תפריט עמוד

וריח האשוח על ההדסון

כריסמס בניו יורק הוא קלישאת הקלישאות, פסגת הקיטש: עצי אשוח פזורים ברחבי העיר (וגם חנוכיות), כדור מראות ענקי יורד על טיימס סקוור, ספירה לאחור, נשיקה בחצות, שלג אם יש מזל, וכמובן: מסעות קניות עד אובדן הכרה. ביס מהתפוח הגדול

תקופת החגים בניו יורק קצרה, אבל התפוח הגדול מספק למבקרים שלל אפשרויות לציין את המועדים החשובים – מחג ההודיה שחל בכל שנה ביום חמישי האחרון בחודש נובמבר (השנה נחוג החג ב־24 בו) ועד ערב ראש השנה האזרחית ב־31 בדצמבר. העיר מעבירה הילוך בזמן החגיגות: עונות חדשות נפתחות בתיאטרון, באופרה ובאולמות הקונצרטים, מועלים מופעים לכל המשפחה ברוח החג, המדיסון סקוור גרדן מארח את העונה החדשה של האן.בי.איי, החנויות מחליפות קולקציות בקצב מסחרר, והתפריטים במסעדות עמוסים במאכלים חדשים. בקיצור, העיר כולה שמחה וצוהלת. שיטוט ברחובות מנהטן – מצפון ועד דרום, ממזרח ועד מערב, מהדאון־טאון לאפ־טאון – מספק חוויות שימלאו אתכם לפחות עד הביקור הבא בעיר.
על פנסי הרחובות ועל דלתות הבתים תלויים זרים ירוקים, עטופים בסרט האדום המסורתי. העיר  מלאה אורות ועצים מקושטים, והשדרה החגיגית ביותר היא שדרת פארק — לאורך כשלושה קילומטרים של השדרה, מרחוב 48 ועד רחוב 87, מוצבים עצי אשוח (שמם  הנכון הוא עצי אשוחית, אבל מכנים אותם בטעות "אשוח") המוארים מדי לילה. גם מקומם של האפרו־אמריקאים והיהודים אינו נפקד, ובמקומות רבים בעיר מציינים באותה העת גם את קוואנזה ואת חג החנוכה.

קנו עד שתתמוטטו
אחרי שמתגברים על הקור העז מתחילה ההנאה הגדולה מהרחובות שטופי האור

תושבות בברוקלין סוחבות עץ אשוח הביתה. בחג המולד העיר מלאה עצים מקושטים ואורות | צילום: איי.פי

וממראות תושבי העיר המתרוצצים עם שקיות מרשרשות ועמוסות כל טוב בידיהם. גם זר מוחלט יכול להבחין בקלות בתחרות הלא סמויה בכלל שבין חלונות הראווה של החנויות השונות. בבתי הכלבו הגדולים בלומינגדייל'ס, ברגדורף גודמן, לורד אנד טיילור, ברני'ס ומייסי'ס משכללים מדי שנה את התצוגות וההופעות המרהיבות בחלונות הראווה. בשנה שעברה היו אלה תיאטרון בובות, מופע לייזר ודמויות מתוקות בסרט אנימציה. מסקרן לדעת מה יכינו השנה פרנסי בתי הכלבו למבקרים העומדים מחוץ לחנויות ומתפעלים מהמופע החד־פעמי. התיירים מתקתקים במצלמותיהם, ואילו המקומיים, המורגלים בחגיגות, מחייכים בהבנה ושועטים אל תוך החנות כדי למלא עוד שקיות ממותגות במתנות ובתשורות.

גן עדן של עצי אשוח, וגם חנוכייה
םעצי אשוח, מסמליו המובהקים של חג המולד, פרושים בכל רחבי העיר. רובם מוצבים במקומות המרכזיים כבר מסוף נובמבר, ונותרים על כנם גם במשך השבוע הראשון של ינואר. הגדול, המפורסם והמרשים ביותר ניצב ברוקפלר סנטר, בצומת של רחוב 50 והשדרה החמישית, מוקף בשתי שורות של מלאכים שחצוצרות בידיהם. השנה גובהו של העץ, שכמיטב המסורת נגדע ומובא אל רחבת רוקפלר סנטר כבר בתחילת נובמבר, כ־22 מטרים, ומשקלו הכולל מגיע לתשעה טונות, ולא בכדי: סביבו מפותלת שרשרת שאורכה כשמונה קילומטרים ובה שלושים אלף נוריות.
טקס הארת העץ מתקיים מדי ערב, אך מכיוון שהצפיפות סביבו רבה באותה העת, מוטב

כריתת עצי אשוח בניו המפשייר. המשתלה מוכרת אלפי עצים בתקופת חג המולד
צילום: איי.פי

לחזות בעץ לאחר שהטקס מסתיים, ולא לפני שתשתתפו בטקס אחר – שופינג בשדרה החמישית הסמוכה. בכלל, כל סביבת רוקפלר סנטר – מרחוב 47 עד רחוב 52 – מקושטת ויפה בתקופה הזאת, וכדאי להקדיש זמן להסתובב באזור.
אטרקציה נוספת ברוקפלר סנטר היא רחבת ההחלקה על הקרח. זהו האתר ההחלקה הפופולרי ביותר בניו יורק מאז שנת 1936, ומבלים בו יותר מרבע מיליון בני אדם מדי חורף. ברחבה, שאורכה 37 מטרים ורוחבה 18 מטרים, יכולים להחליק בעת ובעונה אחת 150 בני אדם, והיא פתוחה בשעות שבהן האשוח מואר. התכוננו לתורים ארוכים.
עצי אשוח נוספים שכדאי לראות הם אלה שבמוזיאון המטרופוליטן, במוזיאון ההיסטוריה של הטבע, בלינקולן סנטר ובסנטרל פארק. על העץ שבמטרופוליטן, העומד ברחבת מיד־איבל ארט שבקומת הכניסה למוזיאון, תלויים כתמיד פסלוני מלאכים שנוצרו בנאפולי במאה ה־18, ובבסיסו מוצגת סצנת הולדת ישו. העץ של מוזיאון ההיסטוריה של הטבע מוצג ברחבה הפנימית המרכזית של המוזיאון, באולם תיאודור רוזוולט, ומלבד אלפי נורות צבעוניות מקשטים אותו גם אלף דגמי אוריגמי מפוארים של לובסטרים, סרטנים, ציפורים, צבים ודינוזאורים, המייצגים נאמנה את אוספי המוזיאון. הדינוזאורים זוכים ליתר כבוד — שני דגמי ברזל ענקיים של ברוזאורוס המתנשאים

מופע לכבוד הכריסטמס ב"רדיו סיטי הול". מגוחך, אבל ככה אוהבים את זה שם
צילום: איי.פי

לגובה של שישה מטרים מוצבים במוזיאון, ועליהם קישוטי חג המולד. סביב העץ בלינקולן סנטר מתקיימות בעיקר פעילויות לילדים, עם ליצנים ואקרובטים מזמרים, ואם חשקה נפשכם בסיבוב בסנטרל פארק, לכו לפינה הצפון־מזרחית שלו, במפגש השדרה החמישית ורחוב 110. שם, בדנה דיסקברי סנטר, תמצאו עוד עץ אשוח. מדי ערב בחודש דצמבר העץ מואר ומאיר את האזור כולו.
בעיר מוצבת גם החנוכייה הגדולה ביותר בעולם. את החנוכייה מקימים בכל שנה חסידי הרבי מלובביץ' ב־Grand Army Plaza, בפינת השדרה החמישית ורחוב 59, והיא דולקת במשך שמונת ימי החנוכה. המנורה המוזהבת, שמשקלה כמעט שתי טונות וגובהה כעשרה מטרים, עוצבה על ידי הפסל יעקב אגם בהשראת איור של המנורה המקורית מבית המקדש בירושלים, שאייר הרמב"ם.
טקס הדלקת המנורה נערך מדי ערב עם רדת החשכה, ומסביב למנורה, הדולקת בחסות קון אדיסון – חברת החשמל המקומית שככל הנראה נהנית מחג האורות יותר מכולם – מרקדים הלובביצ'רים הצעירים, מספרים מעשיות לחג ומחלקים לכל דכפין חנוכיות, נרות, סופגניות ולביבות.

מופע לייזר וביקור לילי בגן חיות
אם נמאס לכם מעצי אשוח, אתם יכולים להתגלגל לגרנד סנטרל, התחנה המרכזית המפוארת של ניו יורק. מדי יום עד סוף דצמבר, בכל חצי שעה עגולה, מתקיים במקום ה"לייזר שואו" — תצוגה של מונומנטים ידועים כמו פסל החירות ובניין האמפייר סטייט, כוכבים ושאר צורות חגיגיות, והכל הכל באמצעות קרני לייזר המוקרנות על תקרת אולם התחנה. גולת הכותרת של המופע הם דבקונים שמשתלשלים מן התקרה לטובת הרווקים והרווקות. מי שלא יידבק בזוגיות הדביקה הזאת ועדיין לא בזבז די והותר כסף

מצעד סנטה קלאוסים בשדרה החמישית. דמותו המפורסמת של סנטה המודרני – זקן שמנמן וחביב, בעל זקן לבן וארוך – נוצרה על ידי חברת קוקה קולה בשנת 1931
צילום: רויטרס

בשופינג, מוזמן לפצות את עצמו בקניות נוספות בבזאר המיוחד שפועל במקום לרגל החגים.
מהגרנד סנטרל אפשר להמשיך לברונקס, כדי לחוות את הכריסמס גם מחוץ למנהטן. מאז שנת 1992 מוצגת באחת החממות שבגן הבוטני בברונקס תערוכה מיוחדת במינה לכבוד חג המולד: מערך שלם של רכבות צעצוע הנוסעות לאורך מפלים, גשרים, יערות ורפליקות של בניינים חדשים והיסטוריים בניו יורק. התצוגה בנויה ביד אמן מעלים, מענפים, מקליפות עצים, ממקלות קינמון, מאוכמניות ומחומרים בוטניים טבעיים אחרים.
ביקור לילי בגן החיות בברונקס הוא חוויה בלתי נשכחת. בחג המולד מתקשט הגן בעשרות חיות עשויות אלפי מנורות צבעוניות וזוהרות, והשנה גם יהפוך גן הפרפרים ל"ארץ נרניה" הקסומה, מחווה לאגדה של הסופר הבריטי ק.ס. לואיס "סיפורי נרניה: האריה, המכשפה וארון הבגדים", היוצאת אל מסכי קולנוע בקרוב. מלבד זה מציע הגן עוד מגוון פעילויות, כגון הופעות של מקהלות המזמרות משירי החג, פיסול בקרח ומספרי סיפורים. זכרו לוודא את שעות הפתיחה המדויקות, שכן הן משתנות במהלך דצמבר.

מסיבות ונשיקות
גולת הכותרת של תקופת החגים בניו יורק היא כמובן ערב ראש השנה החדשה, על שלל המסיבות שבהן מקבלים החוגגים את השנה החדשה בשתייה, בריקודים ובנשיקה המסורתית בחצות הליל שבין 31 בדצמבר ל־1 בינואר. האירוע המרכזי מתקיים, כמדי שנה, בטיימס סקוור, בואכה רחוב 42 וברודוויי. הרחובות הגובלים בכיכר סגורים לתנועה, בכיכר עצמה מוצבות בובות ענקיות, וכמויות עצומות של בלונים וקישוטים מעטרים את האזור כולו. כבר משעות הצהריים המוקדמות מתחילים כמיליון בני אדם להצטופף באזור, בקור העז, כדי להבטיח את מקומם. בסביבות השעה שש בערב מועלה אל ראש התורן של בניין מספר 1 בטיימס סקוור כדור השנה החדשה המואר והזוהר, במסורת שהחלה כבר ב־1906. מי שמעדיף שלא להצטופף במרכז הכיכר יכול לצפות בטקס באחד מהמסכים הענקיים המוצבים ברחובות 43 עד 50, מהשדרה השישית ועד ברודוויי.
בדיוק בדקה לחצות, כשכדור הקריסטל הנוצץ עושה את דרכו מטה אט־אט, מתחיל הקהל לספור לאחור בקול רם. בהישמע הגונג המציין את כניסת השנה החדשה צונחים מטה אין ספור פתיתי נייר, והכל פוצחים בנשיקות. עוד שנה מתחילה בעיר שלעולם אינה הולכת לישון.

לאן נעלמו הכוכבים?

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מניו יורק

ניו יורק: השכונות הכי שוות מחוץ למנהטן
ניו יורק: השכונות הכי שוות מחוץ למנהטן

מנהטן הוא אחד הרבעים המסעירים בעולם, אבל בשנים האחרונות גם הרבעים ברוקלין, קווינס וברונקס נמצאים בפריחה ומציעים מוזיאונים משובחים, גלריות לאמנות, אמנות רחוב, פארקים ירוקים, חנויות תקליטים ווינטג', בתי קפה והמון מסעדות מצוינות, והכל באווירה מקומית ובמחירים הרבה ...

בתי הקפה הכי שווים בניו יורק
בתי הקפה הכי שווים בניו יורק

תשכחו מהדימוי המוכר של קפה אמריקאי דלוח, תתעלמו ממאות סניפי סטארבקס הפזורים ברחבי ניו יורק. במקום זה, קבלו המלצות לבתי קפה ניו יורקים נהדרים, שבכל אחד מהם תיהנו מחוויית קפה איכותית במיוחד

המסעדות הכי משתלמות בניו יורק
המסעדות הכי משתלמות בניו יורק

ניו יורק מציעה מבחר כמעט אינסופי של מסעדות, ממסעדות אתניות מכל סוגי המטבחים ועד מסעדות ביסטרו טרנדיות. חלקן זולות ולא בהכרח איכותיות, באחרות תשלמו הון עתק. כדי שלא תיפלו בסעיף האיכות או המחיר, קבלו המלצות למסעדות ניו יורקיות ...