תפריט עמוד

טיול שטח באי פרייזר, אוסטרליה

 

ב־1770 עבר קפטן קוק, מגלה הארצות המפורסם, ליד האי הקסום פרייזר (Fraser Island), הנמצא ליד קווינסלנד (Queensland) שבחוף המזרחי של אוסטרליה. קוק סבר שהאי הוא חלק בלתי נפרד מהיבשת, ולכן דילג עליו. שלא כמותו, ג'יימס פרייזר (James Fraser), שהאי קרוי על שמו, עגן בחופיו ב־1836. לאחר שספינתו עלתה על שרטון מצפון לאי, יצאו לעזרתו האבוריג'ינים תושביו, והצילו את אליזה אשתו ממוות כמעט בטוח.

עוד טיולי ג'יפים כאן

האי פרייזר הוא אי החול הגדול בעולם. עם הפלישה המאסיבית של האדם הלבן לאוסטרליה, נדחקו האבוריג'ינים מהאי לשמורות, דוכאו ונטבחו ללא רחם. עד מהרה הביאה תעשיית כריית החול במקום להתעשרותם של המתיישבים האירופאים החדשים. ב־1992 הכריז אונסק"ו על האי כעל אתר שימור בעל חשיבות עולמית (World Heritage Site). באי, שאורכו 122 קילומטר ושטחו 1,620 קילומטרים רבועים, יש יערות גשם הגדלים בחולות וכ־200 אגמי מים מתוקים. כמחצית מכל אגמי המים המתוקים בעולם הנמצאים בלב דיונות שוכנים כאןף בפרייזר.

ג'יפ על מעבורת

כ־20,000 כלי רכב מגיעים אל האי בכל שנה. למעשה, באי פרייזר אפשר לנוע רק בטיולי ג'יפים -ברכבי 4X4 ובאופנועי שטח. אישורי כניסה לאי ניתן לקבל בסניף של המשרד האוסטרלי לאיכות הסביבה בעיירה ריינבו ביץ' (Rainbow Beach), המשמש גם כמרכז מבקרים. יש בו גם מפות ומידע. אישורי כניסה ניתן להנפיק גם בסניף של המשרד לאיכות הסביבה בג'ימפי (Gympie),

פרייזר. רק חול וחול | צילומים: אלון לויטה

במועצת העיר הרווי ביי
(Hervey Bay City Council), ובאתרים נוספים. אפשר לתור את האי גם בסיור מאורגן באוטובוסים מיוחדים, בעלי כושר עבירות מדהים.

התשלום עבור הכניסה לאי מחושב לפי מספר ימי השהות המתוכננת – ומראש. אורכה של הדרך מריינבו ביץ' ועד למעבורת – היוצאת מאינסקיפ פוינט (Inskip Point) שביבשת – הוא כ־20 קילומטר, והיא מהווה תרגול טוב בנהיגת שטח לפני ההגעה לאי עצמו. מאינסקיפ פוינט יוצאות בכל יום כמה מעבורות לאי. המעבורות, המופעלות על ידי חברת Rainbow Venture, יוצאות בתדירות גבוהה, בין השעות 7:00 ו־16:30. אם תעלו על המעבורת האחרונה, היוצאת בזמן הגאות, תביאו בחשבון שתתקשו לנסוע בג'יפ לאורך החוף. אבל הנחמה תגיע במהרה: המפגש הראשון עם הדינגו (כלב בר אוסטרלי), דולפינים ידידותיים, יותר מ־240 מיני עופות, קנגורו, צמחייה עשירה ותצורות נוף מגוונות.

יש עוד שתי נקודות יציאה למעבורות אל האי. האפשרות הפחות מומלצת היא מאורנגאן (Urangan) שבהרווי ביי. המעבורות מגיעות אל מון פוינט (Moon Point). מדובר בהפלגה ארוכה, ומון פוינט היא נקודת התחלה לא כל כך נוחה לטיול באי. נקודת המעבר השלישית היא ריבר הדס (River Heads), שמדרום לאורנגאן.  מכאן יוצאים גם רוב הסיורים המאורגנים לאי פרייזר.

122 קילומטרים של חולות לבנים לצד האוקיינוס הכחול

האגם הצלול בעולם
מסלול אופייני היוצא מהוק פוינט (Hook Point), לאורך החוף המזרחי, חוצה מספר נחלים בדרך לדילי וילג' (Dilli Village), מרכז כריית החול בעבר. אחרי שעוברים את יורונג (Eurong) ואת הפי ואלי (Happy Valley), חוצים את נחל אלי (Eli Creek), הנחל הגדול ביותר בחוף המזרחי. אחרי כחמישה קילומטרים  מגיעים לשרידי האונייה Maheno, שנטרפה ב־1935 בחופי האי. צפונית־מערבית ליורונג נמצא אגם וואבי (Lake Wabby), שבו אפשר ליהנות משחייה מרעננת.

בחלק הדרומי של האי פרייזר מומלץ לבקר באגמים ביראבין (Birrabeen) ובומאנג'ין (Boomanjin). השתדלו שלא להחמיץ ביקור באגם מקנזי (Lake McKenzie), המדהים בצלילות מימיו. בזמן השפל נחשב קו החוף לאוטוסטרדה של האי. כל שאר הדרכים העוברות בו הן נתיבי חול טובעניים הקשים לנסיעה. כדאי לזכור שמוסכים ושירותי דרך אינם בנמצא באי פרייזר. אפשר להתרענן מהנהיגה ברכב השטח אגב הליכה ביערות הגשם, או פשוט להתגלגל במורד אחת הדיונות. אין בעיה גם להקים אוהל באתרים המיועדים לכך. למפונקים יותר, מוצעים חדרי הארחה בודדים במרחבי האי.

עוד על האי פרייזר, כולל מידע כללי, פרטים על דרכי הגישה אליו ועל מקומות לינה, וכן קישורים לאתרי חברות, המארגנות טיולי אתגר במקום, תמצאו באתר הבא (כתבו Fraser Island בשורת החיפוש).
על אתרים נבחרים ביבשת אוסטליה:
אוסטרליה: אתרים נבחרים ביבשת החמישית
מפאת גודלה של אוסטרליה, רק בודדים מגיעים לכל פינותיה. כדי שתדעו באיזה אזור כדאי להתמקד, ליקטנו עבורכם כמה ערים, חופים, שמורות טבע ואתרים יפים במיוחד

חתונה בטהיטי

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.