תפריט עמוד

עכו העתיקה – מסלול טיול

טיול בעכו העתיקה, מעל האדמה ומתחתיה, משלב היסטוריה, מבנים מרתקים והרבה עניין. אחרי שתבקרו באתרים עצמם, הרשו לעצמכם ללכת לאיבוד בסבך הסמטאות היפות

עונה מומלצת: כל השנה

התאמת המסלול: לכל המשפחה

קושי: קל מאוד – הליכה בשטח עירוני

הגעה (מצומת הצ'ק פוסט): ממשיכים צפונה בכביש החוף (מס' 4). חולפים על פני הכניסה הדרומית לעכו ובמחלף עכו מזרח פונים שמאלה (מערבה), אל תוך העיר. בצומת עכו ממשיכים ישר ובהתאם לשילוט פונים שמאלה (דרומה) אל בית הכנסת הטוניסאי או ממשיכים ישר עד לפנייה משולטת נוספת, שמאלה אל החניון שבין החומות.

טיול בעכו העתיקה

בעכו רבדים רבים של עניין והיסטוריה. אפשר להלך בה על פני האדמה ואפשר גם לסייר במבוכיה התת קרקעיים, ההולכים ומתגלים במפעל חפירה רב שנים. את הסיור נתחיל באולמות האבירים, שהכניסה אליהם בתשלום. הכניסה לאולמות האבירים סמוכה לחניה בין החומות. נכנסים דרך גן פיקוסים יפים, מה שהיה בעבר גנו של המושל העות'מני של עכו – מקום טוב לשבת ולהצטנן בו, גם אם לא נכנסים לאתר שבתשלום. ממרכז המבקרים, לאחר צפייה בסרטון ובמודל עירוני, אפשר לרדת אל נדבכיה הצלבניים של עכו. לא קשה לדמיין אבירים חמושים המופיעים מעבר לפינה, שבים ממסע ממושך ומתיישבים לסעוד על שולחן ארוך, בחדר האוכל האפלולי המואר בלפידים.


חומות עכו העתיקה

במהלך הסיור נגיע אל חצר פתוחה לשמים. לפני שחפרו כאן, היה האזור קבור תחת חצר בית הסוהר המנדטורי, שנקרא מוזיאון אסירי המחתרות, הנמצא מעלינו. אפשר לראות כאן את מקום כלאו של הבהא אולא, מייסד הדת הבהאית, שנאסר על ידי התורכים שחששו מרעיונותיו המשיחיים (המבנה שוקם מכספי הקהילה הבהאית עצמה ונתפש קדוש מאוד עבורם); את מקום כלאו של ז'בוטינסקי ואת חדר הגרדום, בו הוצאו להורג האסירים. את המצודה, שלימים שמשה ככלא, בנה גדול מושלי עכו שחי במאה ה- 18 וידוע בכינויו אל ג'זאר האכזר. הוא הקים גם את המסגד הגדול, שצריחו המחודד וכיפתו הירוה נראים למרחוק. זוהי הדוגמה היפה ביותר בארץ לארכיטקטורת מסגדים עות'מנית.


אולמות האבירים

אל המסגד קל מאוד להגיע מהיציאה של סוף המסלול התת-קרקעי באולמות האבירים. בדרך נוכל לבקר בחמאם התורכי הקדום, שיש בו מיצג המספר את קורות המקום (אפשר לרכוש כרטיס כניסה משולב באולמות האבירים). מעל החמאם אפשר לראות את חלונות הכלא דרכם התרחשה הבריחה המפורסמת. בכניסה למסגד נוכל לראות את הכס המפואר, הבנוי שיש – מקום הרחצה שהיום כבר לא זורמים בו מים. המסגד שוכן בחצר מטופחת וציורית להפליא, בה נמצא מקום הטהרה החדש ושעון שמש עתיק. נוכל להתרשם כאן גם מחזיתו המרשימה של המסגד, המשובצת לוחות גרניט (אם נכנסים, חובה להוריד נעליים).

גרם מדרגות בקצה הימני (מזרחי) של החצר יוליך אותנו אל מאגר מים תת-קרקעי ומרשים. המשך המדרחוב מהמסגד מזרחה יוביל אותנו אל הכביש. אם נפנה בו ימינה (דרומה) ונעקוב אחר פיתוליו, נגיע אל השוק המרכזי הפעיל בעיקר עד שעות הצהרים. זה מקום נפלא לספוג בו ניחוחות ים-תיכוניים אותנטיים.


השוק של עכו. שלל טעמים ים תיכוניים לצד מזכרות וחפצי יום יום לבית

הדרך מהשוק אל הנמל וחומות העיר הפונות אל הים היא קצרה ביותר. בדרך נראה כמה מבנים נוספים שעליהם רבו הסיפורים, אך במסגרת המצומצמת של המסלול, נציע כאן אחד מוכר פחות, שגם מעט קשה למצאו: בית הכנסת של הרמח"ל, רבי משה חיים לוצטו, מקובל חשוב בן המאה ה- 18. הרמח"ל נולד בפאדובה שבאיטליה ובהדרגה החל לעסוק בפעילות משיחית. הוא נרדף לא מעט ונאלץ לנדוד ממקום למקום. בתום תלאות רבות התיישב דרך קבע בעכו, בה מצא לבסוף את מותו במגפה.

רמח"ל סירב לעלות לבימה ולכן כזו חסרה בהיכלו. הוא ציטט את חז"ל שגרסו "רד לפני התיבה" ולכן נהג לקרוא בתורה מתוך בור ברצפת בית הכנסת. על פרוכת ארון הקודש רקומות המלים מתהילים "ממעמקים קראתיך השם". בבית הכנסת אין עזרת נשים, ואם מעניין אתכם מדוע, תוכלו לברר זאת בהגיעכם למקום.

בעכו עוד כמה וכמה פינות חמד ואתרים רבי משמעות את כל אלו אפשר לחפש בתוך המבוך המרתק והצפוף של העיר העתיקה. הכי מומלץ לתת דרור לרגליים וללכת לאיבוד לכמה זמן. החומות והים מבטיחים שלא נתרחק יותר מדי מהמכוניות, אך לבטח נפליג למחוזות רחוקים ומפגשים מעניינים ייקרו בדרכינו.

 

אביב בישראל - ממעוף הציפור

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.