תפריט עמוד
כבר לפני יותר ממאה שנה זיהו האיטלקים את הפוטנציאל העיצובי הטמון במכונת קפה כמקדם מכירות של המשקה. מעצבים עמלו על עיטור המכונות וטכנאים השקיעו בפיתוחים להשבחת טעם המשקה. לפני שנים אחדות הוצגה במוזיאון ארץ ישראל התערוכה "אספרסו תוצרת איטליה" (אוצר: דורון שר שלום) שהדגימה את חלקם של מעצבי מוצר בהתפתחותה של תרבות הקפה.
ב־1901 הוצג במילאנו דגם מכונת הקפה "אידיאלה", אחת ממכונות האספרסו הראשונות,שעוצב על ידי המהנדס לואיג'י בזרה מחברת לה־פאבוני. המכונה, בעלת גוף גלילי אנכי מעוטר בסגנון ארט נובו, עם מכל מקושט בתבליטי פרחים ובפלטת מתכת מצופה אמייל מעוטרת וכתר של עלי ברונזה ופליז לראשה, ביטאה היטב את תפיסת המעצב: "ההיבט הטכני והתפקודי של המוצר חייב להיות מלווה בעיצוב חיצוני מפואר על מנת למשוך לקוחות לשתות קפה". עם הזמן תפס הצד העיצובי מקום של כבוד גם בחברות נוספות.
בשלהי שנות העשרים ותחילת שנות השלושים חלו שינויים בולטים. ראשית, סגנון הארט נובו המסולסל נדחק על ידי סגנון הארט דקו האלגנטי. שנית, השלטון הפשיסטי השפיע גם על המעצבים. הם שמו דגש על גודל ועוצמה, והמכונות שייצרו היו בעלות גוף גדול מנרוסטה מבריקה.
ב־1930 הושק הדגם "סן מרקו 900" – גוף אליפטי גבוה שעיטורו בולט ודומה לכנף של מכונית אמריקאית בקו העליון ביותר של המכונה. ססמת היצרן היתה: "אפריקה גילתה את הקפה לאמריקה, אמריקה העניקה לעולם את הקפה, אך סן מרקו גרמה לכל עמי העולם להתענג עליו". דגם זה בישר את מקור ההשראה המרכזי בעשור הבא: מוצרים מיובאים מאמריקה כמו מכוניות ומכשירי חשמל. באותו עשור חל השינוי העיצובי הגדול ביותר בתולדות המכונה: מכל המים עבר ממצב אנכי לאופקי.
חומרים חדשים כמו פלסטיק נוספו לדגמי שנות החמישים והשישים. לראשן של המכונות נוסף מעקה מפלסטיק, ששימש להנחת ספלוני הקפה. משנות השישים השתמשו בפיתולים לצד חיתוכים ישרים ונעשה שימוש ניכר בצבעי כסף וזהב. דגם E-61 של חברת פיאמה מאותה תקופה עוצב בהשראת הרדיו של אז והיה הדגם הראשון עם אספקת מים ישירה. הצנרת החיצונית למכונה הוכנסה פנימה ומים חמים זרמו ישירות על הקפה.
המכונות של היום קטנות יותר, בעלות קווים מודרניים מאוד ומשולבים בהן חומרים שונים דוגמת פלסטיק ואלומיניום כרום־מט. בדרך כלל הן בצבע אפור־כסף ושחור, אך בשנים האחרונות מתחזקת הנטייה לדגמים צבעוניים. מכל המים המתכתי הראשון שדמה לסמובר הוחלף במכל פלסטי, לוח הבקרה אלקטרוני, התפעול קל והמראה נקי וקליל.
תרבות האספרסו גדלה והתפשטה בעולם, מכונות הקפה השתנו, טעם הקפה התגוון, ועדיין, בכל פעם שאומרים "אספרסו", האסוציאציה הראשונה היא של חוויית הקפה האיטלקי, שהבסיס לה הוא אותן מכונות שכבר מלאו להן מאה.

אזור האגמים באנגליה

לתגובות, תוספות ותיקונים
להוספת תגובה

תגובות

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות מאיטליה

דרך פרנציסקוס הקדוש, איטליה: עלייה לרגל
דרך פרנציסקוס הקדוש, איטליה: עלייה לרגל

המסע לאורך דרך פרנציסקוס, אינו רק מסע בין כנסיות ואינו רק שיעור מאלף בהיסטוריה של איטליה בימי הבינים. זהו טיול על מורדות האפנינים המשלב נופים הרריים יפים, עם שטחים מעובדים. מרביתו של המסע עובר באומבריה, המכונה בפי אוהביה ...

צילום בפסטיבל הצ'רי בגוביו, איטליה
צילום בפסטיבל הצ'רי בגוביו, איטליה

הצלם ברוך גיאן ערך מסע צילום לפסטיבל הצ'רי בגוביו, אומבריה. עשרות מתופפים ומאות משתתפים כבר מילאו את העיר היפה והעתיקה הזו. למשמע קריאתו של ראש הטקס יצאה השיירה לדרכה כדי להעיר את תושבי העיר ליום הגדול

אגם קומו – מדריך למטייל
אגם קומו – מדריך למטייל

אם אגם גרדה ידוע במיוחד באטרקציות המשפחתיות שלו, הרי שאגם קומו הוא אחד מהרומנטיים שבאגמי צפון איטליה. העיירות הציוריות, הווילות האלגנטיות והגנים המטופחים תורמים כולם לקסם של המקום. הכנו לכם מדריך עם כל מה שכדאי לדעת לפני שנוסעים ...