימלית של ספוגים בלבד, בלי לפרק את האופניים ולארוז אותם, כדי שהסבלים האכזריים בשדה התעופה יראו שמדובר באופניים. אני ממליץ ללכת על הצד הבטוח, ולארוז אותם אריזה מלאה:
רצוי להשיג קופסת קרטון של אופניים חדשים (מבקשים בחנויות אופניים, בדרך כלל מקבלים חינם). בטיסה חזרה תצטרכו לארוז את האופניים באותה הקופסה, ולכן מומלץ לקחת עוד סרט הדבקה.
יש להוריד את לחץ האוויר מהגלגלים לפני הטיסה (לעתים גם מהבולמים, לפי הוראות היצרן). את הגלגל הקדמי מפרקים, ואת המושב מנמיכים או מוציאים. את הקרניים בכידון הורידו לזווית כזו שלא יבלטו, ופרקו את הפדלים. אפשר לרפד את השלדה בבגדים בתוך הקופסה. חלקים רגישים כמו מעבירים ומעצורים מומלץ לעטוף בסמרטוטים ולהדק היטב.
על המזלג מומלץ להגן באמצעות פלסטיק מיוחד שמתחבר במקום שבו היה ציר הגלגל. לבעלי בלמי דיסק הידראוליים מומלץ להכניס פלסטיק מיוחד בין רפידות המעצור כדי שלא ייצמדו זו לזו בטיסה. חלקי הפלסטיק הייעודיים להגנה מגיעים עם כל אופניים חדשים, ותוכלו למצוא כאלה בחנויות אופניים. גם אותם בדרך כלל תקבלו חינם.

קיימים בשוק כמה מארזים ייעודיים להטסת אופניים. הם בדרך כלל מוצלחים, אך מובן שהדבר כרוך בהוצאה כספית נוספת.
לפני הטיסה פרקו והרכיבו את האופניים בעצמכם פעם־פעמיים כדי לוודא שאתם יודעים איך לעשות זאת ושיש לכם כל הכלים הדרושים.

צילום: אלון רון


חלפים

מאכזב למדי לתכנן מסלול, לצאת לשטח ולגלות במעבר הרים נידח שדווקא הבורג שנשמט מרשימת החלפים שלנו הוא זה שנעלם בשיחים. להלן רשימה של חלפים בסיסיים שמוטב לקחת. ביעדי טיול שיש בהם חנויות אופניים טובות וזמינות אפשר כמובן לחסוך את המשקל הזה:

ברגים מכל הסוגים שיש באופניים, שפיצים לגלגל, אוזן (החלק שמחבר את המעביר האחורי עם השלדה), מעביר אחורי, רפידות מעצורים, ערכה לתיקון פנצ'רים (כפות, שתי פנימיות, מדבקות).
אם יש רכב מלווה אפשר להרחיב את רשימת החלפים, בייחוד במדינות שבהן קשה למצוא חנויות אופניים ברמה טובה. הרחבה כזו תכלול גלגלים, מעביר קדמי, קסטה אחורית, פדלים, ידיות הילוכים וידיות בלמים.

טיול טורינג
מי שמתכוון לשאת את כל הציוד על האופניים יזדקק לסבּל אלומיניום קל וחזק, תיקים אטומים למים שהמשקל העצמי שלהם נמוך ושמתחברים עם קליפסים (ולא עם רצועות) ותיק כידון לדברים שצריכים להיות זמינים.

תחזוקה שוטפת

משאבה, כלי עבודה לתיקון אופניים, אולר כלים או ערכת מפתחות אלן, שמן לאופניים.

ביגוד

בגדי רכיבה קצרים וארוכים (רצוי שני סטים מכל סוג), ביגוד חם וקל מסיבים סינתטיים (פליס, גופייה תרמית וכו'), מעיל גשם נושם (כמעט כל יעד טיול בטבע מועד למשקעים), כפפות, נעלי רכיבה, סנדלים לאוורור הרגליים בערב, נעלי הליכה, קסדה, כובע, כובע צמר.


שונות

מצלמה, מנשא מים, מצפן, ספידומטר עם מד מרחק, שרשרת לקשירת האופניים מפני גנבה (וכדאי גם לפרק מהם כמה שיותר חלקים אם משאירים אותם לבד), משקפי שמש, משקפי ראייה חלופיים למרכיבי עדשות, עזרה ראשונה, פנס (רצוי ראש), טלפון נייד, מכשירי קשר, מגבונים לחים לניקוי הידיים אחרי תיקונים, בנזינייה או גזייה למי שמתכנן לאכול בשטח.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.