תפריט עמוד

כמו עליסה בארץ הפלאות ניצבתי לפני דלת עץ נמוכה וירוקה. הדלת נראתה בדיוק כמו עשרות דלתות אחרות לאורך הרחוב. "אל תקיש, פשוט היכנס פנימה". כך, בביטחון גמור, היה כתוב במדריך שאחזתי בידי. המדריך כלל מפה של כמה מן ה"הופייס" (Hofjes), החצרות הפנימיות היפות ביותר באמסטרדם.

בניגוד לכל אינטואיציה בריאה ובמבוכה גדולה לחצתי על הידית. הדלת חרקה ונפתחה. נשמתי לרווחה כאשר נוכחתי שאיני ניצב במטבחה של משפחה הולנדית. דלת הכניסה הובילה אל חצר מלבנית לא גדולה, ששמונה דלתות מקיפות אותה. לצד הדלתות נפערו חלונות מכוסים בווילונות, ומאחד מהם הציצו אלי קשישה וחתול דומים להפליא זה לזה.

שניהם היו שעירים מאוד, אפורים לגמרי ובעלי עיניים ירוקות ומבט רציני וקצת זועף. בהולנד כולה אפשר עדיין למצוא 150 חצרות כאלה. 47 מהן פזורות ברחבי אמסטרדם. לבקר, לעומת זאת, אפשר רק בכעשרים. לא כולם, כך מתברר, אוהבים שתיירים מציצים בחלונות שלהם. למרות המבוכה, המאמץ כדאי מאוד, משום שהוא מאפשר להכיר אדריכלות ותפיסות עולם ומגורים שונות ולא מוכרות. כמה מההופייס מאפשרים גם להציץ במיטב הגננות והטיפוח ההולנדיים.

ההופייס הראשונים נבנו בהולנד כבר במאה ה־14. הרעיון היפה שעמד מאחורי הקמתם היה בעצם רעיון של עזרה סוציאלית והגנה על מרכיבים חלשים ונזקקים בחברה. רוב החצרות נבנו כמפעל צדקה בידי משפחות עשירות למען זקנים ונצרכים, ומקצתן כדי לספק מגורים מוגנים לנשים שעבדו בבתי עשירים. המבנה האדריכלי הייחודי הותאם לדיירים: בכל הופייה נבנו מסביב לחצר יחידות מגורים קטנות וצנועות,  שבהן חדר אחר, מטבחון זעיר ושירותים. פתח כניסה יחיד מאפשר לסנן את הבאים ולהגן בקלות על הדיירים.

בעבר חיו תושבי ההופייה חיים שיתופיים למחצה שהוכתבו על ידי המרחב המשותף הגדול – החצר והגינה – שאליו פנו כל יחידות הדיור. למרות שאופי ההופייס והדיירים השתנו מאוד במהלך 400 השנים האחרונות, הדירות מושכרות גם כיום בסכומים נמוכים יחסית ונחשבות אפשרות מגורים נוחה ובטוחה. ברובן מתגוררות גם כיום נשים רווקות המסתפקות בחדר הצנוע ומעדיפות את הסביבה המוגנת שמעניק ההופייה. כמה מן המקומות היו למגורי סטודנטים, ובהם האחזקה בעייתית יותר.

כל ההופייס הם אתרי שימור היסטוריים. הבחיינהוף (Begijnhof) ליד כיכר ספאו (Spui) שבמרכז העיר הוא המוכר ביותר והשריד היחיד להופייס שנבנו בימי הביניים. כדאי להרחיב את המעגל ולבקר גם בהופייס אחרים, שנבנו בתקופות מאוחרות יותר, רובם במאה ה־17 וה־18. שמחת הגילוי וסיפוק הסקרנות עוזרים מאוד להתגבר על הרתיעה הטבעית מהמציצנות ומהחדירה הקצת בוטה לרשות הפרט.

הופייס מומלצים
חמישה הופייס שאת כולם אפשר למצוא במהלך סיור לא ארוך ברובע יורדן (Jordaan) שבחלק המערבי של מרכז אמסטרדם

ונציה הופייה (Venetiae Hofje)
נבנה במאה ה־17 בידי יאקוב שטופל, סוחר שהתעשר בזכות המסחר עם ונציה ולכן העניק להופייה שבנה כמפעל צדקה את שם עיר התעלות.

איפה // Elandstraat 104-142

סויקרהופייה (Suyckerhofje)
חצר ארוכה עם באר במרכזה, מוקפת ב־14 יחידות מגורים.

איפה // Lindengracht 149-163

סנט אנדרייסהופייה (St Andrieshofje)
אחד המפתיעים ביותר. דלת עץ מובילה לחצר מרובעת גדולה ומרשימה מאוד, עם עשרות שיחי ורדים ומטפסים ומזרקה קטנה של מים במרכז.

איפה // Egelantiersgracht 107-114

קלס קלאס הופייה (Claes Claesz Hofje)
כמה חצרות מחוברות שיוצרות מתחם גדול למדי אך נטול גינה.

איפה // 1e Egelantiersdwarsstraat 3

לינדנהופייה (Lindenhofje)
כאן צריך לצלצל בדלת. שוערת צעירה הכניסה אותי ברצון פנימה. הגינה קטנה למדי, אבל המקום כולו מרשים.

איפה // 112־Lindengracht 94

מטעמים הולנדיים

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.