תפריט עמוד

שמפניה לארוחת בוקר בכדור פורח

הנוף המרשים, התעלומה לגבי מקום הנחיתה, האוויר שמלטף את הפנים ומעל הכל השקט – כל אלה הופכים את הטיסה בכדור פורח לחוויה בלתי נשכחת. משה גלעד, חובב כדורים פורחים, על החוויה ועל מקומות מומלצים לטיסה

נתחיל בחדשות הרעות: טיסה בכדור פורח היא עניין יקר. ברוב החברות גובים כיום לפחות כ-190 אירו לאדם עבור טיסה שנמשכת כשעה. למרות זאת, לא כדאי להניח להוצאה הענקית להרתיע אתכם מפני הגשמת החלום. טיסה בכדור פורח היא אחד התענוגות המופלאים שאפשר לבקש. במקומות מסוימים, בהם הנוף מרשים או מרגש במיוחד, זו חוויה שזוכרים לאורך זמן.
יש לא מעט סיבות שגורמות להתרגשות. התאורה הרכה והשעה המוזרה מספקות את הסיבה הראשונה. כל החברות שמפעילות טיסות בכדור פורח מקיימות אותן בשעות הזריחה או השקיעה. יציאה מן המלון בחמש בבוקר לנקודת איסוף אפלולית היא הזמנה להרפתקה. התלות המוחלטת במזג האוויר – בימים בהם נושבת רוח חזקה מתבטלות כל הטיסות – מוסיפה למתח.

צורתם של הכדורים הפורחים, הצבעים הבוהקים שלהם, סל הקש הרומנטי בו עומדים הטסים, כל אלה מעניקים להרפתקה הזו נופך שלעיתים קרובות נראה כלקוח מספר ילדים. העובדה שמדובר בטכנולוגיה ותיקה ופשוטה מאוד,

צורתם של הכדורים הפורחים, הצבעים הבוהקים שלהם, סל הקש הרומנטי בו עומדים הטסים, כל אלה מעניקים להרפתקה הזו נופך שלעיתים קרובות נראה כלקוח מספר ילדים | צילום: באדיבות אתר www.aibf.org

ששייכת למאה ה-19, לפני שהומצא המטוס, תורמת לאווירה.
האפשרות להתבונן בעולם מגובה כמה עשרות מטרים מרגשת כמובן, אבל היא שונה מטיסה במטוס. האוויר מלטף את הפנים, בחלק מן הטיסה הסל כמעט נוגע בצמרות העצים, ואפשר להבחין בפרטים שאין סיכוי לראותם ממטוס. קן ציפורים גדול בראש עץ, דייגים על גדת הנחל, או הריהוט על גגות הבתים בכפר הסמוך. כל אלה מושכים את העין.
מעל לכול משתרר שקט נהדר, דממה מוחלטת ללא רעש מנועים. השקט אינו רצוף כיוון שהטייס מפעיל מדי פעם את מבערי הגז, כדי לחמם את האוויר בבלון, אבל בהפסקות הארוכות שבין ההצתות שומעים כל ציפור, כל רחש של העצים, כל שכשוך של מפל רחוק.
התעלומה לגבי מקום הנחיתה המדויק מספקת עוד חלק מן העלילה. טייס הכדור הפורח שולט בגובה הטיסה אבל לא יכול לכוון את הכדור לאתר מדויק. מקום הנחיתה נקבע לכן בכל פעם מחדש.
יש אלפי אפשרויות לטוס בכדורים פורחים ברחבי העולם. כמה מקומות רכשו לעצמם מוניטין כאתרים שבהם "מתבקש" לעשות זאת, אבל המגוון עצום והתחרות בין החברות השונות צוברת תאוצה. יש סיכון מסוים בטיסה כזו, אבל בחברות שנוהגות באחריות הסיכון מזערי. אין טעם לדבר כאן על פעילות אתגרית. בטיסה האחרונה בה השתתפתי עמדו לצידי בסל הקש שלוש נשים בשנות השבעים, גבר כבן שמונים ואשה נכה שנישאה בידי עובדי החברה. כל אלה כמובן התלהבו יותר משני הילדים המשועממים, שהתעניינו בעיקר במכשיר האלחוט של הטייס.

בריטניה
הפופולריות של הכדורים הפורחים בבריטניה מאפילה בשנים האחרונות על מה שקורה בתחום זה בשאר העולם. לשם דוגמה: חברת "וירג'ין", בבעלותה גם חברת תעופה ממשית, מפעילה רשת של למעלה ממאה אתרי המראה לכדורים פורחים באנגליה, בסקוטלנד ובויילס. רבים מהם מרוכזים בסביבתה הקרובה של לונדון, שם אפשר לבחור מבין כארבעים אתרי שיגור.
הטיסות באנגליה מתאימות בעיקר לחובבי אפרים ירוקים, שדות מרעה, עדרי כבשים, חוות וכפרים קטנים. כל אלה נראים נפלא ממרומי הסל. מחירי הטיסות מתחילים ב-90 ליש"ט לשעה.
פרטים והרשמה לטיסות הכדורים הפורחים של "וירג'ין" אפשר למצוא באתר החברה: www.virginballoonflights.co.uk
חברה גדולה נוספת שמפעילה טיסות בכדורים פורחים באנגליה היא
Balloons over Britain שמאגדת למעשה שש חברות שפעלו עד לפני כעשור בנפרד. בבעלות המשותפת ארבעים כדורים פורחים. המחיר מתחיל ב-89 ליש"ט לאדם. אתר החברה: www.balloonsoverbritain.co.uk

צרפת

במהלך הטיסות בחבל הדורדון חולפים מעל טירות קטנות, יערות, שבילים הרריים ואתרי קמפינג | צילום: באדיבות אתר www.montgolfiere-du-perigord.com

טיסה בחבל הדורדון בדרום צרפת היא אחת ההמלצות החמות ביותר בתחום זה באירופה. רוב הטיסות מתקיימות מעל עמק הנהר ובמהלכן חולפים מעל טירות קטנות, יערות, שבילים הרריים ואתרי קמפינג. בטיסת ערב שהמריאה מן הכפר לה רוק גאייק נראה העמק כולו כאתר נופש עצום. משפחות שישבו לאכול ארוחת ערב על המרפסת נופפו לנו לשלום, האור דעך לאט ובשעת הנחיתה נדמה היה שצמרות העצים של החורשה מעליה חלפנו יחדרו לתוך הסל.
מחיר הטיסה בחברת "מונגולפיה דה פריגור" מתחיל ב- 190 אירו לאדם וב-95 יורו לילד מתחת לגיל 12. פרטים באתר
www.montgolfiere-du-perigord.com

תורכיה
אם צריך לבחור רק אתר אחד בו כדאי לטוס בכדור פורח, חבל קפדוקיה במרכז תורכיה הוא מועמד מוביל. זקיפי האבן, המערות, העמק הארוך והצמחייה

זקיפי האבן, המערות, העמק הארוך והצמחייה המיוחדת שגדלה בו, כל אלה מעניקים לטיסה בקפדוקיה איכות שלא שוכחים | צילום: משה גלעד

המיוחדת שגדלה בו, כל אלה מעניקים לטיסה בקפדוקיה איכות שלא שוכחים. על הפופולריות של התחום תעיד העובדה שבמהלך  השנים האחרונות נפתחו סביב העיירה הקטנה גורמה
(Goreme) לא מעט חברות שמפעילות כדורים פורחים. התחרות מעניקה לטיסה כאן ערך מוסף חשוב: בשעת בוקר מוקדמת ממריאים מאזור די קטן עשרה כדורים פורחים. הטסים נהנים מן הנוף אבל לא פחות הם נהנים ממראה הכדורים הצבעוניים והענקיים שמעופפים סביבם. גם לאלה שאינם טסים כדאי להשכים קצת לאחר הזריחה כדי לראות את הכדורים ממריאים. המראה מרהיב ונראה ברחבי העמק.
במשך רוב השנה מאפשר משטר הרוחות הדרומיות בעמק לטוס מאזור גורמה לכיוון צפון – אל עבר העיר אוואנוס. בטיסה שנמשכת קצת יותר משעה אפשר להגיע לפאתי העיר. טיסה בתקופת הפריחה של עצי המשמש באביב מרוממת את הנפש.

שאטו ד'או, בירת הכדורים הפורחים של שווייץ | צילום: סטיבן אלן

שוויץ
העיירה שאטו ד'או (Chateau D’Oex), בלב האלפים, לא רחוק מז'נבה נחשבת לבירת הכדורים הפורחים של שווייץ. עיקר הפעילות מתרחש בחורף, כאשר ההרים שמקיפים את העיירה מושלגים לחלוטין. בכל שנה מתקיים כאן בסוף ינואר או בתחילת פברואר פסטיבל כדורים פורחים. כמאה כדורים צובעים את העמק כולו בצבעים בוהקים והמראה על רקע השלג הלבן יפה במיוחד. בלב העיירה מוקם אוהל ענק בו מתגודדים הטייסים והסקרנים, שותים יין חם ומחכים לשיפור מזג האוויר.
מידע על הכדורים הפורחים של שאטו ד'או אפשר למצוא באתר:

www.chateau-doex.ch

פסטיבל הכדורים הפורחים בשאטו ד'או | צילום: באדיבות אתר www.montgolfiere-du-perigord.com

קניה וטנזניה
בשמורות הגדולות מסאי מרה בקניה וסרנגטי בטנזניה פועלות כמה חברות שמציעות טיסות בכדורים פורחים. ההתרוממות לגובה כמה עשרות מטרים מעל הסבך מאפשרת לציידים המודרניים, החמושים בעדשות ארוכות לצפות באלפי בעלי חיים שסבך הצמחייה מסתיר שעה שנוסעים על הקרקע. החוויה מרשימה במיוחד בעונות הנדידה, בין יוני לאוגוסט. אז אפשר לראות עדרים עצומים של בעלי חיים. המחירים עבור הטיסות באפריקה יקרים יותר מבאירופה. טיסה שנמשכת שעה עולה כ-425 דולר. העובדה שעם סיומה מגישים ארוחת בוקר עם שמפניה, במין שימור מוזר של מסורת קולוניאלית, לא כל כך מנחמת. מידע אפשר למצוא באתר:
www.continentalsafaris.com/balloonsafaris.htm

ישראל
בשנים האחרונות ניתן לטוס בכדור פורח גם בישראל. אזור הטיסה הפופולרי ביותר הוא אזור עמק יזרעאל, רמות יישכר ורמות צבי, בין הגלבוע לתבור. ממרומי הכדור אפשר להשקיף על נופים של שדות ירוקים, בריכות דגים, חורשות אורנים והרים. אזורים נוספים בהם מתקיימות טיסות בארץ הם אזור גבעות לובן בערבה, אזור בתרונות רוחמה שמתכסה בחורף במרבדים של פריחה צבעונית ואזור פארק תמנע. כמה חברות מארגנות טיסות בכדורים פורחים בשמי הארץ, ובהן Rize Up, לגעת בשמיים ו-Over Israel. החוויה כוללת את הכנת הבלון וניפוחו, טיסה, ולפעמים גם שמפניה וארוחת בוקר בנחיתה. המחירים נעים בין 1,200-900 שקל לאדם בקבוצה, בהתאם לחברה המארגנת וליום בשבוע, וכ-3,500 ש"ח לטיסה רומנטית פרטית.

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.