תפריט עמוד

קיסריה: מנערים אבק מעל האבנים

יש לכם אורחים מחו"ל, ילדים שאוהבי סיפורי אבירים או פשוט מתחשק לכם לאכול מול נוף מרהיב של ים כחול? אז יש לכם סיבה טובה לקפוץ לקיסריה, עיר נמל עתיקה ומרתקת שלא מפסיקה להתחדש

קיסריה היא תופעה מיוחדת ויחידה במינה בארץ ישראל. העיר נבנתה על ידי המלך הורדוס, סביב נמל שפירנס את תושביה. ברבות הימים, איבד הנמל מחשיבותו. מכאן ואילך "החליפה העיר ידיים": ביזנטיות, ממלוכיות ובשלב מסוים אפילו בוסניות: מוסלמים בוסניים שניסו להתיישב בקיסריה ולעסוק בה בדיג, הותירו אחריהם כפר נטוש בימים שלפני הקמת המדינה. מפקדות הפלי"ם ושייטת 13, שהוקמו במבנים שננטשו, חיסלו את הכפר הבוסני ופוצצו אותו במסגרת אימוניהם. את המזח הקיים בעיר כיום, בנו הבריטים.

למרות התהפוכות ההיסטוריות שעברו עליה, העיר לא נהרסה מעולם במלחמה, אלא ננטשה ונבזזה מאוצרותיה. עד לשנות ה-80 של המאה שחלפה ניתן היה לראות בקיסריה רק את העיר הצלבנית ואת התיאטרון הרומי, שנחפרו על ידי משפחת רוטשילד.

חלומו של הברון אדמונד דה רוטשילד, שרכש את אדמות העיר, התמקד בשילוב יצירה ותיירות בעיר: כיום יש בה פארק תעשיה, שכונות מגורים ואיזורי תיירות וקייט. פרוייקט הפיתוח החדש – שיצא לדרך חודשים אחדים טרם פרוץ האינתיפאדה – הלך ותפס תאוצה, למרות החששות שהעיר תחודש, אך התיירים ידירו ממנה את רגליהם. מטרת היזמים היתה להביא את האתר אל פתחה של המאה ה-21, תוך שימוש בטכנולוגיות חדשניות.

הדמייה ממוחשבת, מהורדוס ועד גולום
שלושה מיצגים אינטראקטיביים יש בקיסריה, והם לוקחים את המבקר למסע בזמן, החל מהתקופה ההרודיאנית, דרך התקופה הרומית-צלבנית ועד לימינו.

"חוויית קיסריה" – סרט קצר, אך עתיר התרחשויות, פותח את מסעו של המבקר אל עברה המרתק של קיסריה, ולוקח אותו מהתקופה ההרודיאנית דרך התקופה הרומית, הביזנטית, הערבית והצלבנית ועד לראשית הציונות בארץ ולמפעל ההתיישבות של הברון רוטשילד. הסרט משלב קטעי אנימציה והדמייה ממוחשבת בטכנולוגיות המתקדמות ביותר, בדומה לאלו ששימשו את יוצרי הסרטים "שר הטבעות" ו"טרויה". האפוס ההיסטורי הקצר מלווה בקריינות, באפקטים של קול, ובספסלי עץ מעוצבים אך נטולי-משענת. אם אתם סובלים מבעיות גב, קחו איתכם לדרך כרית קטנה.

"כוכבי קיסריה" הוא שמה של ההדמיה השניה. זוהי פגישה עם גיבורי העבר – המלך הורדוס, השליח פאולוס, צאלח א-דין, הברון רוטשילד, חנה סנש, אוגוסטה הלנה ודמויות היסטוריות אחרות שהטביעו את חותמן בתולדות קיסריה, קמות לתחיה באמצעות שימוש בטכנולוגיה, המאפשרת למבקר לנהל דו שיח אינטראקטיבי עם גיבורי העבר, לשאול אותם שאלות ולקבל תשובות. את הדמויות ההיסטוריות, הלבושות בבגדים ששוחזרו בדייקנות, מגלמים שחקני קולנוע ותיאטרון ישראלים ידועים.

לרשות המבקרים עומדות ארבע עמדות מחשב זהות, המצוידות במסכי מגע שמציגים את קיסריה על ציר הזמן. המבקר מוזמן לקרוא את ההסברים או להאזין לדמויות, הדוברות אליו מעל גבי המסך ו"עונות" על השאלות שבחר. זמן השהות הממוצע במיצג הוא כחצי שעה, והוא מתאים למבקרים מגיל שש ומעלה.

בדרככם ל"מגדל הזמן", אל תשכחו להתבונן למטה, בכיוון הרצפה: בשלב מסוים בדרך המרוצפת יתגלה לעיניכם מכסה זכוכית, שמתחתיו פלח של עמוד שיש רומי. זהו העמוד הרחב ביותר שנמצא אי-פעם בארץ-ישראל. "מגדל הזמן" עצמו ממוקם במצודה, שיסודותיה נבנו בימי המלך הורדוס, חומותיה צלבניות וחלליה שייכים לתקופה העותומאנית, וממנה נשקף נוף פנורמי מרהיב של קיסריה.

במגדל ממתין לכם מיצג אינטראקטיבי שלישי, המוקרן על מסכים רחבים, אשר יוצרים תחושה של מבט אל הנוף. הדמיות מחשב תלת-מימדיות, משולבות בקו הרקיע המפורסם של קיסריה, ומאפשרות לצופה להתרשם ממבצעי הבנייה של הורדוס, מתהליך בניית הנמל וממונומנטים אחרים שאיפיינו את קיסריה בתקופותיה השונות.

גם כאן יש מסך מגע, מאפשר למבקר להתמקד במבנים שונים – אז והיום – והכל על רקע צלילי הגלים המפכים וקריאות השחפים. המיצג נחלק לשניים: חלק אחד מציג את צדה הצפוני של העיר, וחלק אחר – את הדרומי, כך שמתאפשרת פנורמה רחבה. במגדל גם חנות מזכרות מתבקשת. אחת עשרה הדמויות ההיסטוריות המככבות בשחזורים נבחרו לאחר שנבדקו בקבוצות מיקוד שונות: משפחות עם ילדים, תיירים, מדריכי טיולים ומורי דרך. הטקסטים המלווים את הסרטונים נכתבו בפיקוח מומחי רשות העתיקות ורשות הגנים, תורגמו לעברית ע"י אפרים סידון ומושמעים בחמש שפות – עברית, אנגלית, צרפתית, ספרדית, רוסית. מאחר וכל המיצגים מלווים בקריינות, מתאים הביקור באתר גם לכבדי ראייה.

יזמי הפרוייקט גאים בו מאוד, ובמידה בלתי מבוטלת של צדק: לדבריהם, חשיבותם של המיצגים בכך שהם מחברים את מראה העיניים העכשווי עם ההתרחשויות ההיסטוריות, ומאפשרים למטייל לשחזר בדמיונו את ה"אבנים" שהוא רואה מולו. למרות שניתן לסייר באתר באופן עצמאי וללא הדרכה, מוזמנים המבקרים להיעזר בחמישה מסלולי סיור באורך משתנה – משעה ועד שלוש שעות.

לצוללים, לספורטאים ולנהנתנים
שילוב העתיקות, האטרקציות התיירותיות, חוף הים, בתי האוכל והגלריות, מציע למעשה יום ארוך של בילוי בעיר, שמאפשר לקבל תמורה מלאה למחיר הכניסה. נוסף על המיזמים החדשים, אפשר לסייר ולהתרשם מהעתיקות שנחשפו בעיר: רציף הנמל העתיק של הורדוס, ההיפודרום, ארמון השונית, בית המרחץ ובית המרזח, הרחוב הביזנטי, חומות העיר הצלבנית, במת המקדש, שרידי הכנסיות וכמובן – התיאטרון הרומי המשוחזר, שצורתו חצי עיגול מקורה למחצה ובו הציגו טרגדיות וקומדיות.

כשמתעייפים, אפשר להתבונן בחתנים ובכלות הצצים מכל עבר בחליפות הדורות ובשמלות-קצפת מתנפנפות, כשצלמים נמרצים מדלגים בעקבותיהם. אלו אינן דמויות משוחזרות, אלא דוגמה קטנה ואופטימית לעתיד ורוד על רקע השקיעה הקדומה של העיר.

לספורטאים: חובבי הספורט הימי יכולים לצלול אל שרידי הנמל של הורדוס (בנמל פועל מועדון צלילה) בפארק הארכיאולוגי הימי שבו 25 נקודות המשקפות את פלאי ההנדסה הימית הרומית ואת התהפוכות שעברו על הנמל במשך 2000 שנות קיומו. במקום פועל מועדון צלילה.

לחובבי האמנות: במתחם העיר הצלבנית פועלת חצר אמנים, וכן יש בנמל חנויות וגלריות, בהן גלריית העיר העתיקה, גלריית ענתיק, גלריה 6, גלריית ארטנובה ובית הסביבונים של ערן גרבלר.

עוד בעיר קיסריה עצמה: מוזיאון ראלי לאמנות לטינו-אמריקאית, הנמצא בבעלותו של הארי רקנאטי. מותר לצלם בתוך המוזיאון, והכניסה אליו אינה כרוכה בתשלום. טלפון: 04-6261013.

לנהנתנים – במרחק קצר מהאתר תמצאו את "ספא קיסר" האסקפיסטי ואת מועדון הגולף הוותיק של קיסריה. שני המקומות מציעים חוויה של הימלטות מהמציאות המהבילה, אך מחיריהם בהתאם.

איפה אוכלים?
באתר פועלים שבעה בתי אוכל: שלוש מסעדות (פונדק הצלבנים, הלנה בנמל, וסושי בר – בר המצודה), שני בתי קפה (פורט קפה ואריסטו) ופאב (ביץ' בר).

צמחי המדבר - הצמחים הכי מתוחכמים בארץ

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.