תפריט עמוד

טירות מעלות אסוציאציות מיידיות לסיפורי אגדות, סיפורים על מלכים ומלכות, אמהות חורגות מרשעות, נסיכות יפהפיות ונסיכים אמיצים. אבל לא צריך להרחיק למחוזות הדמיון, שכן ברחבי אירופה עדיין פזורות טירות לא מעטות. יש בהן כאלו שנראות כמו מבצרים מאיימים וקודרים, אחרות מרשימות בשלל צריחים ומגדלים. הנה עשר טירות יפות במיוחד, שכל אחת מהן שווה ביקור:

1. טירת בראן, טרנסילבניה, רומניה
טירת בראן (Castul Bran) היא הטירה המפורסמת כטירתו של דרקולה, אם כי עדיין לא ברור אם הרוזן האכזר אכן גר כאן. מחקרים מעידים על כך שחיבתו של הנסיך ולאד טפש דרקולה לדם היא רק מיתוס, ובנוסף לכל, הטירה שנבנתה בשנת 1370 הוקמה כדי לשמש מגן מפני התורכים. אבל אל תיתנו לזה להרוס לכם את ההנאה. עם קצת דמיון הטירה המבוצרת בהחלט נראית מאיימת ומקור השראה לסיפורי ערפדים למיניהם. המדרגות הלולייניות המובילות למה ששימש על פי השמועות כחדר העינויים של הרוזן, עוזרות למיתוסים לשגשג. ואכן, הרוזן ולאד ידוע גם בכינויו Tepes (המשפד). הטירה נמצאת באזור אתר הסקי פויאנה בראשוב והמראה שלה על רקע השלג נראה, לבעלי דמיון פורה, די מאיים.
אתר אינטרנט

המצודה של פראג. חולשת על העיר | צילום: Stefan Bauer

2. המצודה של פראג וסביבתה, צ'כיה
המצודה של פראג (Pražský hrad), החולשת על העיר, היא מכלול ענק שכולל, מלבד הארמון, אטרקציות מרתקות, ביניהן ניתן למנות את קתדרלת סט. ויטוס, המבנה הבולט ביותר במצודה. בקתדרלה, הבנויה בסגנון גותי כדאי לעלות למגדל הפעמונים. זה טיפוס מפרך במדרגות לולייניות שבסיומו זוכים להשקיף על הנוף המדהים של העיר ונהר הוולטבה. בנוסף כדאי לראות את הוויטראז'ים המרהיבים בקתדרלה. במרחק הליכה נמצאת גם סמטת האלכימאים המפורסמת, בה תוכלו לבקר בביתו של פרנץ קפקא. הארמון עצמו שימש במשך שנים רבות כמקום משכנם של מלכי בוהמיה ולאחר מכן כביתם של נשיאי הרפובליקה הצ'כית. כיום זו גלריה לאמנות שבה יצירות מהתקופות הגותית, הרנסנס והבארוק.
אתר אינטרנט


מתחם המצודה של פראג. מכלול ענק הכולל שלל מבנים מתקופות שונות

3. טירת שיון, שווייץ
טירת שיון (Chateau de Chillon) היפה שוכנת באזור יפה לא פחות, על אי סלעי קטן שלשפת אגם למאן (כשעה נסיעה נסיעה מז'נבה). הטירה הוקמה כבר במאה העשירית כמבצר פיאודלי וידעה מאז גלגולים רבים. פרסומה הרב של הטירה בא לה בזכות הפואמה שכתב המשורר לורד ביירון שביקר בה. הפואמה עוסקת בנזיר פרנסואה דה בוניוואר, מחסידי הרפורמציה, שהיה כבול בשלשלאות בצינוק הטירה במשך ארבע שנים. מלבד הכלא מעניין לבקר גם במגדל ובמחילות התת-קרקעיות ששימשו כמחסנים לנשק. הטירה השמורה היטב נראית בצד האגם כארמון מגורים ואילו לכיוון ההרים היא נראית כמבצר אימתני. הנוף, בכל מקרה, מרהיב מכל כיוון.
אתר אינטרנט

טירת לידס. שוכנת על שני איים קטנים בלב אגם פסטורלי | צילום: אייסטוק

4. טירת לידס, אנגליה
לא בכדי נחשבת טירת לידס (Leeds castle), השוכנת במחוז קנט, לאחת היפות ביותר באנגליה. הטירה הוקמה על שני איים קטנים, בלב אגם פסטורלי, בו שטים ברבורים ועופות מים רבים, וסביב לה גנים פורחים. מראה הטירה המשתקף במים מלבב. עברה של הטירה לא היה כה מפואר, ולמעשה בשנת 800 ניצבה כאן מצודת עץ. הנרי השמיני התאהב במקום ובדרכו הנמרצת הפך אותו לטירה המפוארת. מלבד הנרי השמיני, נהנו מהמגורים בטירה שש מלכות אנגליות.
הטירה מתאימה במיוחד לביקור עם ילדים, שבנוסף לגנים ייהנו ממבוך השיחים ששימש כשעשוע לאורחיו של הנרי השמיני ומהאטרקציה הייחודית למקום – מוזיאון לקולרי כלבים.
אתר אינטרנט

5. טירת פניס, איטליה
טירת פניס (Fenis Castle) היא אחת הטירות הפחות מפורסמות ברשימה הזו, ובכל זאת, הביקור בו מומלץ ביותר. המיקום הנפלא הוא הסוד העיקרי של המקום – בלב עמק אאוסטה היפה והעשיר בטירות שבצפון-מערב איטליה. זוהי אחת הטירות המעניינות בעמק, מוקפת בנוף יפהפה הכולל ארבע מהפסגות הגבוהות באירופה. הטירה מתוקה להפליא. יש בטירה המשוחזרת היטב משהו שובה לב. היא מוקפת שתי חומות עם מגדלי שמירה ונראית כמבצר ימי ביניימי טיפוסי. יש לציין שהחומה החיצונית נבנתה רק בשנות השלושים של המאה העשרים ולמעשה היא כלל לא שימשה להגנה, כי אם למגוריה של משפחת האצולה שאלאן. הסיבה השלישית בגללה כדאי לבקר בטירה היא ציורי הקיר המרהיבים שהעניקו לטירה את עיקר פרסומה.
אתר אינטרנט


מצודת אדינבורו.  תצפית נפלאה על העיר כולה | צילום: אייסטוק

6. מצודת אדינבורו, סקוטלנד
יש הרבה סיבות טובות לצעוד קוממיות ב"רויאל מייל", הציר המרכזי של העיר העתיקה באדינבורו. אחת הטובות שבהן היא שבסופו של המסלול תגיעו למצודת אדינבורו (Edinburgh Castle). המצודה שוכנת על סלע בזלת ענק ומספקת תצפית נפלאה על העיר כולה. המצודה עברה גלגולים רבים, ושימשה בין היתר כמבצר, כמחנה צבאי ואף ככלא. גם היום המצודה משמשת למעשה כבסיס צבאי וכל שעה נערך כאן טקס חילופי משמרות. אפשר ללמוד המון על ההיסטוריה של אדינבורו וסקוטלנד מהביקור בטירה. בין היתר מוצגים כאן תכשיטי בית המלוכה הסקוטי, הכתר הסקוטי והחרב המלכותית. ראשיתה של המצודה במאה ה-12 עם קפלת סנט מרגרט, המבנה העתיק ביותר באדינבורו, אך המבנה הנוכחי של הטירה הוקם בין המאה ה-14 למאה ה-16. כדאי לראות גם את התותח Mons Meg אשר שימש את המלכים ג'יימס השני והרביעי, ולבקר במוזיאון הצבאי בו נערך המפגן הצבאי השנתי, שלא כדאי להחמיצו.
אתר אינטרנט

טירת נוישוויינשטיין. השראה לטירה בדיסנילנד | צילום: Nite Dan, Flickr

7. טירת נוישוויינשטיין, בוואריה, גרמניה
אם תהיתם אי פעם מהי השראה לטירת היפהפייה הנרדמת בדיסני וורלד, טירת נוישוויינשטיין (Schloss Neuschwanstein) היא המקום. אפשר לאהוב את הקיטש הזה ואפשר שלא, אך קשה שלא להתרשם. מבנה אקסטרווגנטי מסוג זה יכול היה להיוולד רק במוחו של לודוויג השני מלך בוואריה, הידוע כלודוויג המשוגע. לודוויג כתב לידידו המלחין וגנר מכתב ובו תיאר בפרוטרוט כיצד ברצונו שהטירה תיראה, תיאור שהפך למציאות. תהליך הבניה של הטירה נמשך 17 שנים, ולמרבה הצער לודוויג זכה להתגורר בה רק תקופה קצרה עד למותו המסתורי בגיל 41, ימים ספורים לאחר שאולץ לנטוש את כסאו בשל אי שפיותו. הטירה מרשימה לא רק הודות למבנה המיוחד ועטור הצריחים אלא גם הודות למיקומה, על צוק ובינות להרים ואגמים, כמה עשרות קילומטרים מדרום מזרח למינכן.
אתר אינטרנט

טירת שנונסו. הנהר זורם דרך קשתות הטירה | צילום: Ra-smit, GFDL

8. טירת שנונסו, עמק הלואר, צרפת
קשה להתחרות ביופייה של הטירה הרנסנסית הזו, השוכנת על גדתו של נהר Cher. הנהר זורם דרך קשתות הטירה, והטירה עצמה משתקפת במים. גם הגנים המרהיבים המקיפים את טירת שנונסו (Château de Chenonceau), בהם פרחים ומזרקות, תורמים ליופייה. טירה זו מכונה "טירת הנשים", משום שעל תכנון ועיצוב הטירה היו מופקדות בעיקר נשים. הראשונה שבהן היא קתרין בריסונה, אשתו של תומס בואייה שהיה שר האוצר. הוא רכש את הטירה, הרס אותה והפקיד בידי אשתו את מלאכת בנייתה מחדש. הבאה בתור היא דיאן דה פווטייה, מאהבתו של הנרי השני, שירש בינתיים את הטירה לאחר שבנו של תומס בואיה נאלץ לוותר עליה בשל חובות אביו. האישה השלישית שהשפיעה על עיצוב הטירה היא יריבתה של דיאן ואשתו החוקית של הנרי השני, קתרין דה מדיצ'י. עם מותו של הנרי השני ניצלה קתרין דה מדיצי את ההזדמנות לנקום בדיאן ולמחוק כל זכר לנוכחותה בעזרת מסכת שיפוצים נרחבת. כיום, בביקור בטירה השמורה היטב על חדריה ויצירות האמנות שבהם, אפשר ליהנות מפירות השקעתן של הנשים.
אתר אינטרנט

טירת שאמבור, הגדולה בטירות עמק הלואר | צילום: אייסטוק

9. טירת שאמבור, עמק הלואר, צרפת
המלך פרנסואה הראשון, שבנה את טירת שאמבור (Château de Chambord), נודע כמגלומן. עובדה זו מסבירה את הפאר הרב של הטירה הגדולה בטירות עמק הלואר. בנייתה החלה ב-1519 ופרנסואה הראשון לא חסך כסף בבנייתה בשל יצר התחרותיות שלו ורצונו להפגין את כוחו מול צ'ארלס החמישי והנרי השמיני. על אף על כל הכסף והמאמצים שהשקיע בבניית הטירה, התגורר בה פרנסואה הראשון בסופו של דבר רק כמה שבועות. למרות שבניית הטירה הייתה מהירה, למעשה העבודות בה הסתיימו סופית רק בתקופתו של לואי ה-14 שיצא ממנה למסעות ציד וערך בה מופעים והצגות. כדאי לראות את האוספים המרשימים שבטירה, ובמיוחד את שטיחי הקיר היפים.
אתר אינטרנט

טירת ווינדזור, הטירה המפורסמת ביותר בעולם | צילום: אייסטוק

10. טירת ווינדזור, אנגליה
הבחירה בטירה המפורסמת ביותר בעולם (בין היתר בשל היותה מעון המגורים הרשמי של המלכה) היא בנאלית למדי, אבל הטירה בת כ-900 שנה וכוללת 1,000 חדרים, מה שהופך אותה באופן רשמי לטירה העתיקה והגדולה ביותר בבריטניה, ולפריט חובה ברשימה מסוג זה. טירת ווינדזור (Windsor castle), המרוחקת כשעת נסיעה מלונדון, החלה את דרכה כמבצר שנועד להגן על הגישות המערביות לעיר. במשך יותר מ- 900 שנים התחוללה כאן פעילות נמרצת, כאשר הטירה שימשה כמבצר, כארמון ואפילו כבית כלא. במהלך השנים עברה הטירה שינויים ושיפוצים רבים, אחד המרכזיים שבהם החל ב-1992, לאחר השריפה הגדולה שהשתוללה בטירה. השיפוצים היקרים מומנו בין היתר על ידי פתיחת חלקים גדולים מן הטירה לקהל הרחב. בין האטרקציות המרכזיות בטירה ניתן למנות את החדרים המרשימים על שלל אוצרות האמנות שבהם, קפלת סט. ג'ורג' בעלת הארכיטקטורה הגותית המרשימה וכמובן טקס חילופי משמר המלכה.
אתר אינטרנט

אזור האגמים באנגליה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.